2023-11-27 09:40:00

Analysguiden räknar med att ExpreS2ion Biotechnologies får en utdelning på 22 MSEK från AdaptVac under 2024. I dagsläget värderas bolaget till 56 MSEK, lägre än bolagets kassa på 77 MSEK. Det är ett pessimistiskt synsätt, som kan ändra sig under 2024.

Utdelning från Bavarian Nordic närmar sig
Bavarian Nordic meddelade i sin Q3-rapport att bolaget bokat en framtida betalning till AdaptVac om 10 MEUR. Denna bör utgöra den slutliga betalningen till AdaptVac i det licensavtalet om covid-vaccinet ABNCoV2 som ingicks 2020 och som nu har lagts på is.

Vi spekulerar i att 6 MEUR av denna betalning kommer att delas ut till AdaptVacs aktieägare NextGen Vaccines och ExpreS2ion Biotechnologies, antingen under 2024 eller 2025. Det skulle för ExpreS2ions del betyda 22 MSEK i kassan, en betalning som motsvarar cirka 40 procent av bolagets börsvärde.

En strategi för post-covid tar form
I augusti bestämde sig ExpreS2ion för att lägga sitt helägda program ES2B-C001 på is. Efter att ha reviderat sin utvecklingsstrategi avser ledningen nu att följa en mindre kostsam väg för denna tillgång. Betydande investeringar har redan gjorts i programmet, men för närvarande saknas finansiering för att gå vidare till en fas 1-prövning på människa, men med en AdaptVac-utdelning under 2024 bedömer vi att det finns tillräckligt med kassa för att lämna in en ansökan om klinisk prövning (CTA) för bröstcancervaccinet.

AdaptVac-innehav kan bli viktig tillgång
Efter all besvikelse kring ABNCoV2 bör man ändå ha i åtanke att det primära effektmåttet i fas 3-studien uppnåddes och att data på immunsvarets varaktighet ser lovande ut. Det innebär en validering av både AdaptVac-teknologin och EXPRES2-plattformen, vilket banar väg för framtida licensaffärer och grants. AdaptVacs pipeline är fortfarande i ett tidigt skede men har de finansiella resurserna för att avancera sina nya projekt.

Malariaprogram med University of Oxford
ExpreS2ion Biotechnologies deltar som leverantör av antigen i fyra av de olika malariavaccinprogram som initierats av University of Oxford. Universitetet är en ledande kraft bakom utvecklingen av nya botemedel mot denna förödande sjukdom och lyckades nyligen få ett nytt vaccin godkänt av WHO. ExpreS2ion-programmen fortskrider och kan bli del av en andra eller tredje våg av malariavacciner.

Aktien handlas under kassaposition
I vår revidering av de kommersiella utsikterna för ExpreS2ion har vi exkluderat covid-vaccinet och intagit en mer försiktig hållning till ES2B-C001. Nuvarande börsvärde underskrider dock bolagets kassa och förutsätter att det inte finns mycket begränsat värde både i teknologiplattformen och ägandet i AdaptVac. Vi bedömer detta som pessimistiskt och summerar värdet i projekten till 2,2 SEK (12), inklusive full utspädning av teckningsoptionen TO9.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer: