07:15:39 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-11-05 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-20 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-07 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-25 Ordinarie utdelning CHEF 1.78 SEK
2024-04-24 Årsstämma 2024
2024-02-22 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-02 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-22 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-03 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-28 Ordinarie utdelning CHEF 0.30 SEK
2023-04-27 Årsstämma 2023
2023-02-28 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-23 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-28 Ordinarie utdelning CHEF 1.75 SEK
2022-04-27 Årsstämma 2022
2022-02-25 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-09 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-19 Kvartalsrapport 2021-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Cheffelo tillhandahåller en prenumerationstjänst för middagar på den skandinaviska marknaden genom sina varumärken Linas Matkasse (Sverige), Godtlevertgruppen och Adams Matkasse (Norge) samt Retnemt (Danmark). I tjänsten ingår recept framtagen av kockar samt lokala råvaror som levereras hem till kunderna, som är privatpersoner. Bolaget grundades år 2008.
2021-05-19 07:45:00

Första kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättningen ökade med 30,7 procent till 419 MSEK (321 MSEK samma period föregående år)
  • Nettoomsättningstillväxten justerad för valutakursdifferenser uppgick till 33,8%
  • Marginal efter hanteringskostnader ökade till 29,0% (28,7%)
  • EBITDA uppgick till 27.3 MSEK (28.7) inklusive 13 MSEK i transaktionskostnader relaterade till noteringen (jämförelsestörande poster). EBITDA-marginalen uppgick till 6,5% (9,0%).
  • Justerad EBITDA uppgick till 40.3 MSEK (31.8) vilket motsvarar en Justerad EBITDA-marginal om 9,6% (9.9)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 16 MSEK (18), vilket utgör en marginal om 3,9% (5,6%).
  • Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 29 MSEK (21), motsvarande en marginal om 7,0% (6,5%)
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,4 MSEK (10,2)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,24 SEK (1,89)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 45 MSEK (30)

Händelser under det första kvartalet

  • I januari lanserade Adams Matkasse en flexibel mealkit lösning med 30 recept att välja ifrån
  • Linas Matkasse lanserade i januari en minibutik med tilläggsprodukter utöver valda mealkit
  • Den 24 januari valdes en ny styrelse
  • Den 29 mars noterades LMK Group på Nasdaq First North Premier Growth Market
  • Koncernen förvärvade resterande 41,52% procent av aktierna från grundaren och VD:n i RetNemt och amorterade tillhörande förvärvsskuld, i enlighet med det som utfästs under noteringsprocessen
  • Den 31 mars återkallades befintlig obligationen i enlighet med det som utfästs under noteringsprocessen

VD-kommentar från Walker Kinman: ”Fortsatt bra tillväxt”

Första kvartalet 2021 var ett händelserikt kvartal för LMK Group med noteringen på Nasdaq First North Premier Growth Market som största händelse under kvartalet. Efter en intensiv och spännande period under noteringsprocessen skedde tilldelningen av aktier den 29 mars 2021, vilket tillförde över 2000 nya aktieägare. Noteringen är ett viktigt steg på vår fortsatta tillväxtresa, där vi kommer att fortsätta leverera lönsam tillväxt genom inspirerande måltider som underlättar i vardagen för våra kunder, innovation och operativ förmåga.

Den positiva trenden från 2020 fortsatte under första kvartalet 2021 där vi såg ett gott momentum vad gäller kundtillströmning, tillväxt och lönsamhet. Den totala nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 419,5 MSEK, vilket motsvarade en organisk tillväxt med cirka 34% jämfört med samma period föregående år. Vi fortsatte att se en stark underliggande efterfrågan på vårt erbjudande av flexibla mealkits, vilket reflekterades i antalet leveranser samt aktiva kunder under kvartalet, med en tillväxt på 29% respektive 21% jämfört med föregående år. Vi såg en ökning om nästan 50% fler nya kunder under första kvartalet 2021 vs 2020. Att leveranserna till större del innehåller fler tilläggsprodukter och fler antal portioner än föregående år, ökar det genomsnittliga ordervärdet (justerat för valuta) med 4,1% vilket bidrar till omsättningstillväxten.

Satsningen på personalisering ger resultat
En av LMK Groups differentierande styrkor är det höga resultatet efter hanteringskostnader och de effektiva processerna som också levererar högre justerat EBIT jämfört med konkurrerande tjänster. Inom LMK Group är vi fokuserade på att upprätthålla höga marginaler samtidigt som vi utvidgar flexibiliteten ytterligare i vår produkt och genomför aktiviteter för ökad kundlojalitet. Till exempel har vi ökat antal leveranser som har producerats på helt flexibla produktionslinjer till 49% i första kvartalet 2021 jämfört med 32% samma period föregående år. Talen förväntas att öka i takt med att vi skiftar kunderna från tidigare abonnemang med fasta menyer till vårt flexibla erbjudande.

Resultat efter hanteringskostnader i procent uppgick till 29,0%, en ökning med 0,3ppt jämfört med motsvarande period föregående år, drivet av inköpsproduktivitet men delvis motverkat av högre produktionskostnader. Ökningen av produktionskostnaderna är hänförlig till ökad receptflexibilitet – i linje med vår strategi att erbjuda fler valmöjligheter vilket stärker vår konkurrenskraft och ökar kundlojaliteten, samtidigt som vi når en större adresserbar marknad.

I början av januari nådde vi ännu en viktig milstolpe genom lanseringen av vårt helt flexibla erbjudande av mealkits för kunder till Adams Matkasse i Norge. Vi är mycket nöjda med det positiva mottagandet hittills. Sedan lanseringen är det nu över en tredjedel av alla kunder hos Adams Matkasse som aktivt väljer recept och uppskattar möjligheten att skräddarsy sitt eget mealkit från ett urval av 35 recept.

LMK Group är ett foodtech-företag och vårt fokus har alltid legat på innovation och att flytta fram gränserna för att förbättra kundupplevelsen. I januari lanserade vi ett utökat erbjudande på den svenska marknaden för kunder hos Linas Matkasse, med ett kompletterande utbud av utvalda livsmedel med fokus på frukost och snacks. Detta är något vi har erbjudit våra norska kunder sedan 2018 och under denna tid har vi sett positiva effekter på kundlojaliteten. Vår långsiktiga bedömning är att omkring 10 procent av kundleveranserna kommer innehålla tillägg varje vecka – vilket ökar det genomsnittliga ordervärdet och bidrar till tillväxt genom högre lojalitet.

Hållbarhet i centrum för LMK Groups affärsmodell
LMK Group har som tydligt mål att vara ledande i att leverera närproducerad mat och det är med stolthet jag kan konstatera att vi på detta område har en ledande position vilket också tydligt uppskattas av våra kunder. Ett exempel på en konkret hållbarhetsåtgärd under första kvartalet är att vi, genom nära dialog med en av våra leverantörer i Norge, har kunnat ersätta plastförpackningar av riven ost. Detta minskar mängden plast för endast en produkt med motsvarande två ton plast per år.

Vi har även nyligen beslutat att verka för att initiativet ECC – European Chicken Commitment, genomförs till år 2026. ECC är ett europeiskt initiativ för att driva på utvecklingen av djurvälfärd för kyckling med ett antal krav på kycklinguppfödning som ska vara uppfyllda till 2026. För oss på LMK Group handlar det om att vara tydliga i våra krav och förväntningar mot våra leverantörer av kyckling genom att lägga in ECC som en del av vår leverantörspolicy.

Investeringar för framtiden
Under andra kvartalet 2021 har vi upplevt fortsatt tillväxt och hög kundaktivitet. Vi står dock inför tuffare jämförelsesiffror till följd av den första pandemivågen under Q2 2020. Vi har nyligen initierat arbete med ytterligare optimering av vår leveransmodell, vilket kommer att leda till förbättringar i leveransalternativen i Sverige och Norge under andra halvåret 2021. Det förväntas stärka vår konkurrenskraft men ha en något dämpande effekt på marginal efter hanteringskostnader under de kommande kvartalen.

Aktiviteten har också varit hög i Danmark, med RetNemt som nu ägs till 100% av LMK Group. Vi har påskyndat vårt arbete med att integrera RetNemt med resten av koncernen och fokuserar primärt på ökad kapacitet genom implementeringen av vår tekniska plattform.

Vi är bara i början av vår resa där vi kommer att fortsätta vara innovativa inom allt som rör mealkits. Vi är fokuserade på att fortsätta stärka vårt erbjudande genom personalisering för att skapa ökad konkurrenskraft och kundlojalitet. Vi är samtidigt övertygade om att skiftet från offline till online-handel som har accelererat under pandemin kommer att fortsätta även efter covid-19. LMK Group står starkare än någonsin och vi ser fram emot lättade restriktioner och att livet återvänder till det normala så snart som möjligt.

Jag vill passa på att välkomna alla nya aktieägare och tacka alla våra medarbetare, leverantörer och samarbetspartners för det hårda arbetet under de senaste månaderna.

Presentation av rapporten

VD Walker Kinman och CFO Erik Bergman presenterar idag den 19 maj kl. 10:00 rapporten via en telefonkonferens och webcast. Presentationen hålls på engelska och avslutas med en frågesession.

För att delta via telefon, vänligen ring in på följande telefonnummer:

SE: +46 8 5055 8352
NO: +47 2350 0236
DK: +45 7872 3252
UK: +44 3333 009 269
US: +1 833 526 8380

Länk till webcast: https://tv.streamfabriken.com/lmk-group-q1-2021