12:06:42 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-05-17 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2024-05-14 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-15 Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-27 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-28 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-10-05 Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-29 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-09 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2023-03-08 Årsstämma 2023
2023-02-14 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-23 Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-15 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-16 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-27 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2022-05-25 Årsstämma 2022
2022-05-06 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-09 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-16 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-31 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-28 Årsstämma 2021
2021-05-28 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-14 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2021-03-05 Extra Bolagsstämma 2021
2021-02-16 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-06 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-18 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-15 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2020-05-14 Årsstämma 2020
2020-05-05 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-14 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-28 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-29 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-08-22 Extra Bolagsstämma 2019
2019-05-23 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-12 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2019-04-11 Årsstämma 2019
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-29 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-29 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-24 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-25 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2018-04-24 Årsstämma 2018
2018-02-15 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-29 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-29 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-30 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-03-15 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2017-03-14 Årsstämma 2017
2017-02-17 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-24 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-26 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-26 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-29 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2016-04-26 Årsstämma 2016
2016-02-25 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-26 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-27 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-28 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-29 Ordinarie utdelning OPTI 0.00 SEK
2015-04-28 Årsstämma 2015
2015-02-26 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-26 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-11-17 Extra Bolagsstämma 2014
2014-08-29 Kvartalsrapport 2014-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorMaterial
IndustriForskning & Utveckling
OptiCept Technologies förser livsmedels-och växtindustrin med teknologiska lösningar som används för att öka hållbarheten för diverse råvaror. Bolaget arbetar med biologiska processer som ger en ökad extraktion ur råvaran, minskat avfall samt bibehållen smak, doft, färg, näringsinnehåll. Bolaget har en patenterad teknologi inom PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion). Bolaget säljer sina produkter på en global nivå och har sitt huvudkontor i Lund.
2022-04-20 16:00:00
TSEK/%20212020*
Nettoomsättning4 440272
EBITDA-36 687 -8 250
Rörelseresultat-47 128-9 447
Res.efter finansiella poster-47 298-9 480
Balansomslutning435 78039 268
Soliditet93%89%
Resultat per aktie före och efter utspädning-2,9-0,82

Orderbok - förväntad framtida nettoomsättning vid periodens slut: 26 616 TSEK

Moderbolag - Flerårsöversikt

TSEK/%20212020201920182017
Nettoomsättning4 4402753 4811 238191
Rörelseresultat-78 168-11 918-8 326-6 837-8 976
Res.efter finansiella poster-78 172-11 9218 328-6 841-8 959
Balansomslutning405 97537 95825 28318 24523 375
Soliditet94%92,30%90,10%82,70%93,80%

Definitioner:
Soliditet (%) = Eget kapital i procent av balansomslutning
EBITDA = rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar av materiella och immateriella anläggningstillgångar

* Koncernen bildades 2020-04-16 varför jämförelsetalen endast inkluderar utfall från detta datum: 2020-04-16--2020-12-31

VD-Ord

Vi verkar på en global marknad

Världen är full av möjligheter brukar det sägas, för OptiCept är detta mer än ett ordspråk, det är ett faktum. Året som gått har visat oss den globala marknad som väntar vårt bolag.

I föregående rapporter har jag delat med mig av den uppbyggnad av bolaget som vi gjort - rekryteringar, strategier, investeringar och allt däremellan. Vi är glada att kunna dela vårt spännande arbete med våra aktieägare.

Vår utveckling både vad gäller teknologi och som bolag avstannar aldrig, men framåt är vårt största fokus kassaflöde och potentialen är där.

Vår revolutionerande teknologi har tagit undertecknad och mina medarbetare jorden runt. Nästintill varje vecka befinner sig en OptiCept-medarbetare ute i världen, från vinrankor i Frankrike, bland Eukalyptus-träd i Sydafrika, till torkning av tyska morötter och rosodlingar i Colombia och Ecuador. Gemensamt för alla vår möten med producenter av livsmedel och växter är ett stort intresse.

Jag är oerhört stolt över vårt team, den kompetens och mångfald som finns i vårt bolag är sällsynt. Även om vi i grund och botten har en världsunik teknologi så är det människorna som utgör bolaget - och vi har genuint kompetenta människor i OptiCept.För den som följt vår resa en längre tid vet vilken bredd som finns i vårt affärserbjudande, och kundvärdet vi skapar.

BREDD OCH SPETS - VÅR STYRKA

Vin, havremjölk, olivolja, juice, torkning inom livsmedel, snittblommor och sticklingar inom växter och flertalet spännande områden med utvecklingspotential. För att uppnå våra mål är det viktigt med balans mellan bredd och spets. Denna balansgång tycker jag vi hanterar bra.

Vi har aktivt valt att lägga vissa livsmedelsprojekt vilande. Applikationer så som OptiFreeze och OptiFresh får vila, för att lägga fokus på det som är närmast kommersiell framgång och kassaflöde.
Potentialen i dessa applikationer är också stor, som ett exempel på vår bredd och vår strategi att visa spets i rätt vertikal.

1+1 = 4

Tittar vi i backspegeln ett år tillbaka har mycket hänt, fusionen mellan två bolag har varit lyckad. Det är inte helt utan utmaningar, två bolag blir ett, men jag upplever ett helhjärtat engagemang från vårt team.

En hunger och ett driv som för oss framåt. Synergier från fusionen realiseras nu, vi effektiviserar supply chain, teknikutveckling och vi märker hur vår bredd skapar möjligheter på de olika marknader vi verkar inom. Intresset och uppmärksamheten vi bemöts av globalt är bekräftelse på att våra val har lett oss in på rätt väg. Ett kvitto på detta är vår utgående orderbok med förväntad framtida nettoomsättning på 26 616 TSEK vid årets utgång.

Våra kommersiella projekt - Livsmedel

oliveCEPT® är i en ny mognadsfas gällande bekräftelse och intresse. Vi ser att tidigare leads cirklar tillbaka efter att teknologin har visat resultat på marknaden. Vi har en stor databas av potentiella kunder, några av världens främst producenter gällande kvalité visar intresse för vår oliveCEPT®.

Vi kommer ha ökat fokus på den Iberiska halvön, Spanien och Portugal. Med vår kommande filial i Barcelona kommer vi ännu närmre de största producenterna i världen och ökar takten för att etablera oss på denna marknad.

Vi har en förstärkt vår närvaro i Frankrike efter bra genomslag där under 2021, en harmonierande marknad för oss, med högkvalitativa producenter. Intresset i Tunisien, framgångar i Marocko och Grekland är likaså byggstenar inför 2022.

Vi börjar se god utveckling i Kina. Den kinesiska branschorganisationen för olivolja kommer stödja oss i att introducera oliveCEPT® för de kinesiska aktörerna, som mycket i Kina, en extremt stor marknad som kommer växa rejält kommande år.

juiceCEPT® är redo för en bredare nylansering. Corona-pandemin satte sin prägel på vår kommersiella utrullning av juiceCEPT®. Pandemin slog hårt mot färskvaror och så även juice. Vi upplever nu en återhämtning och ser goda möjligheter att få fart inom detta område. Vi har utvecklat ett nytt kunderbjudande för såväl extraktion som förlängd hållbarhet.

Den industriella utvärderingen med ZhongWu går mot sitt slut och bör vara redo för kommersiell lansering under Q2-Q3.

Juicemarknaden är intressant, med mycket begreppsförvirring bland konsumenter. Ny, färsk, rå, kall-pressad, många varumärken slår knut på sig själv för att kunna kalla sin produkt ”riktig juice”. I slutändan brukar efterfrågan vinna och då är vår teknologi också vinnaren.

Jag är övertygad om att kvalité kommer vara fokus för framtidens juice. Frågan är hur juiceproducenter ska kunna erbjuda konsumenten detta med en godtagbar hållbarhet och kostnadseffektivt? Svaret är juiceCEPT®. Därtill ser vi stor potential i vår behandling av havremjölk, arbetet löper på, den industriella utvärderingen har flyttats fram till vecka 18. Planen på fortsatt kommersiell lansering är satt för Q2-Q3.
wineCEPT® öppnar för en helt ny marknad. Vi har kommunicerat resultat som har varit över förväntan, nu inväntar vi den sista fasen av utvärderingen, en smakpanel som ska ge utlåtande för röda viner. Efter detta är vi redo för kommersiell lansering av wineCEPT®.

Den industriella utvärderingen av dryCEPT® är nu genomförd med Steinicke i Tyskland för torkning av morötter. Utvärderingen gav goda resultat. Både utifrån kapacitet och funktion dvs minskad torktid och högre kvalité på slutprodukten. Något vi kan kalla en bonus-effekt vi upptäckte var minskat slitage och användning av knivar. Målsättningen är nu att nå ett kommersiellt avtal för kommande säsong. Vi är trygga med dryCEPT® prestationen och är redo för en bredare kommersiell lansering.

Våra kommersiella projekt - Växter

Samarbetet kring OptiBoost med Syngenta och Prebona fortlöper tillfredställande. Den erfarenhet och kompetens som finns i teamet har visat sig vara framgångsrikt. Det nätverk av aktörer i branschen vi nu har tillgång till är värdefullt och har öppnat många dörrar.

Vi har placerat ut maskiner för utvärdering hos strategiskt viktiga producenter och påbörjat ett bredare säljarbete. Responsen har varit genomgående positiv. Att OptiBoost påverkar i flera led är något vi lyckats förmedla. En bättre produkt för slutkonsumenten, förbättrad logistik och ett minskat klimatavtryck.

Ett exempel är Porta Nova i Holland, som är en av världens bästa rosproducenter och som redan har väldigt hög kvalité samt flera dagars hållbarhet.

Trots detta så har vår teknologi haft en positiv inverkan, här pratar vi vidare kring nya transportmöjligheter, minskad vattenförbrukning och marknadsexpansion. Förbättrad ekonomi och minskat klimatavtryck, hållbar tillväxt är hel klart möjlig.

I Sydamerika finns ett behov och intresse av att transportera via sjöfart, det är så klart ekonomiskt fördelaktigt men minskar också klimatpåverkan. Att skifta från flyg till båt gör stor skillnad. De redovisade resultaten från Dagab är en nyckel, i Sydamerika har man nära band med USA och odlarna samarbetar tätt med de amerikanska återförsäljarna och dagligvarukedjorna.

Denna typ av struktur i marknaden är fördelaktig för oss, då vi kan påvisa vinster i hela ledet. Vi har stor tilltro på OptiBoost för Syd och-Nordamerika. Vårt pilotprojekt med Mondi och OptiBoost for cuttings i Sydafrika ser vi som ett första genombrott för denna applikation. Avsevärt förbättrad rotning och överlevnad är konstaterad.

Vi vet också att vi förbättrar rotsystemet väsentligt och sannolikt leder detta till att träden både växer snabbare och innehåller en större mängd cellulosa.

Detta kommer dock att ta ett antal år att verkligen bekräfta. Vi ser flertalet potentiella områden var teknologin kan implementeras, att undersöka exempelvis kaffeplantor är högaktuellt för just detta. Arbetet med lanseringen mot de stora aktörerna fortsätter enligt plan.

CEPT7 eller Balder den nya generationen CEPT kommer lanseras under Q2. Med betydligt högre kapacitet och förbättrad prestanda matchar det efterfrågan vi ser i marknaden.

När 2022 avslutas har vi tagit flertalet varv runt jordklotet. Vi är tacksamma för att ni följer oss på vår resa, som ständigt tar oss mot nya marker.