19:18:17 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-02-22 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-30 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-11-20 15-6 2023
2023-08-21 Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-16 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 Ordinarie utdelning PHARM 0.00 SEK
2023-05-24 Årsstämma 2023
2023-05-24 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-22 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-16 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-17 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-12 Ordinarie utdelning PHARM 0.00 SEK
2022-05-11 Årsstämma 2022
2022-05-11 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-20 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-20 Årsstämma 2021

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHälsovård
IndustriMedicinteknik
Pharmiva är verksamt inom hälsovårdssektorn. Bolaget är specialiserat inom utveckling av produkter med fokus på kvinnohälsa. Produktportföljen inkluderar exempelvis receptfria behandlingar mot bakteriell vaginos. Bolaget bedriver även kliniska studier. Utöver huvudverksamheten erbjuds även service och tillhörande kringtjänster. Bolaget har sitt huvudkontor i Lund.
2022-02-24 07:53:00

Pharmiva AB (Nasdaq First North Growth Market: PHARM) publicerar idag sin bokslutskommuniké för perioden januari–december 2021. Den fullständiga rapporten finns tillgänglig via bifogad pdf, på bolagets webbplats samt följande länk:
www.pharmiva.bokslutskommunike2021

”Det fjärde kvartalet blev vårt första kvartal med försäljning och vi är mycket nöjda med utfallet av den initiala fasen av lanseringen. Lanseringen har mötts av ett fantastiskt engagemang bland både barnmorskor och gynekologer och deras stora intresse är en viktig orsak till att vi flyttar fokus för vår pågående PIVA01-studie till Sverige,” säger Christina Östberg Lloyd, vd

Fjärde kvartalet (oktober-december 2021)

Nettoomsättningen uppgick till 0,2 MSEK (0)
Kostnaderna uppgick till 6,2 MSEK (4,5)
Resultatet före och efter skatt uppgick till -5,7 MSEK (-4,1)
Resultat per aktie uppgick till -0,80 kr (-0,98)
Helåret (januari-december 2021)

Nettoomsättningen uppgick till 0,2 MSEK (0)
Kostnaderna uppgick till 23,1 MSEK (15,0)
Resultatet före och efter skatt uppgick till -20,8 MSEK (-14,0)
Resultat per aktie uppgick till -3,15 kr (-3,78)
Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

Pharmiva AB (publ) meddelade att lanseringen av Vernivia – en ny behandling mot bakteriell vaginos inletts i Sverige. Produkten finns nu tillgänglig på Apoteket AB:s e-handelsplattform och Pharmiva har samtidigt lanserat en sociala medier-kampanj och den dedikerade webbplatsen vernivia.com.
Pharmiva AB (publ) meddelade att det amerikanska patentverket (USPTO) slutgiltigt har godkänt patentfamiljen FOAM II, vilket innebär ett brett exklusivitetsskydd i USA för såväl Vernivia som andra framtida produkter baserade på bolagets unika teknologiplattform. Godkännandet följer det tidigare preliminära beskedet från USPTO som meddelades den 9 juni 2021.
Pharmiva AB (publ) meddelade att den kliniska studien PIVA01 blir ytterligare försenad. Orsaken är utmaningar med patientrekryteringen i Skottland på grund av covid-19-pandemin vilket innebär att placeboprodukten som används i studiens kontrollarm måste nyproduceras. Studien har därför pausats och Pharmiva utforskar möjligheterna att utöka studien och inkludera svenska kliniker för att öka takten i patientrekryteringen.
Pharmiva AB (publ) meddelade att Bolaget tecknat avtal med Apotea AB, Sveriges största nätbaserade apoteksbolag. Vernivia blev tillgänglig på apotea.se från slutet av november.
Pharmiva AB (publ) meddelade att bolagets vd, Christina Östberg Lloyd, kommer att lämna sin position för att gå vidare till en ledande befattning i ett globalt läkemedelsföretag. Hon kvarstår i sin tjänst som längst till maj 2022.
Pharmiva AB (publ) meddelade att Bolaget har tecknat avtal med Apotek Hjärtat AB gällande återförsäljning av Vernivia som planeras in i Apotek Hjärtats apotekssortiment för butiker under första halvåret 2022.
Väsentliga händelser efter periodens slut

Pharmiva AB (publ) meddelade att bolaget utsett Karoline Akerjordet till vice vd och Andrea Mildner som Head of Marketing and Sales, för att stärka organisationen inför den fortsatta lanseringen av Vernivia.
Pharmiva AB (publ) meddelade att Carlsquare tagit upp bevakning av Pharmiva och släppt en första analys som nu finns tillgänglig på deras och Bolagets webbplats.
Pharmiva AB (publ) gav en summering av den första fasen i lanseringen av Vernivia i Sverige. Bolagets produkt mot bakteriell vaginos lanserades på Apoteket.se i oktober 2021 och på Apotea i november 2021. Produkten har tagits emot mycket väl av både patienter och profession. Pharmivas försäljning av Vernivia under fjärde kvartalet uppgick till drygt 200 000 kronor och Bolaget analyserar nu kundresan noggrant för att optimera fortsatta marknadsaktiviteter.
Pharmiva AB (publ) meddelade att man tecknat avtal med fem svenska prövningscenter och därmed flyttars fokus för den kliniska studien PIVA01 till Sverige. En ansökan om att inleda en klinisk prövning i Sverige är inlämnad och bedömningen är att patientrekryteringen vid de svenska klinikerna kan påbörjas i april 2022 och att studien kan slutföras under innevarande år.
Pharmiva AB (publ) meddelade att apotekskedjan Apotek Hjärtat lanserat Vernivia via sin e-handelsplattform. Inom kort kommer Vernivia även vara tillgänglig för försäljning i ett antal Apotek Hjärtat-butiker.
Resultat i korthet

KSEK2021 Q42020 Q42021 Helår2020 Helår
Nettoomsättning24802480
Aktiverat arbete2814362 0831 035
Övriga rörelseintäkter013024
Rörelsens kostnader-6 218-4 549-23 093-15 017
Rörelseresultat-5 689-4 100-20 762-13 958
Periodens resultat-5 689-4 108-20 763-14 006

VD har ordet
Framgångsrik lansering av Vernivia i Sverige lägger grunden för global expansion

Pharmivas arbetar dagligen för att vaginal hälsa ska bli en självklar och viktig del av kvinnors hälsa världen över. När vi summerar vad vi åstadkommit under 2021 kan vi konstatera att vi på flera områden nått längre än den ambitiösa plan vi satte i samband med vår notering på Nasdaq First North Growth Market i början av året. Genom vår användarstudie med real-world data har vi kunnat dokumentera den snabba symtomlindringen, redan morgonen efter den första dosen, och patienternas positiva upplevelse av Vernivia. Och efter en lyckad lansering i Sverige vet vi nu att det finns ett stort sug på marknaden efter en ny effektiv antibiotikafri behandling mot bakteriell vaginos.

Vi är också överväldigade av den respons vi fått från professionen. Barnmorskor och många gynekologer uttrycker ett stort behov av en receptfri, antibiotikafri produkt som faktiskt fungerar. Lanseringen av Vernivia på den svenska marknaden har mötts av ett fantastiskt engagemang bland både barnmorskor och gynekologer och deras stora intresse är en viktig orsak till att vi flyttar fokus för vår pågående PIVA01-studie till Sverige. Med fem deltagande kliniker och Helena Kopp Kallner, gynekolog och överläkare vid Danderyds sjukhus, som nationell prövningsledare kommer vi att öka takten i vår patientrekrytering och stärka kunskapen och förtroendet för Vernivia bland professionen på vår viktiga hemmamarknad.

Det fjärde kvartalet blev vårt första kvartal med försäljning och vi är mycket nöjda med utfallet av den initiala fasen av lanseringen. Det faktum att vi så snabbt etablerat samarbeten med tre av de fem största apotekskedjorna och att beställningarna rullar på ger en positiv signal inför framtiden. Med fortsatt satsning och optimering av vårt marknadsföringsbudskap och genom ännu fler strategiska samarbeten på sociala medier, samt samarbete med professionen, kommer vi successivt att växa vår försäljning. Vi lär oss kontinuerligt vilka budskap och försäljningskanaler som fungerar bäst och framgångarna på den svenska marknaden stärker vår attraktionskraft och vår förhandlingsposition inför vårt nästa steg – en partnerledd och global tillväxtstrategi.

Pharmivas organisation har i linje med progress och utveckling vuxit under året. Vi har stärkt vår förmåga inom marknad, sälj, kvalitetsarbete, regulatory och inom produktutveckling, både genom nyrekryteringar och nya samarbetspartner. Två personer i vårt ledningsteam har också tagit kliv framåt och antagit utvidgade roller som ökar vår handlingskraft. Även på styrelsesidan har vi under året breddat vår kompetens genom Jenny Rydhström som kommit in som ny ledamot och tillför värdefull erfarenhet från ett framgångsrikt entreprenörskap inom e-commerce.

Det är med stolthet jag blickar tillbaka på ett intensivt 2021 och på en fantastisk och givande tid som vd i Pharmiva. Bolaget har stärkt sina förutsättningar för kommande tillväxtresa och processen för att finna min efterträdare pågår för fullt. När jag nu lämnar Pharmiva för att leda området kvinnohälsa på Ferring Pharmaceuticals på global nivå är jag glad över att kunna fortsätta i en roll som medicinsk rådgivare till Pharmiva. På så sätt ser jag fram emot att även framöver bidra till Pharmivas arbete med att förbättra den vaginala hälsan för kvinnor i hela världen.

Vi går in i 2022 stärkta i vetskapen att vår första produkt Vernivia har tagits emot mycket väl på den svenska marknaden. Nu fortsätter ett intensivt arbete för att bli framgångsrika på en växande global marknad som år 2027 beräknas vara värd 1,7 miljarder USD.1

Lund, februari 2022

Christina Östberg Lloyd, vd

Referens: 1. Bacterial Vaginosis Therapeutics Market Size And Forecast. Verified Market Research 2021.
URL: www.verifiedmarketresearch.com/product/bacterial-vaginosis-therapeutics-market/

https://pharmiva.com/wp-content/uploads/2022/02/Pharmiva-q4-rapport_2022.pdf