The Fire and Rescue Services of Kongsberg in Norway further strengthen their operational capability in water rescue operations with another RescueRunner system.
The rescue service in Kongsberg has now chosen to acquire another RescueRunner system to strengthen water rescue operations. With their previous RescueRunner system, they have found that it enables safe and efficient rescue operations in shallow and inaccessible areas within their rescue domain.
"We are very happy that the Rescue Service in Kongsberg has decided to reinforce and invest in an additional RescueRunner. We are convinced that this boat will also be of great benefit to them and contribute to safe and efficient operations in their crucial rescue operations," says Lukas Brehm, Head of Sales at Safe at Sea AB (publ.)
The RescueRunner system will be delivered during Q2 2024.
The order value is approximately SEK 560,000.
[image]
This disclosure contains information that Safe at Sea is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation (EU nr 596/2014). The information was submitted for publication, through the agency of the contact person, on 25-03-2024 16:31 CET.
Brann og Redning i Kongsberg kommune väljer att utöka sin vattenlivräddningsförmåga med ett till RescueRunner-system.
Räddningstjänsten i Kongsberg nu valt att införskaffa ännu ett RescueRunner-system för att stärka upp sin vattenlivräddning. Man har med sitt tidigare RescueRunner-system sett att man kan på ett säkert och effektivt sätt möjliggöra räddningsinsatser i grunda och svårtillgängliga områden i sitt räddningsområde.
"Väldigt roligt att Räddningstjänsten i Kongsberg väljer att förstärka och investera i en till RescueRunner. Vi är övertygade om att även denna båten kommer att vara till stor nytta för dem och bidra till säkra och effektiva insatser i deras viktiga verksamhet." säger Lukas Brehm, Head of Sales på Safe at Sea AB (publ.)
RescueRunner-systemet kommer att levereras under Q2 2024.
Ordervärde är cirka SEK 560 000
[image]
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-25 16:31 CET.
Jämförelser i rapporten har, om inte annat anges, skett med helårsbokslutet perioden
1 januari - 31 december för verksamhetsåret 2022. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är kalenderår (jan-dec).
Hela bolagsteamet är stolta och glada över att kunna presentera ett positivt resultat om 1 100 tkr för 2023!
Det engagerade arbete som alla har lagt ner, har förutom det positiva resultatet bidragit till att vi också ser en positiv utveckling av såväl orderbok som offertstock. Därtill har lanseringarna under 2023 av ElEcoDrive för E-SafeRunner och SeaRanger samt våra X-system, gjort vår produktportfölj både bredare och kompetentare. Där alla kunder nu har möjlighet att få systemlösningar som passar deras specifika behov perfekt.
Våra kunder kan t.ex. välja ElEcoDrive, vår helt elektriska drivlina, till alla båtsystem i vårt program. Vi har för avsikt att fullfölja satsningen på SOLAS-projektet, med ambitionen att det ska gå i mål under första halvåret 2024. SOLAS öppnar en idag sluten marknad för oss. En marknad som vi bedömer kan ge oss goda möjligheter för tillväxt.
Vi är som sagt både stolta och glada över att nu kunna summera ett positivt 2023, men vi är inte nöjda.
Så det är mycket viktigt att fortsätta arbetet med konsolidera det framgångsrika arbete som gett positivt resultat under 2023. Här är fortsatt utveckling av försäljningen central.
I tillägg till det måste vi även beakta det rådande världsläget, som förväntas leda till både nya möjligheter och utmaningar. Varför en viktig del i våra engagemang för 2024 också är att skapa en förmåga att såväl ta tillvara nya möjligheter som att hantera utmaningar på ett effektivt och flexibelt sätt.
Bolagsteamet och jag ser fram emot ett spännande och givande 2024.
Kaj Lehtovaara, tf. vd.
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-28 09:00 CET.
Safe at Sea AB (publ) has received an order for a RescueRunner system to be integrated on board a larger rescue boat.
A RescueRunner system has been ordered by Baltic Work Boats to be used on board a larger SAR boat for rapid response in areas where traditional boats cannot reach. The RescueRunner system was originally developed to conduct rescue operations in shallow and inaccessible areas in all weather conditions.
"We are incredibly pleased to receive this order, not only because Baltic Work Boats continues to show confidence in our products, but also because we look forward to the RescueRunner being an invaluable asset on board the larger rescue boat," says Lukas Brehm, Head of Sales at Safe at Sea AB (publ).
The RescueRunner will be delivered during Q3 2024.
The order value is approximately SEK 550,000.
[image]
]]>Safe at Sea AB (publ) har fått beställning på ett RescueRunner-system för placering ombord på större räddningsbåt.
Ett RescueRunner-system har beställts av Baltic Work Boats för att kunna användas ombord på en större SAR-båt för snabba insatser i områden där traditionella båtar inte kan komma till. RescueRunner-systemet utvecklades en gång i tiden i syfte att kunna genomföra räddningsinsatser i grunda och otillgängliga områden i alla typer av väderförhållanden.
"Vi är otroligt glada över att få denna beställning, inte bara för att Baltic Work Boats fortsätter att visa förtroende för våra produkter, utan också för att vi ser fram emot att RescueRunner kommer att vara en ovärderlig tillgång ombord på den större räddningsbåten.", säger Lukas Brehm, Head of Sales på Safe at Sea AB (publ).
RescueRunnern kommer att levereras under Q3 2024.
Ordervärde är cirka SEK 550 000.
[image]
]]>Valberedningen ska lämna förslag till stämmoordförande, styrelse, styrelseordförande, styrelsearvode för ordföranden och envar av övriga ledamöter inklusive ersättning för utskottsarbete, revisor och revisorsarvode samt, i den mån så anses erforderligt, ändringar i valberedningsinstruktionen.
Den fastställda valberedningen består av Mattias Wachtmeister (ordförande), Thomas Johannesson, Mattias Ekström, Kaj Lehtovaara, Hans Bergenheim.
]]>The nomination committee shall submit proposals for the chairman of the general meeting, the board of directors, the chairman of the board, board fees for the chairman and each of the other members of the board. The committee shall also submit remuneration and fees for committee work, auditor and auditor's fee too. The committee shall to the extent deemed necessary, submit proposals for changes to the nomination committee instructions.
The established election committee consists of Mattias Wachtmeister (chairman), Thomas Johannesson, Mattias Ekström, Kaj Lehtovaara, Hans Bergenheim.
]]>Safe at Sea erhåller beställning på fyra båtsystem från det holländska försvarsdepartementet.
"Vi är både stolta och glada över att ha bliivit utvalda för att leverera dessa båtsystem",
säger Kaj Lehtovaara, tf. vd
Levererans är planerad att ske under första kvartalet 2024.
Ordervärdet är cirka 2,8 miljoner kronor.
Safe at Sea has received an order for 4 boat system units from the Dutch Ministry of Defence.
"We are both happy and proud to be chosen to deliver these boat systems".
says Kaj Lehtovaara, acting CEO.
Delivery is planned to the be done in the first quarter 2024.
The order value is approximately SEK 2.8 million.
Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) utökar sin stora RescueRunner-flotta.
Genom beställningen av yttlerigare en RescueRunner, så utökar Sjöräddningssällskapet sin flotta av RescueRunners inför säsongen 2024.
SSRS utvecklade en gång i tiden RescueRunner i syfte att kunna genomföra räddningsinsatser i grunda och otillgängliga områden där andra båtar inte kan komma till. SSRS är inte bara en kund till Safe at Sea, de är också en viktig samarbetspartner som bidrar till utveckling och utbildning.
"Vi är tacksamma för forsatt förtroende och för ytterligare beställning av en RescueRunner. Det gläder oss att fortsätta bidra till SSRS viktiga arbete inom sjöräddningen."
säger Lukas Brehm, Head of Sales på Safe at Sea AB
RescueRunnern planeras för levererans under Q1 2024.
Ordervärde är cirka SEK 495.000.
[image]
]]>SSRS further expands their large fleet of RescueRunners.
By ordering another RescueRunner, the Sea Rescue Society is expanding their fleet of RescueRunners for the 2024 season.
SSRS once developed the RescueRunner with the aim of being able to carry out rescue operations in shallow and inaccessible areas where other boats cannot reach. SSRS is not only a customer of Safe at Sea, they are also an important partner who contributes to development and training.
"We are grateful for continued trust and for further orders for a RescueRunner. We are pleased to continue contributing to SSRS's important work in maritime rescue."
says Lukas Brehm, Head of Sales at Safe at Sea AB
The RescueRunner is planned for delivery in Q1 2024.
Order value is approximately SEK 495,000.
[image]
]]>Räddningstjänsten (RTJ) Höör har idag beställt ett SeaRanger-system, för att stärka sitt förmåga att rädda liv i de sjöar och vattendrag som ingår i deras ansvarsområde.
Räddningstjänsten (RTJ) Höör, har idag beställt ett SeaRanger-system, för att stärka sin förmåga att rädda liv i de sjöar och vattendrag som ingår i deras ansvarsområde.
Detta är en milstolpe, nu när RTJ Höör, som första svenska räddningstjänst väljer SeaRanger-systemet.
SeaRangern som är utvecklad i samarbete med det sydafrikanska sjöräddningssällskapet NSRI, är den största av Safe at Seas räddningsbåtsystem, och har en exceptionell lastförmåga, manövrerbarhet och stabilitet.
"Vi är väldigt glada över att RTJ Höörs förtroende och val av SeaRanger, och vi är övertygade om att den kommer att göra stor nytta i deras livsviktiga arbete. säger Kaj Lehtovaara, tf. vd.
SeaRangern planeras att levereras i början av Q1 2024.
Ordervärde är ca 600 000 kr.
[image]
]]>Höör Fire Department (FD) has today ordered a SeaRanger system, to strengthen their capability to save lives in lakes and waterways that is part of their area of responsibility.
Höör Fire Department (FD) has today ordered a SeaRanger system, to strengthen their capability to save lives in lakes and waterways that is part of their area of responsibility.
This is a milestone, now that Höör FD as the first Swedish rescue service to chooses the SeaRanger system.
The SeaRanger developed in collaboration with the South African Sea Rescue Society NSRI, the SeaRanger is the largest of Safe at Sea's rescue boat systems, that has exceptional pay load capacity, maneuverability and stability.
"We are very glad over Höör FD's trust and their choice of the SeaRanger, we are also confident that it will be of great use in their vital work.
says Kaj Lehtovaara, acting CEO.
The SeaRanger is scheduled to be delivered in early Q1 2024.
Order value is approixmately SEK 600,000.
[image]
]]>SSRS further expands their large fleet of RescueRunners.
By ordering another RescueRunner, the Sea Rescue Society is expanding their fleet of RescueRunners for the 2024 season.
SSRS once developed the RescueRunner with the aim of being able to carry out rescue operations in shallow and inaccessible areas where other boats cannot reach. SSRS is not only a customer of Safe at Sea, they are also an important partner who contributes to development and training.
"We are very pleased to receive this order from the SSRS and we hope that the RescueRunner will be of great benefit for the sea rescue society",
says Kaj Lehtovaara, acting CEO at Safe at Sea AB (publ).
The RescueRunner is planned for delivery in Q1 2024.
Order value is approximately SEK 495,000.
[image]
]]>Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) utökar sin stora RescueRunner-flotta.
Genom beställningen av yttlerigare en RescueRunner, så utökar Sjöräddningssällskapet sin flotta av RescueRunners inför säsongen 2024.
SSRS utvecklade en gång i tiden RescueRunner i syfte att kunna genomföra räddningsinsatser i grunda och otillgängliga områden där andra båtar inte kan komma till. SSRS är inte bara en kund till Safe at Sea, de är också en viktig samarbetspartner som bidrar till utveckling och utbildning.
"Vi är mycket glada över att motta den här beställningen från SSRS och vi hoppas att RescueRunnern kommer att vara till stor nytta inom sjöräddningssällskapet.",
säger Kaj Lehtovaara, tf. vd på Safe at Sea AB (publ).
RescueRunnern planeras för levererans under Q1 2024.
Ordervärde är cirka SEK 495.000.
[image]
]]>RÄTTELSE: fel person angiven för kontakter avseende för mer information.
Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2022. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari - 31 december.
Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och där tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, SeaRanger, GuardRunner X, SRX, GRX och ElEcoDrive. Bolaget har sitt säte i Göteborg och listades på AktieTorget den 10 januari 2008.
VD:s kommentar
För det tredje kvartalet presterar vi ett resultat på 58 tkr (-594 tkr), vilket generar ett ackumulerat resultat för delårsperioden om 835 tkr (-3 246 tkr).
Detta trots en turbulent period, med en orolig omvärldssituation är det inspirerande att kunna visa på ett, om än blygsamt, men ändock positivt resultat också för tredje kvartalet.
I synnerhet sett över tid, för historiskt har det tredje kvartalet varit relativt svagt ur ett försäljningsperspektiv. Det är därför extra glädjande att vi kunnat fortsätta på den fina trenden med ett positivt resultat ett fjärde kvartal i rad.
Perioden oktober till december brukar vara ett av de bästa kvartalen för bolaget. Vi har redan nu fler inkomna beställningar under oktober än under hela tredje kvartalet. Bolaget deltar också i flera upphandlingar med lång processtid som enligt kundernas tidplaner ska vara klara innan årsskiftet. För många av våra kunder är det också så att de i slutet på budgetåret är angelägna om att lägga planerade beställningar innan årsskiftet.
Vi har under kvartalet minskat personalstyrkan något och omprioriterat i pågående verksamhet. Detta för att fokusera än mer på försäljningen och pågående upphandlingsprocesser. Jag vill här passa på att ge alla medarbetare ett stort tack för fina arbetsinsatser!
Vi har såväl under perioden som fram till dags dato accelererat försäljningsarbetet speciellt på den militära marknaden och då framförallt försäljningen av SeaRanger-systemet.
Generellt har SeaRanger-systemet väckt ett mycket stort intresse från såväl nya som befintliga kunder på samtliga marknader. Detta tillsammans med det goda samarbetet vi har med Equipnor på den militära marknaden, gör att vi med tillförsikt ser fram emot en spännande avslutning av året och en god start av 2024. Inte nog med det, ElEcoDrive™ vår helt elektriska drivlina som nu finns tillgänglig som alternativ på samtliga våra båtar gör att de kunder som jobbar med hållbarhet i sin verksamhet och med oss som leverantör redan nu kan få tillgång till teknologi som på ett hållbart sätt löser deras utmaningar och behov.
Därtill är ambitionen att komma i mål med SOLAS-projektet, senast under 2024Q1. SOLAS projektet öppnar en stor marknad som vi idag är förhindrad att bearbeta. Arbetet är strategiskt viktigt då det ger bolaget goda möjligheter till tillväxt.
Vi stannar dock inte vid det, tillsammans med forskningsinstitutet RiSE norska Netovation, genomför vi FoU-projektet LSAM-SAFE som syftar till att hitta lösningar bl.a. 3D-printning av skrov till våra båtar. Primärt gäller det RescueRunner. Endast med återvunnen plast och med mindre materialåtgång. Projektet har finansieringsstöd från VINNOVA och administreras av RiSE. Detta är ett projekt som ligger i linje med att möta våra och våra kunders hållbarhets-ambitioner.
Kaj Lehtovaara, tf. vd.
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-31 10:39 CET.
Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2022. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari - 31 december.
Delårsperioden (januari-september) 2023Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och där tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, SeaRanger, GuardRunner X, SRX, GRX och ElEcoDrive. Bolaget har sitt säte i Göteborg och listades på AktieTorget den 10 januari 2008.
VD:s kommentar
För det tredje kvartalet presterar vi ett resultat på 58 tkr (-594 tkr), vilket generar ett ackumulerat resultat för delårsperioden om 835 tkr (-3 246 tkr).
Detta trots en turbulent period, med en orolig omvärldssituation är det inspirerande att kunna visa på ett, om än blygsamt, men ändock positivt resultat också för tredje kvartalet.
I synnerhet sett över tid, för historiskt har det tredje kvartalet varit relativt svagt ur ett försäljningsperspektiv. Det är därför extra glädjande att vi kunnat fortsätta på den fina trenden med ett positivt resultat ett fjärde kvartal i rad.
Perioden oktober till december brukar vara ett av de bästa kvartalen för bolaget. Vi har redan nu fler inkomna beställningar under oktober än under hela tredje kvartalet. Bolaget deltar också i flera upphandlingar med lång processtid som enligt kundernas tidplaner ska vara klara innan årsskiftet. För många av våra kunder är det också så att de i slutet på budgetåret är angelägna om att lägga planerade beställningar innan årsskiftet.
Vi har under kvartalet minskat personalstyrkan något och omprioriterat i pågående verksamhet. Detta för att fokusera än mer på försäljningen och pågående upphandlingsprocesser. Jag vill här passa på att ge alla medarbetare ett stort tack för fina arbetsinsatser!
Vi har såväl under perioden som fram till dags dato accelererat försäljningsarbetet speciellt på den militära marknaden och då framförallt försäljningen av SeaRanger-systemet.
Generellt har SeaRanger-systemet väckt ett mycket stort intresse från såväl nya som befintliga kunder på samtliga marknader. Detta tillsammans med det goda samarbetet vi har med Equipnor på den militära marknaden, gör att vi med tillförsikt ser fram emot en spännande avslutning av året och en god start av 2024. Inte nog med det, ElEcoDrive™ vår helt elektriska drivlina som nu finns tillgänglig som alternativ på samtliga våra båtar gör att de kunder som jobbar med hållbarhet i sin verksamhet och med oss som leverantör redan nu kan få tillgång till teknologi som på ett hållbart sätt löser deras utmaningar och behov.
Därtill är ambitionen att komma i mål med SOLAS-projektet, senast under 2024Q1. SOLAS projektet öppnar en stor marknad som vi idag är förhindrad att bearbeta. Arbetet är strategiskt viktigt då det ger bolaget goda möjligheter till tillväxt.
Vi stannar dock inte vid det, tillsammans med forskningsinstitutet RiSE norska Netovation, genomför vi FoU-projektet LSAM-SAFE som syftar till att hitta lösningar bl.a. 3D-printning av skrov till våra båtar. Primärt gäller det RescueRunner. Endast med återvunnen plast och med mindre materialåtgång. Projektet har finansieringsstöd från VINNOVA och administreras av RiSE. Detta är ett projekt som ligger i linje med att möta våra och våra kunders hållbarhets-ambitioner.
Kaj Lehtovaara, tf. vd.
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-31 10:09 CET.
Vi är glada att kunna meddela att vår rumänska försäljningspartner, SC Lifeguard Pro SRL, investerar i en SeaRanger-demoenhet för den kommande säsongen.
Vår rumänska säljpartner, SC Lifeguard Pro SRL väljer nu att investera i ett SeaRanger demobåtssystem inför kommande säsong.
"Vi är väldigt glada över att vår partner redan nu växlar upp för kommande försäljnings- och marknadsföringsarbete på den rumänska marknaden.
Vi önskar SC Lifeguard Pro SRL lycka till och hoppas att SeaRanger får samma positiva mottagande som på våra andra marknader",
säger Kaj Lehtovaara, tf. vd Safe at Sea AB.
SeaRanger-systemet kommer att levereras under Q4 2023.
Ordervärde är cirka SEK 335 000
[image]
]]>We are happy to announce that our Romanian sales partner, SC Lifeguard Pro SRL, is investing in a SeaRanger demo unit for the coming season
Our Romanian sales partner, SC Lifeguard Pro SRL, chooses to invest in a SeaRanger demo boat system for the coming season.
"We are very happy that our partner is already gearing up for future sales and marketing work in the Romanian market.
We sincerely wish SC Lifeguard Pro SRL the best of luck and hope that SeaRanger will receive the same positive reception as in our other markets,"
says Kaj Lehtovaara, acting CEO Safe at Sea AB.
The SeaRanger system will be delivered in Q4 2023.
Order value is approximately SEK 335,000
[image]
]]>We are pleased to announce that another French rescue service, SDIS 37 Indre et Loire, in Tours, is ordering a RescueRunner System.
Through our French distributor Fire Technologies Eurl, SDIS 37, a rescue service in the city of Tours, now also chooses to order a RescueRunner system. SDIS 37 will mainly use its new RescueRunner to strengthen its water rescue capacity in case of flooding in the area and the river Loire, which flows through Tours.
The RescueRunner system is a very flexible and efficient boat system that can operate in shallow and inaccessible waters, and decisive for the rescue service's choice of boat system was the RescueRunner's durability, the ease of maneuvering the boat, the water jet that enables driving in shallow water and the unique ability to clear the water jet from the aft deck.
The RescueRunner system, which was originally developed by the Swedish Sea Rescue Society precisely with the aim of being able to carry out rescue operations in shallow and inaccessible areas, where other boats cannot reach.
The RescueRunner system is now well proven by other rescue services and we see more departments integrating the system into their vital operations.
"We are very pleased, that more and more rescue services globally are discovering the broad usability and capabilities of the RescueRunner system. In France in particular, we also see an increased interest in our other various boat systems, and we look forward to the continued developments in this market. We would like to forward our sincere thank you, to the emergency services, for their trust in our products, and wish them the best of luck", says: Kaj Lehtovaara, acting CEO Safe at Sea AB.
The RescueRunner system will be delivered in Q4 2023.
Order value is approximately SEK 460,000
[image]
]]>Vi är glada att kunna meddela att ytterligare en fransk räddningstjänst , SDIS 37 Indre et Loire, i Tours, beställer ett RescueRunner-System.
Genom vår franska distributör, Fire Technologies Eurl väljer nu också SDIS 37, en räddningstjänst i staden Tours, att beställa ett RescueRunner-system. SDIS 37 kommer framförallt använda sin nya RescueRunner för att stärka sin vattenlivräddningskapacitet vid översvämningar i området och på floden Loire, som rinner genom Tours.
RescueRunner-systemet är ett mycket flexibelt och effektivt båtsystem som kan operera i grunda och otillgängliga vatten, och avgörande för räddningstjänstens val av båtsystem var RescueRunnerns stryktålighet, enkelheten att manövrera båten, vattenjeten som möjliggör körning i grunda vatten samt den unika möjligheten rensa vattenjeten från akterdäcket.
RescueRunner-systemet som ursprungligen utvecklades av Svenska Sjöräddningssällskapet just i syfte att kunna genomföra räddningsinsatser i grunda och otillgängliga områden, där andra båtar inte kan komma till.
RescueRunner-systemet är vid det här laget väl beprövat av andra räddningstjänster, och vi ser att fler departement integrerar systemet i sin viktiga verksamhet.
"Vi är väldigt glada över att allt fler räddningstjänster globalt upptäcker RescueRunner-systemets breda användbarhet och förmågor. Just i Frankrike, ser vi ett ökat intresse för våra olika båtsystem och vi ser fram emot den fortsatta marknadsutvecklingen. Vi tackar räddningstjänsten för deras förtroende för våra produkter och önskar dem varmt lycka till", säger Kaj Lehtovaara, tf. vd Safe at Sea AB.
RescueRunner-systemet kommer att levereras under Q4 2023.
Ordervärde är cirka SEK 460 000
[image]
]]>Equipnor AB som tidigare har tecknat distributörsavtal med Safe at Sea kompletterar nu sin flotta av demonstrationbåtar med ett GuardRunner X-system.
Equipnor har identifierat ett stort intresse för GuardRunner X- och SeaRanger X-modellerna, som är revolutionerande både avseende prestanda och förmågor, och man väljer nu att i komplettera det tidigare inköpta SeaRanger X-systemet med ett GuardRunner X-system aktiviteter med kunder på de marknader där man representerar Safe at Sea.
Equipnor AB som har lång branscherfarenhet och bred kompetens har varit med och utformat delar av båtsystemen, för att på bästa sätt kunna marknadsföra produkterna för olika kunder på olika marknader.
"Vi ser verkligen fram emot att leverera GuardRunner X-systemet till Equipnor, vars kunder nu får möjlighet låta kunder testa och uppleva våra unika produkter." säger Kaj Lehtovaara, tf vd på Safe at Sea AB.
SeaRanger X-systemet kommer att levereras under Q3 2023.
Ordervärde är cirka SEK 550 000
[image]
]]>Equipnor AB, which earlier this year signed on as a distributor for Safe at Sea, is now supplementing their fleet of demonstration boats with a GuardRunner X system.
Equipnor has identified a big interest for the GuardRunner X and SeaRanger X models which are revolutionary in both performance and offered capabilities, and is now choosing to supplement the previously purchased SeaRanger X system with a GuardRunner X system activities with customers on the markets where Safe at Sea is represented.and is now choosing to supplement the previously purchased SeaRanger X system with a GuardRunner X system activities with customers on the markets where they represent Safe at Sea.
Equipnor AB have with their long industry experience and broad competence been involved in designing the boat system's, in order to market the product for different customers in different markets in best possible way.
"We are really looking forward to deliver the GuardRunner X system to Equipnor, whose customers now will have the opportunity test and experience our unique products." says Kaj Lehtovaara, acting CEO at Safe at Sea AB.
The SeaRanger X system will be delivered in Q3 2023.
Order value is approximately SEK 550 000
[image]
]]>SSRS further expands their large fleet of RescueRunners.
By ordering this RescueRunner the SSRS will further increase their capacity to save lives at sea, many of the SSRS RescueRunners have been in operation for over 10 years and helped save many lives at sea.
SSRS once developed the RescueRunner for rescue missions in shallow and rocky areas where other boats cannot go. SSRS is not only a customer to Safe at Sea, they are also an important partner when it comes to development and training. Not least the important ElEcoRunner project.
"We are very happy to receive this order from SSRS and we hope that the RescueRunner will be very useful for the organization," says Kaj Lehtovaara, acting CEO of Safe at Sea AB (publ).
The RescueRunner will be delivered during Q4 2023.
Order value is approximately SEK 450.000
[image]
]]>Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) utökar sin stora RescueRunner-flotta.
Genom beställningen av den här RescueRunnern så kommer Sjöräddningssällskapet att ytterligare öka sin kapacitet till att rädda liv till sjöss, många av SSRS RescueRunners har varit i drift i över 10 år och bidragit till att rädda många liv till sjöss.
SSRS utvecklade en gång i tiden RescueRunner i syfte att kunna genomföra räddningsinsatser i grunda och otillgängliga områden där andra båtar inte kan komma till. SSRS är inte bara en kund till Safe at Sea, de är också en viktig samarbetspartner som bidrar till utveckling och utbildning. Inte minst i det viktiga ElEcoRunner-projektet.
"Vi är mycket glada över att motta den här ordern från SSRS och vi hoppas att RescueRunnern kommer att vara till stor nytta inom organisationen", säger." säger Kaj Lehtovaara, tf. vd på Safe at Sea AB (publ).
RescueRunnern kommer att levereras under Q4 2023.
Ordervärde är cirka SEK 450.000
[image]
]]>"Vi beklagar att Henrik valt att lämna bolaget. Jag vill samtidigt tacka Henrik för ett mycket bra arbete. Henrik har fört bolaget från förlust till vinst och genomfört en framgångsrik sk turn around. En mycket fin prestation! Säger Hans Bergenheim styrelseordförande i Safe at Sea AB"
"Jag anser mitt uppdrag som slutfört. Jag lovade styrelsen att ta bolaget från mångåriga underskott till lönsamhet och goda framtidsutsikter, något som vi nu uppnått. Det är då rätt tidpunkt att lämna över rodret till en ny god kraft som kan fortsätta bolagets fina lönsamma resa". Säger Henrik Hartman, avgående VD.
Henrik lämnar bolaget den 27/7 - 2023 men kvarstår under sin uppsägningstid med ansvar för några centrala affärsprocesser.
Rekrytering av ny vd har inletts.
Kaj Lehtovaara har utsetts till tf vd till dess ny vd finns på plats.
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-07-26 15:05 CET.
Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2022. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari - 31 december.
Delårsperioden (jan-Juni) 2023Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och där tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, FireRunner, SeaRanger, GuardRunner X och ElEcoDrive. Bolaget har sitt säte i Göteborg och listades på AktieTorget den 10 januari 2008.
VD:s kommentar
För det andra kvartalet presterar vi ett resultat på 549 tkr (-1 233 tkr), vilket generar ett ackumulerat halvårsresultat om 777 tkr (-2 652 tkr). Vi kan konstatera att vi i hög grad följer vår plan och vi ser att det hårda arbete som lagts ner nu ger resultat. Vi har i perioden kunnat kombinera den löpande produktionen med försäljning av utrustning och reservdelar, vilket också bidrar till resultatet. Under föregående kvartal investerade vi tid i upplärning av ny produktionspersonal, något som i andra kvartalet har ökat vår produktivitet. Vi kan konstatera att vi med fjärde kvartalet 2022 inräknat nu har tre positiva kvartal bakom oss.
I våra strategiska projekt gör vi allt vi kan för att bibehålla tempo i processerna och vi tillser att vi hela tiden levererar för att minimera ledtiderna hos våra partners. I vårt SOLAS-projekt inväntar vi information som krävs för att ta oss vidare i processen. Då våra partners är stora globala aktörer så tenderar flertalet av våra frågor och diskussionspunkter som genererar interna processer att ta längre tid jämfört med vad det tar inom en mindre organisation som Safe at Sea.
Försäljningen av E-SafeRunner till Redningsselskapet har rönt ett stort intresse och vi har noterat en avsevärd ökning av förfrågningar om våra produkter med elektrisk drivlina. Inte minst sändes det tydliga signaler i början av juli när vi skrev en avsiktsförklaring med Sjöräddningssällskapet för att påbörja omställningen med elektrifiering av deras RescueRunner-flotta. Extra roligt är det att vi också blir kontaktade av nya kunder som berättar att de följt vår utveckling och nu önskar information för att själva internt kunna gå vidare med en anskaffningsprocess. Det intresse som visas och den avsiktsförklaring vi signerat är tydliga indikatorer på att vi närmar oss vår ambition; att ta en marknadsledande position på marknaden för elektriska och fossilfria drivlinor för små, lätta och flexibla båtsystem
I perioden har vi fortsatt med vårt metodiska marknadsarbete men orderingången har inte levt upp till våra förväntningar. Vi har en intressant offertstock men vi har upplevt en avvaktan till följd av inflationens påverkan som har förskjutit beslut hos flera kunder. Ett fokuserat arbete för att stärka orderingången pågår och vi ser att nuvarande svaga svenska krona är mycket fördelaktig för våra exportmarknader med växelkurs mot SEK. Vi sätter till detta även en stark tro till vårt nyligen lanserade SeaRanger X-system där vi ser möjliga affärer under tredje och fjärde kvartalet. I samband med introduktionen av SeaRanger X på High Speed Boat Operations Forum i juni togs kontakt med flera kunder där SeaRanger X-plattformen är väl anpassad utefter deras behovsbild.
Efter tre positiva kvartal är vi alla medvetna om vad som krävs av oss för att nå vårt uppsatta mål att skapa en stabil ekonomisk plattform. Vi ser under kommande halvår flera troliga affärer i kombination med ett antal upphandlingar, vilket fortsatt gör 2023 till ett intressant år sett till bolagets historia.
Henrik Hartman, CEO
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-07-19 08:05 CET.
In previous pressrelease the dates were not correct.
Safe at Sea AB will publish the interim report for the second quarter 2023 on July 19 2023.
]]>
]]>
]]>
Safe at Sea and the Swedish Sea Rescue Society (SSRS) has signed a Letter of Intent (LoI) for the start of electrification of the their RescueRunner fleet.
The LoI is an important step towards future emission-free rescue operations and it shows the mutual ambition to start the process for deliveries of the electric boat system ElEcoRunner. SSRS has a clear and outspoken strategy of reducing their environmental impact, and the implementation of RescueRunners with electric and emission-free powertrain, ElEcoRunners, will contribute to their environmental goals and strategy.
Safe at Sea and SSRS have cooperated in the development of the ElEcoRunner concept since the project started in 2019. The development of the ElEcoRunner is a joint initiative, to show how to make Search and Rescue and other important activities on water fossil-free, and to meet the great demand for small emission-free rescue boats. SSRS that developed the RescueRunner in 2003 were pioneers in the development of light and flexible rescue boats, and they continue to be at the forefront through their involvement in the ElEcoRunner project and purchase of the very first ElEcoRunner, that was delivered in October 2022.
"This is a very clear signal from one of the world's most renomed sea rescue organisations. The LoI will help us in the planning and preparations of future deliveries of ElEcoRunners." says Henrik Hartman, CEO at Safe at Sea AB (publ).
[image]
]]>Safe at Sea och Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) har skrivit en gemensam avsiktsförklaring, Letter of Intent, för att påbörja omställningen med elektrifiering av deras RescueRunner-flotta.
Avsiktsförklaringen är ett viktigt steg mot framtida utsläppsfria räddningsinsatser och den påvisar den gemensamma ambitionen att påbörja arbetet för leveranser av det elektriska båtsystemet ElEcoRunner. SSRS har en tydlig och uttalad strategi för att minska sin miljöpåverkan, och implementeringen av RescueRunners med elektrisk och emissionsfri drivlina, ElEcoRunners, kommer att bidra till deras miljömål och strategi.
Safe at Sea och SSRS har samarbetat i utvecklingen av ElEcoRunner-konceptet sedan projektet startade 2019. Utvecklingen av ElEcoRunner var ett gemensamt initiativ, för att visa hur man gör Search and Rescue och andra viktiga aktiviteter på vatten fossilfria, och för att möta den stora efterfrågan på små utsläppsfria räddningsbåtar. SSRS som utvecklade RescueRunner 2003 var pionjärer inom utvecklingen av lätta och flexibla räddningsbåtar, och de fortsätter att ligga i framkant genom sitt engagemang i ElEcoRunner-projektet och köpet av den allra första ElEcoRunnern, som levererades i oktober 2022.
"Detta är en mycket tydlig signal från en av världens mest välrenomerade sjöräddningsorganisationer. Avsiktsförklaringen kommer att hjälpa oss i planeringen och förberedelserna av framtida leveranser av ElEcoRunners." säger Henrik Hartman, VD på Safe at Sea AB (publ).
[image]
]]>The Fire and Rescue Services of Alta in Norway further strengthen their operational capability in water rescue operations with one RescueRunner system.
The Fire and Rescue Services of Alta has for a long time identified the need for a safe and stable rescue boat such as the RescueRunner. They choose the RescueRunner system as it enables safe and efficient rescue operations in shallow and inaccessible areas within their operational rescue area in Norway.
"We are very pleased that The Fire and Rescue Services of Alta choose the RescueRunner system to strengthen their operational capability in water rescue operations. We are convinced that their RescueRunner will be of great benefit to them and contribute to safe and efficient operations in their important activities. "says Henrik Hartman, CEO at Safe at Sea AB (publ.)
The RescueRunner system will be delivered in Q3 2023.
Order value is approximately SEK 366.000
[image]
]]>Brann og Redning i Alta kommune väljer att stärka sin vattenlivräddningsförmåga med ett RescueRunner-system.
Man har inom räddningstjänsten i Alta länge sett behovet av en säker, stabil och grundgående räddningsbåt som RescueRunner. Man väljer att köpa RescueRunner-systemet då det på ett säkert och effektivt sätt möjliggör räddningsinsatser i grunda och svårtillgängliga områden i sitt räddningsområde.
"Väldigt roligt att Räddningstjänsten i Alta väljer RescueRunner för att stärka sin vattenlivräddningsförmåga. Vi är övertygade om att deras RescueRunner kommer att vara till stor nytta för dem och bidra till säkra och effektiva insatser i deras viktiga verksamhet." säger Henrik Hartman, CEO på Safe at Sea AB (publ.)
RescueRunner-systemet kommer att levereras under Q3 2023.
Ordervärde är cirka SEK 366.000
[image]
]]>Under onsdagen den 31 maj 2023, hölls årsstämma i Safe at Sea AB (publ).
Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. För detaljerad information om besluten se kallelsen som publicerades den 26 april 2023. Samtliga beslut fattades enhälligt.
Fastställande av resultat- och balansräkning, resultatdisposition och utdelning
Stämman beslutade att fastställa den framlagda resultat- och balansräkningen. Vidare beslutade stämman att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen samt att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2022.
Ansvarsfrihet
Stämman beslutade om ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktör.
Styrelse- och revisorsarvode samt val av styrelse och revisor
Stämman beslutade om omval av ordinarie styrelseledamöter Hans Bergenheim, Kaj Lehtovaara, Marianne Wittbom och Magnus Forsbrand.
Vid efterföljande konstituerande styrelsesammanträde valdes Hans Bergenheim till styrelseordförande. Stämman beslutade att styrelsearvode ska vara 75 000 kronor till styrelsens ledamöter och 120 000 kronor till styrelsens ordförande. Ledamöter som ej erhåller arvode är Kaj Lehtovaara.
Stämman beslutade att Frejs Revisorer AB med Ulf Johansson väljs till bolagets revisor till slutet av den årsstämma som hålls under det kommande räkenskapsåret Vidare beslutades att arvode till revisorer skall utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.
Bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner
Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att besluta om emissioner enligt styrelsens förslag enligt kallelsen till bolagsstämma den 26 april 2023.
Teckningsoptionsprogram innefattande emission och överlåtelse av teckningsoptioner
Stämman beslutade att inrätta ett incitamentsprogram genom emission av högst 350 000 teckningsoptioner och överlåtelse av teckningsoptioner till sju (7) anställda och konsulter i bolaget enligt styrelsens förslag i kallelsen till bolagsstämma den 26 april 2023.
[image]
]]>Safe at Sea ABs årsredovisning för 2022 finns tillgänglig på bolagets kontor samt på bolagets hemsida. För att ladda ner årsredovisningen vänligen ladda ner bifogat dokument i detta pressmeddelande alternativt besök www.safeatsea.se.
Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SeaRanger, SafeRunner, FireRunner, GuardRunner X, SeaRanger X och ElEcoDrive. Safe at Seas aktie är listad på Spotlight Stockmarket.
]]>Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2022. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari - 31 december.
Delårsperioden (jan-MAR) 2023Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och där tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, FireRunner, SeaRanger, GuardRunner X och ElEcoDrive. Bolaget har sitt säte i Göteborg och listades på AktieTorget den 10 januari 2008.
VD:s kommentar
I perioden har vi planenligt arbetat med vår orderbok och kunnat följa vår prognostisering för kvartalet. Parallellt med resultatavräkningen har vi kunnat fylla på vår orderbok med affärer som kommer generera ett bra resultat vid kommande produktion. Årets inledande orderingång var något lägre, vilket var väntat då vi historiskt vet att de inledande månadernas orderingång är lägre då flera offerter omsätts till ordrar sent under fjärde kvartalet. Dessa skapar orderbok för det nya året. Vi ser en successiv ökning av offerstocken och vår ambition är att fortsätta skapa en stark orderingång kommande period för hela vår produktportfölj. Andra kvartalet har börjat bra med försäljning av två helt nya plattformar: en (1) E-SafeRunner till Redningsselskapet Norge och en (1) SeaRanger X till vår nya distributör Equipnor AB.
För det första kvartalet presterar vi ett positivt resultat på 229 tkr (-1 432 tkr). Det positiva resultatet är en effekt av att vi arbetar med en orderbok och kontinuerlig produktion. Vi har också lyckats väl med försäljning av utrustning och reservdelar som också bidrar till det goda resultatet. I takt med att fler och olika båtsystem finns på marknaden och används, så ser vi att även intäkterna från reservdelar och reparationer stärks. Under kvartalet har vi investerat tid i upplärning av ny produktionspersonal, en god investering som i kommande perioder kommer öka vår produktivitet.
Under hösten 2022 och under första kvartalet har vi sett ett ökat intresse för våra militära konfigurationer och vi bedömer att både vår GuardRunner X och nya SeaRanger X är intressanta och konkurrenskraftiga inom "law enforcement-segmentet". Vi ser därför fram emot samarbetet med Equipnor AB som kommer driva försäljningen av våra produkter inom detta segment på ett antal olika marknader. SeaRanger X erbjuder inom detta segment en ny revolutionerande plattform. Det har sedan tidigare funnits konfigurerade båtsystem likt GuardRunner X, men inget båtsystem som kan erbjuda den flexibilitet, lastförmåga och manövrerbarhet som SeaRanger X gör.
Utsikterna för våra strategiska projekt ser lovande ut, och även om det kan uppfattas som att projekten tar tid så tar vi viktiga steg framåt. I SOLAS-projektet har vi under första kvartalet tagit stora kliv framåt och etablerat samarbete med nyckelpartners. Vi gör allt vi kan för att bibehålla tempo i processerna och tillser att vi hela tiden levererar för att minimera ledtiderna hos våra partners som är stora globala aktörer.
När det gäller ElEcoDrive så kommer vi i takt med att produktionsversionen är klar i mindre skala fortsätta vidareutvecklingen av ElEcoRunnerns PoC-enhet. ElEcoDrive betraktas nu som en färdig produkt i vår produktportfölj. Försäljningen av E-SafeRunner visar att vi tagit ett stort kliv i vår uttalade ambition; att ta en marknadsledande position på marknaden för elektriska och fossilfria drivlinor för små, lätta och flexibla båtsystem
Vi ser goda förutsättningar för att fortsätta vår inledande utveckling med ökade försäljningsvolymer och att vår produktportfölj ska fortsätta att övertyga räddningstjänster, sjöräddare, militärer, poliser och organisationer runt om i världen. Jag ser med tillförsikt fram emot ett intressant 2023.
Henrik Hartman, CEO
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-28 07:55 CET.
Aktieägarna i Safe at Sea AB (publ), 556713-7947, kallas härmed till årsstämma, onsdagen den 31 maj 2023 kl. 16.00. Årsstämman genomförs i våra lokaler på Importgatan 15F, Hisings Backa.
Rätt att delta och anmälan
Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman ska
Ombud m.m.
Om aktieägare ska företrädas av ombud måste ombudet ha med skriftlig, daterad och av aktieägaren undertecknad fullmakt till stämman. Fullmakten får inte vara äldre än ett år, såvida inte längre giltighetstid (dock längst fem år) har angivits i fullmakten. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska ombudet också ha med aktuellt registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen. För att underlätta deltagandet bör kopia av fullmakt och andra behörighetshandlingar bifogas anmälan till stämman. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets hemsida www.safeatsea.se och skickas med e-post till aktieägare som kontaktar bolaget och uppger sin e-postadress.
Antalet aktier och röster
Antalet utestående aktier och röster i bolaget uppgår vid tidpunkten för denna kallelse till 27 616 931 st. Bolaget innehar inga egna aktier.
FÖRSLAG TILL DAGORDNING
1. Stämman öppnas.
2. Val av ordförande vid stämman.
3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
4. Godkännande av dagordning.
5. Val av en eller två protokolljusterare.
6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen.
8. Beslut
a. om fastställande av resultaträkning och balansräkning samt i förekommande fall koncernresultaträkning och koncernbalansräkning.
b. om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen.
c. om ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktör.
8. Fastställande av styrelse- och revisorsarvoden.
9. Val av styrelse och revisor.
10. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner
11. Beslut om teckningsoptionsprogram innefattande emission och överlåtelse av teckningsoptioner
12. Övriga ärenden.
13. Stämman avslutas.
BESLUTSFÖRSLAG I KORTHET
Punkt 7 b - Resultatdisposition
Styrelsen föreslår årsstämman att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Styrelsen föreslår vidare att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2022.
Punkt 8 och 9 - Fastställande av styrelse- och revisorsarvode samt val av styrelse och revisor
Valberedningen föreslår att stämman beslutar om att Frejs Revisorer AB väljs till bolagets revisorer samt att arvode till revisorer ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.
Styrelsearvode föreslås till en fast del om 75 000 kr till styrelsens ledamöter och 120 000 kr till styrelsens ordförande. Ledamöter som ej erhåller arvode är Kaj Lehtovaara.
Valberedningen föreslår att stämman beslutar om omval av Hans Bergenheim, Kaj Lehtovaara, Marianne Wittbom och Magnus Forsbrand. Erik Johansson har avböjt omval, men kvarstår i styrelsen
under innevarande period (2022-2023) till och med genomförd årsstämma 2023-05-31. Valberedningen önskar framföra ett stort tack för Eriks insatser såväl under innevarande år som under tidigare perioder.
Punkt 10 - Bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner
Styrelsen föreslår att stämman beslutar att bemyndiga styrelsen, att under tiden fram till nästa årsstämma, kunna fatta beslut om emissioner av sammantaget maximalt ett antal aktier och/eller konvertibler och/eller teckningsoptioner som berättigar till konvertering till respektive nyteckning av, eller innebär utgivande av, maximalt ett antal aktier som motsvarar ett belopp om högst 5 MSEK i total emissionslikvid, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport eller bestämmande om att aktier och/eller konvertibler och/eller teckningsoptioner ska tecknas med kvittningsrätt eller eljest med villkor. Bemyndigandet ska kunna utnyttjas vid ett eller flera tillfällen.
För att inte bolagets nuvarande aktieägare ska missgynnas i förhållande till den eller de utomstående placerare som kan komma att teckna aktier och/eller konvertibler och/eller teckningsoptioner i bolaget, finner styrelsen lämpligt att emissionskursen bestäms till nära den marknadsmässiga nivå som bolagets styrelse vid varje enskilt tillfälle bedömer råda. Styrelsen ska äga rätt att fatta beslut om de detaljerade emissionsvillkoren.
Syftet med bemyndigandet och skälen till en eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att styrelsen vid behov ska kunna tillföra bolaget bl.a. rörelsekapital, kapital för företagsförvärv, förvärv av tekniklösningar och/eller minska bolagets skuldbörda genom att låta borgenärer kvitta innehavda fordringar mot aktier i bolaget.
Beslutet är giltigt endast om det har biträtts av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagsstämman.
Punkt 11 - Teckningsoptionsprogram innefattande emission och överlåtelse av teckningsoptioner
Styrelsen föreslår att stämman beslutar om inrättande av ett incitamentsprogram genom emission av högst 350 000 teckningsoptioner och överlåtelse av teckningsoptioner till sju anställda och konsulter i bolaget. Syftet med incitamentsprogrammet och skälet för avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt, är dels att stärka kopplingen mellan befattningshavares arbete och skapat aktieägarvärde, dels att säkerställa att nuvarande kompetens stannar i bolaget. Ett teckningsoptionsprogram bedöms ge en ökad intressegemenskap mellan personal och samtliga aktieägare i Safe at Sea. Detaljerat beslutsunderlag finns bifogat i Bilaga 1 - Beslutsbilaga.
HANDLINGAR M M
Årsredovisningen jämte revisionsberättelsen för bolaget och fullständiga beslutsunderlag kommer att hållas tillgängliga på bolagets kontor, Importgatan 15F i Hisings Backa och på bolagets webbplats www.safeatsea.se senast tre veckor innan årsstämman och skickas till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Aktieägare som är närvarande vid bolagsstämman har rätt att begära upplysningar avseende ärende på dagordningen eller bolagets och koncernens ekonomiska situation i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen (2005:551).
BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
För information om hur bolaget behandlar dina personuppgifter hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclears webbplats www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf
Hisings Backa 2023-04-24
Safe at Sea AB (publ)
STYRELSEN
Bilaga 1 - Beslutsbilaga för förslag till beslut om teckningsoptionsprogram innefattande emission och överlåtelse av teckningsoptioner
Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om utgivande av högst 350 000 teckningsoptioner i incitamentssyfte. Dessa teckningsoptioner ska utfärdas till personal anställd hos Safe At Sea samt ekonomiansvarig som idag är extern leverantör.
Följande villkor gäller för incitamentsprogrammet:Styrelsen föreslår att stämman beslutar om utgivande av maximalt 350 000 teckningsoptioner i incitamentssyfte. Dessa teckningsoptioner ska utfärdas och fördelas lika till personal anställd i bolaget vid tidpunkten för stämman samt ekonomiansvarig som idag är extern leverantör (7 st). Syftet med incitamentsprogrammet och skälet för avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt, är dels att stärka kopplingen mellan befattningshavares arbete och skapat aktieägarvärde, dels att säkerställa att nuvarande kompetens stannar i bolaget. Ett teckningsoptionsprogram bedöms ge en ökad intressegemenskap mellan personal och samtliga aktieägare i Safe at Sea.
1. EMISSION AV TECKNINGSOPTIONER
1. Safe at Sea ska emittera högst 350 000 teckningsoptioner inom ramen för incitamentsprogrammet. Rätt att teckna teckningsoptionerna tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, Safe At Sea AB org. nr 5567137947, med rätt och skyldighet att överlåta teckningsoptionerna vederlagsfritt i enlighet med punkt 2 nedan. Överteckning kan inte ske. Teckningsoptionerna ska emitteras vederlagsfritt till bolaget.
2. Teckning av teckningsoptionerna ska ske inom 30 dagar från dagen för emissionsbeslutet. Styrelsen äger rätt att förlänga teckningstiden om så krävs av administrativa skäl.
2. ÖVERLÅTELSE AV TECKNINGSOPTIONER
1. Bolaget ska enligt anvisning vidareöverlåta teckningsoptionerna till anställd personal i Safe at Sea. Dessa teckningsoptioner ska utfärdas till sex personer anställda i Safe at Sea och en konsult. Enskild tilldelning per deltagare ska vara maximalt 50 000 teckningsoptioner att tilldelas samtliga anställda och ekonomiansvarig.
1.
2. Bolaget ska vidareöverlåta teckningsoptionerna till deltagarna vederlagsfritt. Teckningsoptionernas preliminära marknadspris har, enligt en värdering baserad på ett marknadsvärde på den underliggande aktien om 0,78 kronor fastställts till 0,14 öre per teckningsoption (med en teckningskurs om 4,90 kronor per aktie). Den preliminära värderingen baseras på antaganden om en riskfri ränta om 3 procent, en volalitet om 40 % samt ett avdrag för att reflektera att teckningsoptionerna inte kommer att vara föremål för handel på en likvid marknad.
3. VILLKOR FÖR TECKNING AV AKTIER
1. Teckningsoptionerna kan utnyttjas för att teckna aktier i Safe at Sea under perioden 1 juni 2026 till 1 juli 2026.
1.
2. Som framgår av de fullständiga villkoren för teckningsoptionerna kan antalet aktier som teckningsoptionerna berättigar till och teckningskursen komma att omräknas i händelse av, bland annat, vinstutdelning, företrädesemission, fondemission, sammanläggning eller uppdelning av aktier och vissa former av minskning av aktiekapitalet eller liknande åtgärder. De nya aktier som kan komma att utges vid nyteckning omfattas inte av några förbehåll.
4. UTSPÄDNING SAMT KOSTNADER
1. Vid full teckning med stöd av samtliga nya teckningsoptioner kan 350 000 nya aktier ges ut, vilket motsvarar en utspädning om cirka 1,25 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget. Vid fullt utnyttjande av dessa 350 000 teckningsoptioner och de 900 000 teckningsoptioner som har överlåtits till styrelsen och ledande befattningshavare enligt ett beslut av bolagsstämma 2022 uppgår den totala utspädningseffekten till cirka 4,3 procent.
1.
2. Safe at Sea har inga andra kostnader för Incitamentsprogrammet än administrativa kostnader avseende rådgivare etc. i samband med framtagande av beslutsdokumentation och fattande av beslut om emission av teckningsoptionerna och ev arbetsgivaravgifter till följd av att optionerna ställs ut vederlagsfritt. Incitamentsprogrammet bedöms ha marginell eller ingen påverkan på nyckeltal.
5. ÖVERLÅTBARHET
1. En förutsättning för tilldelning av teckningsoptioner är att deltagaren har ingått ett avtal angående teckningsoptionerna enligt vilket framgår att Safe At Sea äger rätten att återanskaffa samtliga eller delar av optionerna för 0,14 öre per styck om deltagarens anställning i Safe at Sea upphör på deltagarens eget initiativ.
1.
2. I händelse av att Safe at Sea skulle erhålla uppköpsbud från tredje part ska antingen denna part eller Safe at Sea ansvara för att innehavare av teckningsoptionerna erbjuds marknadsmässiga lösenvillkor.
6. FÖRSLAGETS BEREDNING
Teckningsoptionsprogrammet har beretts av bolagets styrelse 2023.
7. SÄRSKILT BEMYNDIGANDE FÖR STYRELSEN
Safe At Sea styrelse bemyndigas att vidta de smärre justeringar i bolagsstämmans beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registreringar vid Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.
8. STYRELSENS FÖRSLAG TILL BESLUT
Med hänvisning till ovan nämnda beskrivning föreslår styrelsen att bolagsstämman beslutar om inrättande av incitamentsprogrammet, innefattande emission och överlåtelse av teckningsoptioner.
9. MAJORITETSKRAV
Styrelsens förslag till beslut om Incitamentsprogrammet erfordrar att beslutet biträds av aktieägare representerande minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid årsstämman.
]]>Equipnor AB that signed a distributor agreement with Safe at Sea, orders a SeaRanger X system for market activities.
Equipnor has identified a big interest for the GuardRunner X and SeaRanger X models which are revolutionary in both performance and offered capabilities, and they now chose to invest in a SeaRanger X system for tests and activities with customers on the markets where they represent Safe at Sea.
Equipnor AB have with their long industry experience and broad competence been involved in designing the boat system's configuration, in order to market the product for different customers in different markets in best possible way.
"We are really looking forward to deliver the SeaRanger X system and, together with Equipnor, enable customers to test and experience our products." says Henrik Hartman, CEO of Safe at Sea AB.
The SeaRanger X system will be delivered in Q3 2023.
Order value is approximately SEK 770 000
[image]
]]>Equipnor AB som har tecknat distributörsavtal med Safe at Sea beställer ett SeaRanger X-system för marknadsbearbetning.
Equipnor har identifierat ett stort intresse för GuardRunner X- och SeaRanger X-modellerna som är revolutionerande både avseende prestanda och förmågor, och man väljer nu att investera i ett SeaRanger X-system för tester och aktiviteter med kunder på de marknader där man representerar Safe at Sea.
Equipnor AB som har lång branscherfarenhet och bred kompetens har varit med och utformat delar av båtsystemets konfiguration, för att på bästa sätt kunna marknadsföra produkten för olika kunder på olika marknader.
"Vi ser verkligen fram emot att leverera SeaRanger X-systemet och tillsammans med Equipnor låta kunder testa och uppleva våra produkter." säger Henrik Hartman, vd på Safe at Sea AB.
SeaRanger X-systemet kommer att levereras under Q3 2023.
Ordervärde är cirka SEK 770 000
[image]
]]>Safe at Sea AB (publ) has signed a distributor agreement with Equipnor AB for representation on several European markets.
Equipnor AB supplies equipment to authorities within the defence, police, crisis preparedness and border protection segments. They have a long industry experience and broad competence as well as an extensive portfolio of suppliers and partners. With their sales organization, they are focusing on three main areas; SEA/DIVE, GROUND, AIR. Equipnor has for many years successfully established themselves as a supplier of high-quality equipment and expertise.
Equipnor has identified great interest in the GuardRunner X and SeaRanger X models, which are revolutionary in both performance and offered capabilities. Safe at Sea will support with internal training and assist with marketing activities such as customer testing and training.
"Equipnor is absolutely the right partner for entering the law enforcement segment, which with our new revolutionary X-platforms has become a highly interesting segment with great potential. The fact that we are taking this step is also an important piece of the puzzle in our communicated growth agenda. We look forward to start our cooperation and to start the market activities." says Henrik Hartman, CEO of Safe at Sea AB.
[image]
]]>Safe at Sea AB (publ) har tecknat ett distributörsavtal med Equipnor AB för representation på flertalet europeiska marknader.
Equipnor AB levererar utrustning till myndigheter inom försvar, polis, krisberedskap och gränsskydd och har lång branscherfarenhet och bred kompetens samt en omfattande portfolio av leverantörer och partners. Med sin säljorganisation har man fokus på tre huvudsakliga områden; SJÖ/DYK (https://www.equipnor.com/se/produktutbud/sjoedyk/), MARK (https://www.equipnor.com/se/produktutbud/mark/), LUFT (https://www.equipnor.com/se/produktutbud/luft/). Equipnor har under många år framgångsrikt etablerat sig som en leverantör av högkvalitativ utrustning och expertis.
Equipnor har identifierat ett stort intresse för GuardRunner X- och SeaRanger X-modellerna som är revolutionerande både avseende prestanda och förmågor. Safe at Sea kommer att stödja med intern utbildning och bistå vid marknadsaktiviteter såsom kundtester och utbildning.
"Equipnor är helt rätt partner för att på ett bra och effektivt sätt bearbeta vårt "law enforcement-segment", som med våra nya revolutionerande X-plattformar blivit ett högintressant segment med stor potential. Att vi tar detta steg är även en viktig pusselbit i vår kommunicerade tillväxtagenda. Vi ser fram emot att inleda vårt samarbete och påbörja marknadsarbetet." säger Henrik Hartman, vd på Safe at Sea AB.
[image]
]]>The Norwegian Redningsselskapet has chosen to equip its environmentally friendly and state-of-the-art rescue boat RS175 "Smart Saver" with the E-SafeRunner, designed with Safe at Sea's fully electric and emission-free drivetrain ElEcoDrive™.
The E-SafeRunner will be delivered with a custom-made system for transport and launch and recovery, that will be installed on board the "Smart Saver".
In September 2021, work began on building the new rescue boat, which is a further development of the "Staff-class" for Redningsselskapet. The Rescue boat is donated by the Tom Wilhelmsen Foundation, and differs from the rest of the Redningsselskapet's fleet, as it is built with Volvo Penta D8 engines with SCR (Selective Catalytic Reduction) installed for NOx cleaning.
After an extensive development period, the rescue boat is now in production. The Rescue boat, named "Smart Saver", will run on the environmentally friendly fuel HVO and has technology with an HMI (Human Machine Interface), which helps the crew to increase mental capacity to focus on the main task, saving life and equipment. The E-SafeRunner will be integrated as a Daughter Craft on board the "Smart Saver", and with its all-electric powertrain contribute to the project's goal of reduced environmental impact. The ambition of the "Smart Saver" project was a zero-emission rescue boat, based on an extended version of Hydrolift's P-42 platform.
After thorough analysis and preparations, it was clear that, in order to deliver a credible solution, with an operational rescue boat, with requirements for a top speed of over 30 knots and sufficient range to be able to go on missions on short notice, in all types of weather conditions, Redningsselskapet concluded that "Common Rail" diesel engines with SCR and HVO-100 as fuel, was the best solution within the established time frame of the project.
ElEcoDrive™ - An all-electric powertrain available for all boat models built by Safe at Sea.
ElEcoDrive™ has been developed in cooperation with the Swedish Sea Rescue Society (SSRS) as well as Chalmers TH, Chalmers Industriteknik, Kan Marine Marketing AB and ETP Kraftelektronik AB. The first boat with ElEcoDrive™ was a ElEcoRunner delivered to the Swedish Sea Rescue Society on October 19, 2022.
"We are very happy that we have received the trust of Redningsselskapet to deliver the first E-SafeRunner and to be involved in their very important development of rescue solutions that include environmental- and sustainability aspects", says Henrik Hartman, CEO of Safe at Sea AB (publ).
The E-SafeRunner will be delivered in Q3 2023.
Order value of the E-SafeRunner with Stern Rescue Cradle is approximately SEK 1 225 000,00.
[image]
This disclosure contains information that Safe at Sea is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation (EU nr 596/2014). The information was submitted for publication, through the agency of the contact person, on 03-04-2023 14:44 CET.
Norska Redningsselskapet har valt att utrusta sin miljövänliga och toppmoderna räddningsbåt RS175 "Smart Saver" med E-SafeRunner, som är utrustad med Safe at Seas helt elektriska och utsläppsfria drivlina ElEcoDrive™.
E-SafeRunner kommer att levereras med ett skräddarsytt system för transport, sjösättning och upptagning, som installeras ombord på "Smart Saver".
I september 2021 påbörjades arbetet med att bygga den nya räddningsbåten som är en vidareutveckling av "Staff-klassen" för norska Redningsselskapet. Räddningsbåten är skänkt av Tom Wilhelmsens Stiftelse, och skiljer sig från resten av Redningsselskapets flotta, då den byggs med Volvo Penta D8 motorer med SCR (Selective Catalytic Reduction) installerat för NOx rening.
Efter en omfattande utvecklingsperiod är räddningsbåten nu i produktion. Räddningsbåten, som går under projektnamnet "Smart Saver", ska köras på det miljövänliga bränslet HVO och har teknik med ett HMI (Human Machine Interface), som hjälper besättningen med att frigöra mental kapacitet för att fokusera på huvuduppgiften, att rädda liv och egendom. E-SafeRunnern kommer att integreras som Daughter Craft ombord på "Smart Saver", och med sin helt elektriska drivlina bidra till projektets målbild om minskad miljöpåverkan. Ambitionen för "Smart Saver"-projektet var ett nollutsläppsfartyg, baserat på en förlängd version av Hydrolifts P-42-plattform.
Efter ett genomgripande analys- och beredningsarbete stod det klart att, för att kunna leverera en trovärdig lösning, med en operativ räddningsbåt, med krav på en toppfart på över 30 knop och tillräcklig räckvidd för att kunna ge sig ut på uppdrag på kort varsel, vid alla typer av väderförhållanden, drog Redningsselskapet slutsatsen att "Common Rail" dieselmotorer med SCR och HVO-100 som bränsle, är den bästa lösningen inom projektets fastställda tidsram.
ElEcoDrive™ - En helt elektrisk drivlina tillgänglig för alla båtmodeller byggda av Safe at Sea.
ElEcoDrive™ har utvecklats i samarbete med Sjöräddningssällskapet samt Chalmers TH, Chalmers Industriteknik, KanMeraMarin och ETP Kraftelektronik AB. Den första båten med ElEcoDrive™ levererades till Sjöräddningssällskapet den 19 oktober 2022.
"Vi är mycket glada över att vi har fått förtroendet av Redningsselskapet att leverera den första E-SafeRunner och bli delaktiga i deras mycket viktiga utveckling av räddningslösningar som inkluderar miljö- och hållbarhet"
E-SafeRunnern kommer att levereras under Q3 2023.
Ordervärde E-SafeRunnern med Stern Rescue Cradle är cirka SEK 1 225 000,00.
[image]
Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-04-03 14:44 CET.
Vi har ett intressant 2023 framför oss! Fokus för bolaget har under de senaste åren varit att följa och leverera utefter den tillväxtagenda som formades under 2019. Under pandemin och efterföljande orostider har vi tvingats till att anpassa oss, men vi har varit måna om att inte släppa taget om den plan som tillväxtagendan legat till grund för.
Under hösten 2022 har vi byggt upp en stabil orderbok. Riktigt bra och nödvändigt för att vi ska få en god organisation som möjliggör vår planenliga produktivitet och förbättrad omsättningshastighet av inkomna ordrar. Till detta har vi format en projektstruktur som arbetar nära marknad och sälj. Vi har också en bra balanserad produktportfölj som formas och anpassas i våra strategiska affärsprojekt. Orderingången och ordervärdet har under de inledande månaderna legat i linje med våra prognoser. Historiskt vet vi att de inledande månadernas orderingång är något lägre då flera offerter omsätts till ordrar sent under fjärde kvartalet och skapar orderbok för det nya året. Vi ser en successiv ökning av offertstocken och jag hoppas skapa en stark orderingång kommande period.
Som jag tidigare skrivit så betraktas det omfattande AVINOR-projektet numer som en potentiell affär där vi förväntar oss en upphandling. I SOLAS-projektet tar vi viktiga kliv framåt och trots att det kan uppfattas ta tid så ligger ambitionen fast, att lyckas med den viktiga pusselbiten att nå en certifiering och därigenom kunna nå en större marknad.
I våra nära distributörssamarbeten ser vi nu fram emot att lansera nytt marknadsmaterial för våra senaste plattformar ElEcoRunner (ElEcoDrive) och SeaRanger. Marknaden visar ett stort intresse för dessa produkter och vi skapar bästa möjliga förutsättningar för vårt distributörsnätverk att komma till avslut i affärer. Vi har till följd av omvärldsläget sett ett ökat intresse för våra X-plattformar (GuardRunner X och SeaRanger X), SeaRanger skapar även inom detta segment ett unikt erbjudande då plattformen möjliggör ökad lastkapacitet med samma flexibilitet, manövrerbarhet och framkomlighet som våra mindre plattformar. Vi tar även inom detta segment initiativet med intressanta samarbeten och marknadsmaterial.
Under andra kvartalet kommer vi lansera våra produkter i både Filippinerna och Malaysia. I Filippinerna pågår planering för demo- och marknadsaktiviteter i samband med att vi är på plats för uppstart och utbildning. I Malaysia kommer det under våren genomföras viktiga demoaktiviteter med den GuardRunnerX-enhet som är på väg till vår distributör. Även i Malaysia kommer vi närvara med personal i samband med uppstart.
Med en stabil orderbok, dimensionerade produktionsresurser och kontinuerlig orderingång så ser 2023 onekligen intressant ut.
Henrik Hartman, CEO
[image]
]]>Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) utökar sin stora RescueRunner-flotta.
Genom beställningen av den här RescueRunnern så kommer man att ytterligare öka sin kapacitet till att rädda liv till sjöss, många av SSRS RescueRunners har varit i drift i över 10 år och bidragit till att rädda många liv till sjöss.
SSRS utvecklade en gång i tiden RescueRunner i syfte att kunna genomföra räddningsinsatser i grunda och otillgängliga områden där andra båtar inte kan komma till. SSRS är inte bara en kund till Safe at Sea, de är också en viktig samarbetspartner som bidrar till utveckling och utbildning. Inte minst i det viktiga ElEcoRunner-projektet.
"Vi är mycket glada över att motta den här ordern från SSRS och vi hoppas att RescueRunnern kommer att vara till stor nytta inom organisationen", säger." säger Henrik Hartman, VD på Safe at Sea AB (publ).
RescueRunnern kommer att levereras under Q3 2023.
Ordervärde är cirka SEK 450.000
[image]
]]>SSRS further expands their large fleet of RescueRunners.
By ordering this RescueRunner SSRS will further increase their capacity to save lives at sea, many of the SSRS RescueRunners have been in operation for over 10 years and helped save many lives at sea.
SSRS once developed the RescueRunner for rescue missions in shallow and rocky areas where other boats cannot go. SSRS is not only a customer to Safe at Sea, they are also an important partner when it comes to development and training. Not least the important ElEcoRunner project.
"We are very happy to receive this order from SSRS and we hope that the RescueRunner will be very useful for the organization," says Henrik Hartman, CEO of Safe at Sea AB (publ).
The RescueRunner will be delivered during Q3 2023.
Order value is approximately SEK 450.000
[image]
]]>Safe at Sea AB (publ) har fått beställning på ett RescueRunner-system för ökad vattenlivräddningskapacitet inom Civil Protection i Banja Luka.
Ett RescueRunner-system har beställts till Civil Protection i staden Banja Luka i Bosnien-Hercegovina. RescueRunner finns sedan tidigare etablerad i regionen då både Kroatien och Montenegro opererar med RescueRunner. RescueRunner-systemet kommer att öka vattenlivräddningskapaciteten i landet och bli ett viktigt verktyg då RescueRunner möjliggör insatser i steniga, trånga och otillgängliga områden.
"Vi är mycket glada över att motta den här ordern och vi hoppas att RescueRunnern kommer att vara till stor nytta för Civil Protection.", säger Henrik Hartman, VD på Safe at Sea AB (publ).
RescueRunnern kommer att levereras under Q2 2023.
Ordervärde är cirka SEK 590 000.
[image]
]]>