23:00:14 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2022-11-16 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-31 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-25 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-09 Ordinarie utdelning LIVI 0.00 SEK
2022-02-23 Bokslutskommuniké 2021
2022-02-21 Extra Bolagsstämma 2022
2021-12-03 Extra Bolagsstämma 2021
2021-11-17 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-21 Ordinarie utdelning LIVI 0.00 SEK
2021-05-20 Årsstämma 2021
2021-05-19 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-17 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-18 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-19 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-15 Ordinarie utdelning LIVI 0.00 SEK
2020-05-14 Årsstämma 2020
2020-05-13 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-19 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-12 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-10-10 Extra Bolagsstämma 2019
2019-08-21 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-17 Ordinarie utdelning LIVI 0.00 SEK
2019-05-16 Årsstämma 2019
2019-05-14 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-19 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-07 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-22 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 Årsstämma 2018
2018-05-09 Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Liv ihop är verksamma inom vård- och omsorg. Bolaget erbjuder tjänster inom personlig assistans för individer med funktionsnedsättning. Verksamheten bedrivs utifrån koncernens dotterbolag och tjänsterna innefattar hantering av personal, budgetering av assistanstimmar, samt kontroll över assistansens innehåll. Bolaget grundades under 2011 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2020-08-19 08:30:28

Andra kvartalet, april - juni 2020

Perioden 1 april - 30 juni 2020

· Omsättningen för koncernen uppgick till 130,4 MSEK (118,5) motsvarande en tillväxt om cirka 10,0 procent.

· Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3,1 MSEK (3,8) och efter avskrivningar (EBIT) till -1,8 MSEK (1,4).

· Resultatet före skatt uppgick till -3,7 MSEK (0,2).

· Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till -0,9 MSEK (0,8) och 24,8 MSEK (1,4) efter förändring av rörelsekapitalet.

· Periodens resultat per aktie uppgick till -0,43 SEK (-0,02).

Väsentliga händelser i första kvartalet

· Vid årsstämman den 14 maj valdes Claes Lindholm till ny ledamot och Jesper von Post valdes till styrelsens ordförande.

VD och koncernchef Nils Stiernstedt kommenterar kvartalet

Strategin som vi fastställde i slutet av förra året har vi följt och under årets andra kvartal har vi fortsatt att fokusera på att växa organiskt och genom rekryteringar. Därtill har vårt arbete med att stärka vårt erbjudande fallit väl ut. Satsningarna med LivihopAkademien är ett steg för att öka kompetensnivån för våra medarbetare och höja attraktionskraften hos Livihop som arbetsgivare. En del av vår strategi är att öka den lokala närvaron med fler lokalkontor. Med dessa kommer vi närmare våra kunder och assistenter och skapar en naturlig samlingsplats för både kunder och anställda. Genom starkare lokal närvaro så tror vi också på att det blir lättare att attrahera nya kunder i området omkring respektive lokalkontor.

Årets andra kvartal inleddes också med närvaron av Covid-19 som påverkat oss mycket, men lite olika inom våra respektive affärsområden. Inom hemtjänsten sjönk beläggningen med nästan 40 procent under april och maj, för att sen börja återgå till ett normalt läge i juli med en positiv trend för augusti. Intäktsbortfallet till följd av lägre beläggningen motsvarar cirka 1 mkr under kvartalet.

Inom personlig assistans har vi sett en trögrörlighet på marknaden. Nykundsbearbetningen låg på en låg nivå under mars till maj, men under juni såg vi ett trendbrott när fler söker sig till annan utförare. För Livihop innebar trendbrottet en ökning med drygt 10 000 kontrakterade timmar under perioden. En stor förklaring till att antalet kontrakterade timmar ökat är satsningen på lokalkontoret i Norrköping som öppnade i juni. Under hela kvartalet har beläggningen varit lägre än normalt som en följd av att kunder är oroliga för att ta hjälp av vikarier och tillfällig personal. I normalfallet ligger beläggningsgraden, det vill säga utförda timmar mot kontrakterade timmar, på cirka 96 procent. Under kvartalet har vi ett genomsnitt på drygt 85 procent vilket förklarar ett intäktsbortfall på cirka 15 mkr.

Affärsområdet boende har under året genomgått vissa besparingsåtgärder som nu gett positiv effekt. Våra satsningar inom kvalitet har också gett effekt och vi noterar nu att förfrågningsunderlaget ökat väsentligt och beläggningen har ökat fem procent. En stor del av ökningen kan tillskrivas återkommande kommunkunder vilket vi ser som ett bevis på att vi gjort rätt satsningar. Vi har även sett att trenden fortsätter i rätt riktning efter kvartalets utgång.

Resultatutvecklingen har under perioden påverkats negativt av den lägre beläggningsgraden, men vi har kunnat anpassa vår verksamhet och våra fasta kostnader på ett tillfredställande sätt. Vi ser också att utbudet på arbetskraft ökar till följd av den högre arbetslösheten i landet. Våra möjligheter att rekrytera bra och kompetent personal är numera inte samma utmaning som för tolv månader sen. Våra satsningar inom organisk tillväxt har under kvartalet påverkar resultatet med cirka 2 mkr och beläggningsminskningen med cirka 2 mkr.

Våra organisatoriska förändringar och besparingsprogram har fortlöpt enligt plan under perioden i syfte att höja effektiviteten. Dessa, i kombination med våra satsningar inom digitalisering och automatisering, innebär att vi är väl positionerade för att accelerera i början av hösten och med ett stabilt team.

Denna information är sådan information Liv Ihop AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 augusti 2020 klockan 08:30.

Nils Stiernstedt, verkställande direktör Liv ihop AB (publ)

Tel: 070-550 73 23

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
PM20819-Delarsrapport-q2.pdf
Livihop-Delarsrapport-Q2-2020.pdf

Livihop är ett ledande omsorgsbolag som erbjuder personlig assistans till personer med funktionsnedsättning, olika typer av boendestöd samt hemtjänst. Bolaget grundades 2011 som assistansbolag och har sedan dess vuxit organiskt samt genom förvärv till att bli ett omsorgsbolag. Marknaden för personlig assistans har sin bakgrund i 1994 års LSS-reform, som gav personer med omfattande och varaktiga funktionsnedsättningar ökad möjlighet att klara sina grundläggande, vardagliga behov. Med det stödet ges de assistansberättigade en större möjlighet att på ett likvärdigt och jämställt sätt delta i samhället. Genom att erbjuda assistans som helt utgår från individens behov, bidrar Livihop till att öka livskvaliteten för sina uppdragsgivare. Livihop hjälper också sina uppdragsgivare att få maximal nytta av den assistansersättning de är berättigade till.

Mer information om verksamheten finns på: www.livihopgruppen.se

Mangold, med telefonnummer 08 5030 1550, är Bolagets Certified Adviser med emailadress ca@mangold.se.