Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
2013-10-31 09:00:12
NIO MÅNADER 2013 | NIO MÅNADER 2012 | Q3 2013 | Q3 2012 | |
Nettoomsättning, kSEK | 168 292 | 157 136 | 58 337 | 49 437 |
Bruttoresultat, kSEK | 111 748 | 98 149 | 36 066 | 29 981 |
Bruttomarginal, procent | 66,4 | 62,5 | 61,8 | 60,6 |
EBITDA kSEK | 11 034 | 8 135 | 3 945 | 2 858 |
EBITDA, procent | 6,6 | 5,2 | 6,8 | 5,8 |
Rörelseresultat, kSEK | 8 777 | 2 404 | 3 194 | 954 |
Rörelsesmarginal, procent | 5,2 | 1,5 | 5,5 | 1,9 |
Periodens resultat, kSEK | 4 625 | -1 080 | 1 108 | -845 |
Resultat per aktie, SEK | 0,75 | -0,17 | 0,18 | -0,14 |
Vinst per aktie EBITDA, SEK | 1,78 | 1,31 | 0,64 | 0,46 |
Kommentar av Karl Kristian Bergman Jensen, VD
Både omsättning och vinst har ökat under de första nio månaderna. Vi har också ökat antalet lojala kunder och New Nordics varumärkesvärde internationellt. Resultatet per aktie steg till 0,75 SEK, vilket är ett rekordresultat per aktie för New Nordic.
I Norden ökade försäljningen med 4 procent, i de övriga europeiska länderna med 6 procent och i Nordamerika med 16 procent. Vårt starka fokus på att bygga upp ledande varumärken inom specifika marknadssegment bär nu frukt. Varje va- rumärke har en unik historia och en marknadsföringsmässig affärsmodell som gör oss attraktiva som partner för apotek och hälsokostkedjor runt om i världen. Genom innovation som har varit till fördel för både våra kunder och våra kostspriser har vi kunnat öka vår bruttomarginal under de första nio månaderna till 66,4 procent, vilket kan jämföras med 62,5 procent för samma period under förra året. Under niomånadersperioden har kostnaderna för marknadsföring ökat i procent av omsättningen, vilket återspeglar vår plan att investera i marknader där vi för närvarande håller på att etablera New Nordic.
Vi avsätter stora resurser för att kommunicera om våra eftertraktade varumärken. På kort och medellång sikt är de mark- nadsresurser vi avsätter i överensstämmelse med våra ambitioner. Vi har emellertid en oupphörlig strävan att öka effekti- viteten och avkastningen på de resurser vi använder. På lång sikt, när New Nordic och våra varumärken har fått en större geografisk spridning och etablering, kan vi i någon mån minska de resurser som avsätts för marknadsföring. De allmänna kostnaderna, inklusive personalkostnader, har legat på samma procentandel av omsättningen. Bruttomarginalen per anställd är rekordhög. Vi kan växa ytterligare utan att öka de fasta kostnader, och det finns utrymme att minska de fasta kostna- derna i procent av omsättningen. I jämförelse med samma period förra året har vi nu avsevärt lägre avskrivningar, vilket också gynnar vårt resultat.
Under den kommande perioden kommer vi att fortsätta vår strategi att utveckla och marknadsföra produkter som ger våra kunder en oslagbar produktupplevelse och som skapar en relation till kunden. Det gör vi genom fortsatt innovation och utveckling av våra befintliga produkter samt lansering av nya produkter i segment där det finns ett kundbehov som vi kan tillfredsställa på ett bättre sätt än våra konkurrenter. I september lanserade vi Free-To-Move™ i Danmark. Free-to-Move™ är en ört- och vitamintablett baserad på ny teknologi och en innovativ sammansättning. Den riktar sig till människor som vill vara aktiva och behöver ett näringstillskott för att bibehålla ett friskt ledbrosk, friska muskler och en stark benstomme.
I dag har vi en bra produktportfölj med framgångsrika hälsospecifika varumärken. Vi kommer att fortsätta den internatio- nella spridningen av dessa vinstgivande varumärken. Vi kommer också att fullfölja de stora möjligheter vi har i USA och i de europeiska länder där vi fortfarande håller på att etablera oss. Dessutom kommer vi att anstränga oss att utveckla vår geografiska utbredning genom nationella distributörer som på egen bekostnad och risk kan marknadsföra våra produkter i sitt eget land. New Nordics anställda är fast beslutna att göra vår strategi framgångsrik. Jag ser många närliggande möjligheter för företaget, och jag är mycket optimistisk om att dessa initiativ kan erbjuda bättre produkter till fler kunder och att det kommer att öka vår omsättning och vårt resultat för företaget som helhet och per aktie.
Karl Kristian Bergman Jensen
Resultat för nio månader
Bruttoresultatet för perioden uppgick till 111,7 MSEK (98,1). Det motsvarar en bruttomarginal om 66,4 procent (62,5). Personal och övriga externa kostnader uppgick till 100,7 MSEK (90,0), en ökning på 12 procent. EBITDA uppgick till 11,0 MSEK (8,1). Det motsvarar en EBITDA marginal om 6,6 procent (5,2). Rörelseresultatet uppgick till 8,8 MSEK (2,4). Det motsvarar en rörelsemarginal om 5,2 procent (1,5). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 7,3 MSEK (-0,5). Resultatet efter skatt blev för niomånadersperioden 4,6 MSEK (-1,1).
Kommande rapporttillfällen
Bokslutskommuniké 2013 7 mars 2014
Årsredovisning 2013 15 april 2014
Tremånadersrapport 2014 30 april 2014
Bolagsstämma 2014 30 april 2014
Rapporten i sin helhet bifogas.
For the complete report see attached document.
Malmö Oktober 31, 2013
New Nordic Health Brands AB (publ)
För ytterligare information kontakta:
Karl Kristian Bergman Jensen, VD, kk@newnordic.com
New Nordic Healthbrands AB
Södra Förstadsgatan 3
SE-211 43 Malmö Sverige
Telefon: 040 23 64 14
Följande dokument kan hämtas från beQuoted
New Nordic Interim Report Q3 2013 (English).pdf
New Nordic Pressrelease 2013-10-31 (English).pdf
New Nordic Delårsrapport Q3 2013.pdf
Mer information från beQuoted
Nyhetsrum New Nordic