20:24:45 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-04-29 Årsstämma 2025
2025-04-29 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-28 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-31 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-31 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-30 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2024-04-29 Årsstämma 2024
2024-04-29 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-28 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-31 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-28 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2023-04-27 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-27 Årsstämma 2023
2023-02-28 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-29 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 Ordinarie utdelning NNH 1.25 SEK
2022-04-28 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-28 Årsstämma 2022
2022-02-28 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-29 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-30 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-30 Ordinarie utdelning NNH 1.50 SEK
2021-04-29 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-29 Årsstämma 2021
2021-02-26 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-31 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-30 Ordinarie utdelning NNH 1.75 SEK
2020-04-29 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-29 Årsstämma 2020
2020-02-28 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-31 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-29 Ordinarie utdelning NNH 1.50 SEK
2019-04-25 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-25 Årsstämma 2019
2019-03-01 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-31 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-31 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 Ordinarie utdelning NNH 1.15 SEK
2018-04-26 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-26 Årsstämma 2018
2018-03-02 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-31 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-31 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 Ordinarie utdelning NNH 0.40 SEK
2017-04-27 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-27 Årsstämma 2017
2017-03-06 Bokslutskommuniké 2016
2016-10-31 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-29 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-29 Ordinarie utdelning NNH 0.25 SEK
2016-04-28 Årsstämma 2016
2016-04-28 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-03-07 Bokslutskommuniké 2015
2015-10-30 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-31 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-30 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2015-04-29 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-29 Årsstämma 2015
2015-03-06 Bokslutskommuniké 2014
2014-10-31 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-31 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-01 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2014-04-30 Årsstämma 2014
2014-03-07 Bokslutskommuniké 2013
2013-10-31 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-31 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-30 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2013-04-29 Årsstämma 2013
2013-04-29 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-08 Bokslutskommuniké 2012
2012-10-31 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-31 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-01 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2012-04-30 Årsstämma 2012
2012-04-30 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-03-09 Bokslutskommuniké 2011
2011-10-31 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-29 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-29 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-29 Årsstämma 2011
2011-03-11 Bokslutskommuniké 2010
2010-10-29 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-07-30 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-03 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK
2010-04-30 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-26 Bokslutskommuniké 2009
2009-10-30 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-07-31 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-30 Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-04-16 Årsstämma 1
2009-04-14 Ordinarie utdelning NNH 0.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
New Nordic Healthbrands är specialiserat mot att utveckla och marknadsföra kosttillskott och naturläkemedel. Största delen av sortimentet utgörs av hälsofrämjande örter. Produkterna säljs via bolagets återförsäljare och tillskotten används exempelvis inom hud- och hårvård, för förbättring av immunsystemet och synförmågan, samt som generella vitamintillskott. Huvudkontoret ligger i Malmö.
2013-10-31 09:00:12

NIO MÅNADER 2013NIO MÅNADER 2012Q3 2013  Q3 2012 
Nettoomsättning, kSEK168 292157 13658 33749 437
Bruttoresultat, kSEK111 74898 14936 06629 981
Bruttomarginal, procent 66,4 62,561,860,6
EBITDA kSEK11 0348 135 3 9452 858
EBITDA, procent6,65,26,85,8
Rörelseresultat, kSEK8 7772 4043 194954
Rörelsesmarginal, procent 5,2 1,5 5,5 1,9
Periodens resultat, kSEK4 625-1 080 1 108 -845
Resultat per aktie, SEK 0,75-0,17 0,18 -0,14
Vinst per aktie EBITDA, SEK1,781,310,640,46


Kommentar av Karl Kristian Bergman Jensen, VD
Både omsättning och vinst har ökat under de första nio månaderna. Vi har också ökat antalet lojala kunder och New Nordics varumärkesvärde internationellt. Resultatet per aktie steg till 0,75 SEK, vilket är ett rekordresultat per aktie för New Nordic.

I Norden ökade försäljningen med 4 procent, i de övriga europeiska länderna med 6 procent och i Nordamerika med 16 procent. Vårt starka fokus på att bygga upp ledande varumärken inom specifika marknadssegment bär nu frukt. Varje va- rumärke har en unik historia och en marknadsföringsmässig affärsmodell som gör oss attraktiva som partner för apotek och hälsokostkedjor runt om i världen. Genom innovation som har varit till fördel för både våra kunder och våra kostspriser har vi kunnat öka vår bruttomarginal under de första nio månaderna till 66,4 procent, vilket kan jämföras med 62,5 procent för samma period under förra året. Under niomånadersperioden har kostnaderna för marknadsföring ökat i procent av omsättningen, vilket återspeglar vår plan att investera i marknader där vi för närvarande håller på att etablera New Nordic.

Vi avsätter stora resurser för att kommunicera om våra eftertraktade varumärken. På kort och medellång sikt är de mark- nadsresurser vi avsätter i överensstämmelse med våra ambitioner. Vi har emellertid en oupphörlig strävan att öka effekti- viteten och avkastningen på de resurser vi använder. På lång sikt, när New Nordic och våra varumärken har fått en större geografisk spridning och etablering, kan vi i någon mån minska de resurser som avsätts för marknadsföring. De allmänna kostnaderna, inklusive personalkostnader, har legat på samma procentandel av omsättningen. Bruttomarginalen per anställd är rekordhög. Vi kan växa ytterligare utan att öka de fasta kostnader, och det finns utrymme att minska de fasta kostna- derna i procent av omsättningen. I jämförelse med samma period förra året har vi nu avsevärt lägre avskrivningar, vilket också gynnar vårt resultat.

Under den kommande perioden kommer vi att fortsätta vår strategi att utveckla och marknadsföra produkter som ger våra kunder en oslagbar produktupplevelse och som skapar en relation till kunden. Det gör vi genom fortsatt innovation och utveckling av våra befintliga produkter samt lansering av nya produkter i segment där det finns ett kundbehov som vi kan tillfredsställa på ett bättre sätt än våra konkurrenter. I september lanserade vi Free-To-Move™ i Danmark. Free-to-Move™ är en ört- och vitamintablett baserad på ny teknologi och en innovativ sammansättning. Den riktar sig till människor som vill vara aktiva och behöver ett näringstillskott för att bibehålla ett friskt ledbrosk, friska muskler och en stark benstomme.

I dag har vi en bra produktportfölj med framgångsrika hälsospecifika varumärken. Vi kommer att fortsätta den internatio- nella spridningen av dessa vinstgivande varumärken. Vi kommer också att fullfölja de stora möjligheter vi har i USA och i de europeiska länder där vi fortfarande håller på att etablera oss. Dessutom kommer vi att anstränga oss att utveckla vår geografiska utbredning genom nationella distributörer som på egen bekostnad och risk kan marknadsföra våra produkter i sitt eget land. New Nordics anställda är fast beslutna att göra vår strategi framgångsrik. Jag ser många närliggande möjligheter för företaget, och jag är mycket optimistisk om att dessa initiativ kan erbjuda bättre produkter till fler kunder och att det kommer att öka vår omsättning och vårt resultat för företaget som helhet och per aktie.

Karl Kristian Bergman Jensen

Resultat för nio månader
Bruttoresultatet för perioden uppgick till 111,7 MSEK (98,1). Det motsvarar en bruttomarginal om 66,4 procent (62,5). Personal och övriga externa kostnader uppgick till 100,7 MSEK (90,0), en ökning på 12 procent. EBITDA uppgick till 11,0 MSEK (8,1). Det motsvarar en EBITDA marginal om 6,6 procent (5,2). Rörelseresultatet uppgick till 8,8 MSEK (2,4). Det motsvarar en rörelsemarginal om 5,2 procent (1,5). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 7,3 MSEK (-0,5). Resultatet efter skatt blev för niomånadersperioden 4,6 MSEK (-1,1). 

Kommande rapporttillfällen
Bokslutskommuniké 2013 7 mars 2014
Årsredovisning 2013 15 april 2014
Tremånadersrapport 2014 30 april 2014
Bolagsstämma 2014 30 april 2014

Rapporten i sin helhet bifogas.
For the complete report see attached document.

Malmö Oktober 31, 2013

New Nordic Health Brands AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Karl Kristian Bergman Jensen, VD, kk@newnordic.com

New Nordic Healthbrands AB
Södra Förstadsgatan 3
SE-211 43 Malmö Sverige
Telefon: 040 23 64 14

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
New Nordic Interim Report Q3 2013 (English).pdf
New Nordic Pressrelease 2013-10-31 (English).pdf
New Nordic Delårsrapport Q3 2013.pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetsrum New Nordic