Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Spotlight |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Betting |
Genom förvärvet av Wiget Group får ahaWorld tillgång till ett flertal egenutvecklade och marknadsledande teknikplattformar för digitala mediaköp. Wigets teknologi utgörs av två olika DSP'er (Demand Side Platform) som används av både externa och interna mediaköpare för att köpa annonsvisningar och som förenklar hanteringen av stora mängder parallella annonskampanjer. Med hjälp av Wigets DSP-teknologi kan mediaköpare enkelt köpa annonsvisningar mot relevanta målgrupper globalt samt optimera dessa visningar med hjälp av avancerad trackingteknologi och automatiserade optimeringsalgoritmer.
Utöver de två mediaköpsplattformarna har Wiget även ett publicistverktyg (Supply Side Platform) samt en helt nyutvecklad annonsbörs (Ad-Exchange) där överflödig trafik som inte används av koncernen själva kan paketeras och säljas vidare till externa köpare.
Navet i hela Wigets teknologi är den kraftfulla Data Management Platform (DMP) som bolaget lanserade i slutet på 2018. Med hjälp av denna kan bolaget analysera, segmentera och agera på data på en extremt detaljerad och träffsäker nivå. Detta väntas ge stora kostnadsbesparingar i hur både Wiget och ahaWorld köper sin reklam idag samt även öka livslängdsintäkterna hos koncernens spelardatabas.