10:27:56 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-11-07 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-20 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-07 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-18 Ordinarie utdelning ANORA 0.22 EUR
2024-04-17 Årsstämma 2024
2024-02-14 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-10-17 Halvårsutdelning ANORA 0.11
2023-08-25 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-11 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-20 Halvårsutdelning ANORA 0.11
2023-04-19 Årsstämma 2023
2023-02-28 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-23 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-09-01 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-12 Ordinarie utdelning ANORA 0.45 EUR
2022-05-11 Årsstämma 2022
2022-03-10 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-25 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 Bonusutdelning ANORA 0.4
2021-08-18 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-03-22 Ordinarie utdelning ANORA 0.35 EUR
2021-03-19 Årsstämma 2021
2021-02-25 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-17 Halvårsutdelning ANORA 0.21
2020-11-12 Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-19 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-05 Halvårsutdelning ANORA 0.21
2020-06-04 Årsstämma 2020
2020-02-13 Bokslutskommuniké 2019
2019-08-15 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-16 Ordinarie utdelning ANORA 0.38 EUR
2019-05-15 Årsstämma 2019
2019-02-07 Bokslutskommuniké 2018
2018-08-10 Kvartalsrapport 2018-Q2

Beskrivning

LandFinland
ListaMid Cap Helsinki
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Anora Group är en producent av alkoholhaltiga drycker. Produktportföljen består av vin och sprit som marknadsförs under olika varumärken. Störst verksamhet återfinns i Norden och Baltikum, samt så exporteras bolagets produkter till återförsäljare inom Europa och Nordamerika. Bolaget kom till via en sammanslagning av Altia och Arcus under 2021 och har sitt huvudkontor i Helsingfors.
2019-12-16 07:30:33

Altia har publicerat en färdplan för hållbarhet som sträcker sig fram till 2030. Cirkulär ekonomi och koldioxidneutral produktion utgör kärnan i färdplanen. Altia kommer inte klimatkompensera för att minska utsläppen, utan stegen mot koldioxidneutralitet grundar sig på utvecklingen av de egna produktionsanläggningarna, till exempel biokraftverket vid destilleriet i Koskenkorva, och övergång till förnybar energi.

Altias produktion på sin prisbelönta fabrik i Koskenkorva grundar sig på bio- och cirkulärekonomi som har byggts upp under en lång tid. Altia fortsätter satsa på cirkulär ekonomi och lanserar nu en ny färdplan för hållbarhet som sträcker sig fram till 2030. Det mest centrala målet i färdplanen är Altias åtagande att uppnå koldioxidneutral produktion till 2025. Målet omfattar både Altias direkta fossila utsläpp och fossila utsläpp som uppkommer från inköpt energi.

"Hållbarhet är en strategisk prioritet för Altia och en framgångsfaktor för verksamheten. Grunden till våra produkter och vår exportmarknadsföring är det korn som har förädlats fram på Koskenkorva destilleriet med hjälp av cirkulära lösningar  samt det rena och skyddade grundvattnet i Rajamäki. Vi har redan lyckats halvera våra CO[2]-utsläpp jämfört med 2014 års nivå. Nu siktar vi på nollnivå", säger Pekka Tennilä, vd på Altia.

"Med hjälp av den nya färdplanen för hållbarhet har vi fastställt ambitiösa, numeriska mål för vårt hållbarhetsarbete fram till 2030. Färdplanen grundar sig på FN:s mål för hållbar utveckling och bygger på att vidare utveckla vår egen verksamhet istället för kompensatoriska åtgärder", säger Petra Gräsbeck, kommunikationschef på Altia. 

Den nya färdplanen är indelad i fyra prioriterade områden inom hållbarhet:

Vårt destilleri
  • Huvudmål: Vår produktion ska vara koldioxidneutral senast 2025.

Altias prisbelönta destilleri i Koskenkorva grundar sig på biobaserade lösningar som bidrar till utvecklingen av cirkulär ekonomi. Principerna för cirkulär ekonomi utvidgas till att omfatta även andra funktioner. Vad gäller användningen av el är målet att övergå till 100 procent förnybar el under de kommande tre åren. Altia skyddar grundvattenområdena i Rajamäki och strävar efter att minska mängden avloppsvatten med 20 procent fram till 2020. Altia främjar hålbara odlingsmetoder i samband med sina avtalsodlare och gruppen Baltic Sea Action. Altias mål är att erbjuda samtliga avtalsodlare utbildning i hur man kan använda jordbruksmark som kolsänka senast 2025.

Våra drycker
  • Huvudmål: Våra förpackningar ska vara 100 procent återvinningsbara senast 2025.

Vi minskar koldioxidavtrycket för våra förpackningar med 35 procent senast 2030. Vi vidareutvecklar hållbara förpackningar, till exempel PET-plastflaskor, kranförpackningar, kartongförpackningar och lättare glasflaskor. Vi ökar återvinningsgraden av både våra PET-flaskor och lådförpackningar på vår hemmamarknad med hjälp av konsumentkampanjer.

Vårt samhälle
  • Huvudmål: 10 procent av våra produkter ska vara alkoholfria eller ha låg alkoholhalt senast 2030.

Vi vill bidra till en modern och ansvarsfull nordisk dryckeskultur. Vi hjälper konsumenterna att välja mer hållbara produkter och erbjuder konsumenterna transparent information om produkternas energiinnehåll och ingredienser som stöd för deras val. Senast 2030 ska 10 procent av vårt sortiment bestå av ekologiska produkter. Vi ska också minska användningen av socker med 10 procent jämfört med 2018 års nivåer.

Våra människor
  • Huvudmål: Vi ska ha nollfrånvaro på grund av olycksfall i arbetet senast 2030.

Vi vill vara en trygg arbetsmiljö där våra medarbetare mår bra. Vårt mål är att vara bland de 25 procent av företagen i världen som är bäst på arbetsmiljö och personalhälsa. Ansvarsfulla produktionskedjor för våra drycker är viktiga för oss. Vi främjar principer för hållbarhet i enlighet med Amfori BSCI och utvidgar under de följande åren revisionerna för hållbarhet till att omfatta 100 procent av våra leverantörer som är belägna i riskländer.

Ytterligare information om Altias färdplan för hållbarhet och målen för vårt hållbarhetsarbete finns på Altias webbplats: https://altiagroup.com/responsibility

För mer information, vänligen kontakta:

Altia kommunikation och hållbarhet:
Petra Gräsbeck
Tel +358 40 767 0867

[image]