2020-03-02 11:30:06

Absolicon har nu tre ramavtal varav order från AB Inbev lovar gott för möjligt genombrott. De nya målen för 2022 bör inte vara något problem att nå om allt vill sig väl. Dock tar det tid och riskerna är flera. Nyemission genomförs till en låg värdering.

Absolicon har utvecklat solfångaren T160 för industriellt bruk och fjärr­värme. T160 är Solar Keymark-certifierad och har i oberoende (liksom globalt accepterade) tester påvisats vara marknadens effektivaste i sin kategori. Affärsmodellen bygger på att sälja produktionslinor som möjliggör för en snabb global utrull­ning av tekniken. Denna affär är intressant då den står på tre ben; en intäkt från försäljning av produktionslinan, licensintäkter samt intäkter från försäljning av insatsvaror. Bolaget säljer även solfångare producerade vid den egna produktions­linan i Härnösand

Bolaget har tre signerade ramavtal om försäljning av produktionslinor på plats. Det är ett fler än den senaste analysen och påvisar intresset för bolagets teknologi. Dock har inget ramavtal ännu konverterats till en faktisk beställning, vilket är litet av en besvikelse. Samtidigt närmar sig äntligen ett genombrott. Det efter världens största bryggerigrupp, AB Inbev, lagt en beställning på en pilotanläggning. Efter sex månader av utvärdering av denna kommer Inbev att fatta besluta om att investera i en betydligt större installation om 20 000 kvm. Givet ett bra utfall kan således en produktionslina säljas och vara i drift av Greenline Africa under 2021.

Nya mål har också kommunicerats från bolagets sida. Dessa innefattar bland annat en nettoomsättning år 2022 om 100 miljoner kronor, vilket vi bedömer som högst rimligt givet bolagets erbjudande och de pågående diskussionerna. För att realisera på tillväxtplanerna genomförs en nyemission som kan stärka kassan med 48,7 miljoner kronor, givet att den tecknas till fullo.

Givet utfallet för 2019 har vi justerat våra prognoser. I basscenariot beräknas ett motiverat värde per aktie till 149,1 (159) kronor för de kommande 6-12 månaderna i ett basscenario, antaget en fulltecknad emission. Det överstiger emissionskursen om 110 kronor per nyemitterad aktie.

Läs hela analysen här (https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-absolicon-genombrott-pa-gang).

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden (https://www.aktiespararna.se/analysguiden).