2019-12-10 09:35:25

Enligt en rapport publicerad av IEA/IRENE står industrier globalt för cirka 32 procent av all energiförbrukning, varav 74 procent av denna energi går åt för att skapa värme. Kol, naturgas och olja är de dominerande energikällorna som nyttjas för att framställa värme. Se bild nedan.

Syns inte bilden? Klicka här (https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/kommentar-absolicon-nya-forskningspengar-och-uppfoljningsorder-pavisar-nytta).

[image]

Samtidigt har flera stora multinationella koncernerna börjat agera och investera. Bland annat har Unilever som mål att nyttja 100 procent förnyelsebar energi år 2030. IKEA förväntar sig att hela deras leverantörskedja skall vara klimatpositiv år 2030.

Som bekant bidrar också stater och organisationer för att omställningen mot förnyelsebar energi skall påskyndas. Horizon 2020 är EU:s ramprogram som finansierar forskning, teknisk utveckling och innovation. Under förra veckan kunde Absolicon meddela att de tillsammans med ett antal andra bolag i konsortiet "FRIENDSHIP" erhållit ett stöd om fem miljoner euro (cirka 52,5 miljoner kronor). Avsikten med stödet och konsortiet är att finansiera utvecklingen av lösningar som kan generera höga temperaturer till industriella processer genom att kombinera olika teknologier som koncentrerande solfångare, värmepumpar och energilagring. På sikt kan ett helhetserbjudande tillsammans med andra bolag bli en möjlighet.

Absolicons andel av det totala bidraget uppgår till 650 000 euro (cirka 6,8 miljoner kronor). Utöver att i samarbete med övriga branschkollegor i konsortiet utveckla lösningar kommer bolaget även att leverera ett fält paraboliska solfångare.

Beskedet är givetvis positivt och befäster bolaget som en ledande aktör i Europa inom området. Ansökningsprocesserna om finansiella medel inom Horizon 2020 är väl strukturerade och konkurrensutsatta. Således påvisar stödet att förståelsen för det stora behovet inom värme för industriella processer ökar.

Delägda Solar++ som utvecklar och säljer soldriven processutrustning till industrier gör också framsteg. Det i form av en uppföljningsorder till en installation som levererades 2018. Det totala värdet av ordern uppgår till 294 000 euro (cirka 3,1 miljoner kronor).

Även om storleken på uppföljningsbeställningen var av mindre värde är den mycket intressant då kundnytta uppenbarligen bevisats. Kunden är en stor multinationell koncern med 150 fabriker för konsumentprodukter. Således finns fler potentiella affärer att göra med denna kund.

Vi ser också uppsida i aktien. I vår senast uppdaterade analys beräknas ett motiverat värde per aktie om 159 kronor. Se graf nedan.

[image]

Från ett tekniskt perspektiv har Absolicon-aktien studsat upp fint från MA200. I fredags förra veckan (4 december 2019) återtogs även MA20 vilket innebär att den korta tekniska trenden för aktien åter är stigande. Väl värt att notera är också att aktien återtagit den viktiga Fib 50-nivån samt att MACD genererat en svag köpsignal.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden (https://www.aktiespararna.se/analysguiden).