2020-01-23 11:44:59

Ecoclime-aktien borde gynnas av en stark trend för aktier inom förnyelsebar energi. Lovande är också bolagets satsning på export riktad främst mot länder i norra Europa.

Aktier (globalt) kopplade till förnyelsebar energi har gått mycket starkt under de tre senaste månaderna. Nedan visas Thomson Reuters globala index för utrustning och service till förnyelsebar energi i blått tillsammans med amerikanska S&P 500 i ljust orange, tyska DAX-index i lila, OMXS30-index i ljusgrönt samt Ecoclime i mörkt orange:

[image]

Ecoclime som erbjuder produkter och lösningar för energiåtervinning borde kunna hänföras till den förnyelsebara energisektorn. Ecoclime är ett av 30 utvalda bolag som ska presentera sig för investerare på Sweden Sustainable Venture Day den 6 februari 2020 i Stockholm. Besparingseffekterna och även ESG-poängen för fastighetsägare som reducerar energiförbrukningen i sina fastigheter är påtagliga. Den 21 januari 2020 deltog Ecoclime i en mässa för Energieffektiva hus i Stockholm.

Vad gäller den internationella expansionen har Ecoclime beslutat att inleda ett exportsamarbete med Xport, som är en organisation som ska ge exportstöd till bolag vars produkter och/eller tjänster kan påvisa klimatnytta, digitalisering och mobilitet. Det kan bli aktuellt att sälja Ecoclimes värmeåtervinnings-system, inomhusklimatsystem och digitala plattformar främst i länder i norra Europa men även till Kina.

Som framgår av kursdiagram ovan har Ecoclime-aktien återhämtat sig starkt på senare tid, men har sett i ett tremånadersperspektiv rimligen en potentiell uppsida kvar.

Läs hela kommentaren på Analysguiden (https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/kommentar-ecoclime-aktien-borde-kunna-ga-pa-stark-trend-fornyelsebar-energi).

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här (https://www.aktiespararna.se/analysguiden).