2020-02-05 14:10:39

FRISQ vill revolutionera administrationen runt vården. Givet en stor eftersatt digitalisering i vårdsektorn globalt finns det en enormt stor marknadspotential. Fokus på större affärer under 2019 har hämmat omsättningsutvecklingen på kort sikt.

FRISQ har på kort tid gått från ett utvecklingsbolag till att vara klara för kommersialisering, genom att under 2019 delvis ha fokuserat om mot större order vilket har hämmat intäktsutvecklingen på kort sikt. Det är tydligt att försäljningsprocesserna mot hälsovårdssektorn tenderar att dra ut på tiden. Rapporten för det fjärde kvartalet 2019 sattes punkt för ytterligare ett händelserikt år för FRISQ. Trots att omsättningen inte har utvecklats som tidigare förväntats har ledningen fortsatt att att bygga organisationen för ett större genombrott.

Fokuseringen mot större order som till exempelandstingsupphandlingar tenderar att göra att tiden till eventuellt avslut och intäkter förlängs. Det innebär samtidigt att när en order väl kommer finns potentialen att omsättningen tar större kliv än tidigare förväntat. Bolaget har kommit ytterligare ett steg på vägen för sitt showcase i Sverige och är nu etablerat inom de stora diagnosområdena. Marknaderna har på många sätt förändrats i grunden där systemen allt mer fokuserar på resultat i hela vårdkedjan. Det ställer krav på vårdgivare att kunna leverera mätbara resultat i hela vårdkedjan, vilket är i linje med vad FRISQs produkt kan leverera. De totala intäkterna uppgick till 1,9 miljoner kronor för 2019 vilket är avsevärt lägre än vad vi prognosticerade i början av 2019. Det visar på svårigheten att bedöma när intäktsströmmarna börjar. Vad vi kan bedöma har FRISQs system kommersiell bärighet och kommer att generera intäkter, men tidsaspekten är förstås svår. Vi bedömer att intäkterna under helåret 2020 infaller under andra halvåret.

Vi har modellerat med tre olika scenarion för FRISQ justerat för utspädningen av emissionen under 2019 samt den föreslagna emissionen under början av 2020. I vårt basscenario får vi ett aktievärde på 18,6 (28,3) kronor per aktie och i vårt bullscenario och bear-scenario blir respektive värde 29,4 (45,9) och 6,8 (11,1) kronor per aktie. De största förändringarna i värdet beror på utspädningen för de två emissionerna samt förstås ändringarna i prognoserna där scenariot har skjutits framåt med ett år.

Läs hela analysen på Analysguiden https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-frisq-spannade-utsikter

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här (https://www.aktiespararna.se/analysguiden).