2020-01-29 09:46:31

En neobank har inga kontor utan driver sin verksamhet digitalt ofta enbart via en mobilapp och digitala/fysiska kort. Tjänsterna är ofta samma som traditionella banker erbjuder exempelvis sparande, krediter, betalningar och överföringstjänster.

Neobanker i startupfas fokuserar ofta på att erbjuda en specifik tjänst men allteftersom neobanken växer adderas nya tjänster för att öka kundnyttan och attrahera fler kundsegment. I Sverige finns idag flertalet etablerade neobanker, exempelvis Revolut, PFC, Bynk och Dreams. Revolut lanserades 2015 och har idag över åtta miljoner kunder globalt.

[image]

Intresset för neobanker är stort och riskkapital flödar in i denna sektor. Enligt CB Insight investerade olika VC-firmor (investerar i tidig fas) cirka 2,3 miljarder USD i sektorn under 2018. Under de tre första kvartalen 2019 har det investerade kapitalet ökat med 2,9 miljarder USD. Ett exempel är Bynk som i början av 2019 tog in 500 miljoner kronor från bland annat Schibsted och LMK. Även Dreams tog in nya pengar under förra året, nästan 70 miljoner kronor. Men det är klart, allt är ju mycket större i USA. Med hänvisning till artikeln "Dawn Of The Neobank: The Fintechs Trying To Kill The Corner Bank" publicerad av Forbes genomförde amerikanska MoneyLion med 5,7 miljoner användare sin senaste finansieringsrunda om 30 miljoner USD (cirka 280 miljoner kronor) till en värdering om nästan 700 miljoner USD (cirka 6,6 miljarder kronor). Detta med förväntade intäkter om 90 miljoner USD (cirka 850 miljoner kronor), motsvarande en tillväxt om 200 procent. Break-even är förväntat att nås i mitten på 2020. Framstående Chime Bank tog nyligen in cirka 500 miljoner USD (cirka 4,7 miljarder kronor) till en värdering om 5,8 miljarder USD (cirka 55,7 miljarder kronor). Antalet användare beräknas till cirka 6,5 miljoner, vilket motsvarar en tillväxt om 550 procent från föregående år. Under helåret 2019 förväntas intäkter om 200 miljoner USD (cirka 1,9 miljarder kronor) nås.

Den goda tillgången på riskkapital attraherar fler startups till sektorn. Det innebär att konkurrensen om kunderna ökar. McKinsey uppskattar att det globalt finns ca 5 000 startups inom Fintech-sektorn. Det är en tillväxt med 150 procent från tre år tillbaka. Denna utveckling drivs bland annat av den stora kundnytta som digitala banktjänster medför, men också av den teknisk utvecklingen som gör det möjligt för neobanker att snabbt addera nya tjänster.

FrontOffice har via innehav god exponering mot neobankernas tillväxt

FrontOffice är ett investmentbolag med fokus på Fintech. Portföljens största investeringar inkluderar idag Intergiro, Vopy, Blockchain Voucher och QuickBit.

Intergiro har EMI-tillstånd från Finansinspektionen att ge ut elektroniska pengar och tillhandahåller en digital bankplattform. Som medlem i SEPA tillhandahåller Intergiro också en multi-valutabetaltjänst för företag under varumärket INTERGIRO. Till skillnad från majoriteten av neobankerna, som fokuserar på retailkunder, har Intergiro istället valt att fokusera på företagskunder med sin betallösning. Intergiro är medlemmar i VISA och MasterCard. De kan därmed agera utgivare av kort men också som inlösare av betaltransaktioner.

[image]

I december 2019 investerade FrontOffice fem miljoner NOK för åtta procent i norska Vopy (Vopy Technology AS). Vopy är ett B2B-bolag som utvecklat en white label-plattform som erbjuder stora aktörer att själva kunna skapa sin egen neobank och i sin tur kunna erbjuda finansiella tjänster som tex kreditgivning till sina kunder.

Med patenterad blockchain-teknologi kan plattformen också snabbt och kostnadseffektivt hantera stora nationella och internationella transaktionsvolymer. Potentiella kunder är företag med stora kunddatabaser i en mängd olika branscher, exempelvis mobiloperatörer som Telia, Tele2 och Telenor.

Plattformen kommer inom de kommande kvartalen mjuklanseras tillsammans med ett antal pilotkunder. Kan Vopy sedan teckna avtal med någon av de större operatörerna i Norden eller i Europa kan det gå fort.

Fortsatt uppsida i FrontOffice

FrontOffice ägarandelen i Intergiro uppgår till ca 9 procent. Utöver Intergiro har FrontOffice även en ca 9 procentig andel i Quickbit som erbjuder lösningar för bland annat e-handlare att ta betalt med kryptovalutor. QuickBits erbjudande bygger till viss del på Intergiros plattform. QuickBit har också haft en stark tillväxt och rådande marknadsvärde är drygt 880 miljoner kronor. QuickBit är börsnoterat sedan juli 2019.

I vår senast uppdaterade analys av FrontOffice beräknade vi ett motiverat värde per aktie om 3,6 kronor i ett basscenario. Läs denna analys från september 2019 här (https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-frontoffice-innehav-okar-vardet).

[image]

Som framgår i bild under handlas FrontOffice under EMA9 liksom MA20 och den korta trenden är därmed fallande. MACD har också genererat en säljsignal. Aktien handlas nära stöd i form av MA200.

[image]

Korrelationen mellan FrontOffice och QuickBit är starkt positiv, vilket också illustreras i bilden ovan. Notera dock hur de båda aktierna rört sig i olika riktning de senaste handelsdagarna.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden (https://www.aktiespararna.se/analysguiden).