2020-02-26 09:39:14

Soltech genomför sitt första förvärv under 2020 av takbolaget Takorama. Förvärvet förväntas ge både försäljnings- och kostnadssynergier. Genom att delbetala med den egna aktien gör bolaget också ett fint arbitrage.

Igår den 25 februari meddelade Soltech att bolaget förvärvat 70 procent av aktierna i Takorama AB. Takorama är ett takbolag som erbjuder sina kunder takmonteringar med högkvalitativa produkter utförd av välutbildade och erfarna takmontörer. Förvärvet förväntas bidra med såväl intäkts-synergier som ytterligare en försäljningskanal samt kostnadssynergier vid inköp och eliminering av överlappande kostnader.

Under 2019 omsatte Takorama cirka 30 miljoner kronor med ett resultat före skatt (EBT) om nästan 2,6 miljoner kronor.

[image]

*Historiskt har skillnaden mellan EBIT och EBT varit marginell. Källa: Creditsafe och Soltech

Som framgår i graf ovan har både intäkter och lönsamheten stigit sedan 2014. Det är också bolagets förväntan att både intäkter och lönsamhet skall fortsätta att öka. Det förväntade intäktsbidraget under år 2020 är 33 miljoner kronor medan EBIT-bidraget förväntas motsvara mellan 8 och 10 procent.

Vid förvärvstillfället värderades Takorama till 14,5 miljoner kronor. 70 procent av aktierna motsvarar således knappt 10,2 miljoner kronor. Av detta belopp kommer Soltech att betala 4,3 miljoner kontant medan cirka 2,0 miljoner betalas med nyemitterade aktier. Resterande belopp om cirka 3,8 miljoner betalas i omgångar under de kommande åren, givet att Takorama leverera i linje med en förutbestämd budget ("earn out").  Genom att addera en earn out-komponent kan Soltech reducera risk associerad med framtiden och samtidigt ge tidigare ägare ett finansiellt incitament att fortsätta att prestera.

Värderingen som affären gjordes på motsvarar cirka 0,5x Takoramas försäljning 2019 och cirka 5,7x EBT-resultatet 2019. Genom att betala med den egna aktien kan Soltech också göra ett så kallat arbitrage som uppkommer när den egna aktien som betalningsmedel värderas till högre multiplar än förvärvsobjektet. Arbitraget innebär att värdetillförseln per aktie, i form av försäljning och resultat, är högre efter förvärvet, då även medräknat utspädning. Historiskt finns det goda exempel på bolag som lyckats driva sin aktiekurs framgångsrikt på detta sätt. Det mest kända är nog Assa Abloy under sin dåvarande vd Carl-Henric Svanberg, men även Cherry för några år sedan är ett annat bra exempel.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden (https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/kommentar-soltech-forsta-forvarvet-2020).