2020-03-03 08:33:01

Tempest Security avslutar 2019 med en imponerande omsättningstillväxt. Med högre intäkter från lönsamma verksamhetsområden ser vi fortsatt köpläge i aktien. Vi höjer motiverat värde till 35 kronor per aktie.

Hög omsättningstillväxt

Tempest Securitys omsättning uppgick till 83,2 miljoner kronor (59,7) under det fjärde kvartalet 2019. Tillväxten blev således höga 39 procent, drygt 5 procent över våra högt satta prognoser. För helåret 2019 växer bolagets omsättning med totalt 29 procent, från 222 MSEK 2018 till 287 MSEK under föregående år. Det var drygt 6 procent över våra prognoser. Samtliga av säkerhetskoncernens fem affärsområden bidrar till den starka omsättningstillväxten under året.

Resultatet förbättras

Koncernens rörelseresultat före av- och nedskrivningar, EBITDA, fortsätter förbättras under andra halvåret 2019 och summeras till minus 1,3 miljoner kronor (-4,9) under fjärde kvartalet och minus 10 miljoner kronor för helåret 2019. Det resulterar i en EBITDA-marginal om minus 1,5 procent (-8,2), samt minus 3,5 procent för helåret, en tydlig förbättring från minus 7,3 procent under 2018. Justerat för jämförelsestörande poster uppgick ebitda-marginalen till minus 2,5 procent, vilket är något bättre än våra prognoser. Bolagets rörelseresultat fortsatte också att förbättras under andra halvåret och kan summeras till minus 3,7 (-7,4) miljoner kronor under Q4 samt minus 19,9 (-25,4) miljoner kronor för helåret.

Dolda värden

Än så länge redovisar Tempest i enlighet med redovisningsstandarden K3. Under Q1 2020 börjar koncernen redovisa enligt IFRS, vilket kommer resultera i att bolagets olika verksamhetsområden särredovisas. Det blir första gången vi kommer få möjlighet att ta del av hur varje enskilt verksamhetsområde växer, samtidigt som vi kommer att få en bättre överblick av bolagets förmåga att generera resultat inom de olika verksamhetsområdena. Under 2019 bedömer vi att cirka 60 procent av bolagets intäkter genererades från verksamhetsområdet bevakning, en siffra vi förväntar oss sjunka ju längre vi kommer i prognosperioden då övriga affärsområden förväntas växa i en snabbare takt.

Motiverat värde

Vi bedömer att Tempest överträffade våra förväntningar under andra halvåret 2019, bolagets förmåga att generera en hög lönsamhet till kraftigt förbättrade marginaler värderar vi högt och en central del i att bolaget ska nå våra prognoser under 2020 och 2021. Vi väljer att justera upp våra prognoser en aning för 2020, främst relaterat till bolagets lönsamhet. Vårt motiverade värde för bolagets aktie höjs till 35 kronor.

Läs hela analysen här: https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-tempest-security-tillvaxten-accelererar