04:19:02 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-20 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-21 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-23 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-17 Ordinarie utdelning BEYOND 0.00 SEK
2024-02-22 Bokslutskommuniké 2023
2024-01-24 Extra Bolagsstämma 2023
2023-11-23 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-22 Ordinarie utdelning BEYOND 0.00 SEK
2023-06-21 Årsstämma 2023
2023-05-25 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-24 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-23 Ordinarie utdelning BEYOND 0.00 SEK
2022-06-22 Årsstämma 2022
2022-05-25 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-28 Extra Bolagsstämma 2022
2022-02-24 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-25 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-07-26 Extra Bolagsstämma 2021
2021-06-23 Ordinarie utdelning BEYOND 0.00 SEK
2021-06-22 Årsstämma 2021
2021-05-27 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 Bokslutskommuniké 2020
2020-12-11 Extra Bolagsstämma 2020
2020-11-19 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-27 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-29 Ordinarie utdelning BEYOND 0.00 SEK
2020-06-26 Årsstämma 2020
2020-05-19 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-21 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-29 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-03 Årsstämma 2019
2019-05-29 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-03-01 Ordinarie utdelning BEYOND 0.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorSällanköp
IndustriGaming
Beyond Frames Entertainment är inriktade mot dataspelsindustrin och fokuserar på att skapa en plattform för spelutvecklare. Via flertalet spelstudios samlar bolaget tekniska utvecklare för att skapa och öka spelupplevelsen inom VR och AR. Genom förvärv och uppbyggnad av nya spelstudiors bidrar bolaget med marknadsföring, administration, nätverk samt möjligheten till relationsbyggande för plattformsägare. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2022-11-24 08:00:00
Tredje kvartalet, 1 juli- 30 september 2022
  • Nettoomsättningen uppgick till 7 790 TSEK (4 289), en ökning med 82% i förhållande till Q3 2021.                     
  • Rörelseresultat före avskrivningar och andelar i intressebolags resultat (EBITDA) uppgick till - 2 939 TSEK (-1 279)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -6 014 TSEK (-3 691)
  • EBITDA per aktie uppgick till -0,17 SEK (-0,08)
  • Resultat efter finansiella poster per aktie uppgick till -0,35 SEK (-0,23)
  • Likvida medel vid kvartalets utgång uppgick till 57 373 TSEK (53 037). Detta kan jämföras med 69 482 TSEK vid utgången av föregående kvartal
  • Eget kapital hänförligt till moderbolagets aktieägare i koncernen uppgick vid kvartalets slut till 97 273 TSEK, motsvarande 5,67 SEK per aktie, att jämföra med 75 184 TSEK, motsvarande 4,77 SEK per aktie vid utgången av motsvarande kvartal föregående år
Perioden, 1 januari- 30 september 2022
  • Nettoomsättningen uppgick till 20 578 TSEK (17 264), en ökning med 19% i förhållande till motsvarande period 2021.                     
  • Rörelseresultat före avskrivningar och andelar i intressebolags resultat (EBITDA) uppgick till - 8 327 TSEK (2 603)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -14 856 TSEK (-2 695)
  • EBITDA per aktie uppgick till -0,49 SEK (0,17)
  • Resultat efter finansiella poster per aktie uppgick till -0,87 SEK (-0,17)

VD-ord

Lanseringen av Wands Alliances bidrog till vårt starkaste Q3 hittills, med försäljning under lanseringsmånaden enligt förväntan och en stark försäljning i förhållande till andra nylanserade VR-titlar under perioden. Med det sagt har marknadsläget påverkat VR-marknaden och vår totala försäljning negativt under tredje kvartalet.

Utifrån vår dialog med plattformsägarna bedömer vi att de mest hängivna VR-spelarna, efter några svagare sommarmånader, återgått till sina vanliga konsumtionsvanor. Mängden casual-spelare förväntas öka igen inför julhelgerna under det fjärde kvartalet, vilket bedöms positivt för Down the Rabbit Hole, Spacefolk City och Carly and the Reaperman, som alla tilltalar den publiken.

Trots nämnda positiva signaler, är vi fullt medvetna om de makrotrender som påverkar våra partners och konsumenter.  Jag har fått flera frågor om våra framtidsutsikter, till följd av Metas uppsägningar om 11 000 personer. Trots Metas nedskärningar har de samtidigt kommunicerat en kraftigt ökade investeringar på Metaverse och konkurrensen om att ta marknadsandelar inom VR-branschen hårdnar. Sony planerar att lansera PlayStation VR2 i början av nästa år och branschexperter har rapporterat att Apples nya VR-headset kommer att börja produceras 2023. Vidare fortsätter vår samarbetspartner Picos framfart på den västerländska marknaden att tillta.

Under tredje kvartalet har vi tecknat nya avtal för att distribuera våra spel på den kinesiska hårdvarutillverkaren YVR:s headset. Våra partners i Kina fortsätter att göra bulk-köp som en följd av vår växande försäljning på deras plattformar. Dessutom slås nya försäljningsrekord av nya VR-spel som lanserats under hösten. Även om jag tror att negativa, makroekonomiska trender kommer att ha en påverkan, ser vi signaler på att befintliga VR-konsumenters aptit för ny mjukvara är fortsatt stark. Jag känner nu, mer än någonsin, att vi genom att nyttja våra resurser effektivt, kan komma ur denna svacka starkare medan andra aktörer kan komma att få det mer utmanande. 

De senaste två åren har vi fokuserat på både spelutveckling och vår förlagsverksamhet, två kapitalintensiva verksamheter. Med tanke på den makroekonomiska nedgången kommer vi att anpassa vår strategi för att bli mindre beroende av kapitalanskaffningar. Vårt fokus är försäljning av befintliga spel, intäkter från förlagsverksamheten, samt att säkra extern projektfinansiering för intern utveckling i våra spelstudior.

Vad gäller förlagsavtal har vi nyligen tecknat förlagsrättigheter för ytterligare två VR-spel som lanseras nästa år. Det första spelet är Silhouette av spelstudion Team Panoptes. I Silhouette använder spelaren sina händer (inga handkontroller) för att lösa pussel på en mystisk ö. Spelet är helt unikt inom VR-branschen och vi förväntar oss god respons från både pussel- och VR-entusiaster. Team Panoptes har tidigare utvecklat det mycket omtyckta VR-spelet Panoptic. Utvecklingen av Silhouette har delvis finansierats av Meta, som planerar att stötta spelets marknadsföring vid lanseringen.  Det andra förlagsavtalet gäller ett äventyrsspel som utvecklas av Sylphe Labs. Vi kommer att offentliggöra mer information om detta spel under 2023.

De två senaste förlagsavtalen innebär att vi nu har kommunicerat tre spellanseringar inför 2023 och vi avser att offentliggöra fler inom kort. Jag vill poängtera att vi inte planerar att slå av på takten gällande nya förlagsavtal, men vi kommer sannolikt behöva bli mer selektiva när det gäller nya affärer för att vårda vårt kassaflöde.

Samtidigt som nya intäktskällor bidrar till att öka vår omsättning har vi påbörjat vissa kostnadsbesparingar och planerar fler besparingsåtgärder tidigt under 2023, om det behövs, beroende på utfallet av flertalet pågående intäktsbärande affärsdiskussioner. Vår finansiella plan säkerställer en god likviditet för en överskådlig framtid, även i de mest utmanande framtidsscenarierna. Trots den kapitalbindning som krävs av förlagsavtal har vi en stark kassa. Vi håller hårt i rodret och är beredda att vidta nödvändiga åtgärder för att hantera kommande år, samt säkerställa att vi har rätt struktur för långsiktig tillväxt.

Vi för också diskussioner med flera stora IP-innehavare för utveckling av VR-spel baserat på deras välkända varumärken. Samtidigt undersöker vi möjligheter att använda nya plattformar och nya teknologier för att öka bredden och djupet av våra produkter. Vi ska göra allt vi kan för att dra fördel av och navigera den nuvarande marknaden och bädda för en ledande position inom vår bransch.

Ace St. Germain, VD Beyond Frames Entertainment AB (publ)

Denna information är sådan som Beyond Frames är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 November 2022 kl. 08.00 CET.