Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Industriprodukter |
Efterfrågan på ChromoGenics glasprodukter har ökat kraftigt under 2019. I januari var offertvolymen 120 MSEK. Den 4 juni har företaget aktiva kundofferter på 331 MSEK.
ChromoGenics har under senaste året förändrat och utökat säljorganisationen samt även breddat och förbättrat kunderbjudandet. Detta ligger bakom ChromoGenics stora tillväxt i offertvolym; från 120 MSEK i januari till 331 MSEK i juni.
Tidsperioden från offert till order är mellan 6 månader och 2 år beroende på projektets art. Det är kortare cykel på ombyggnadsprojekt jämfört med nybyggnationer. ChromoGenics offertstock innehåller en bra mix mellan dessa bägge projekttyper.
Hittills har drygt 80% av offerterna lett till en order och ChromoGenics förhoppning är att detta fortsätter vara fallet.
"Det är mycket glädjande att våra säljinsatser ger ett så bra resultat. För att klara tillväxten behöver vi dock säkra upp vår kapacitet och säkerhet i leveranserna. Redan vid dagens volymer är vi ansträngda i leveransförmågan och har behövt gå upp till två skift. Det är därför mycket värdefullt att vi genomför det förvärv av sputtringsmaskiner som tidigare utannonserats. Inköp av de här state of the art-maskinerna ger oss nödvändigt kapacitet inom 6 månader jämfört med 18 till 24 månader om vi beställt nya maskiner. Det var en möjlighet som dök upp vilket vi är mycket tacksamma för", säger ChromoGenics VD Jerker Lundgren.