21:17:10 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-11-11 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2024-10-24 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-22 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2024-05-21 Årsstämma 2024
2024-04-24 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-09 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-13 Halvårsutdelning DUNI 1.5
2023-10-24 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 Halvårsutdelning DUNI 1.5
2023-05-16 Årsstämma 2023
2023-04-21 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 Ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK
2022-05-17 Årsstämma 2022
2022-04-22 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-21 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-15 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-05 Ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK
2021-05-04 Årsstämma 2021
2021-04-22 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-12 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-16 Halvårsutdelning DUNI 0
2020-10-22 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-15 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-13 Halvårsutdelning DUNI 0
2020-05-12 Årsstämma 2020
2020-04-24 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-07 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-11 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2019-10-18 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-12 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2019-05-07 Årsstämma 2019
2019-04-24 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-18 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-13 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2018-05-08 Årsstämma 2018
2018-04-20 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-09 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-20 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-14 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2017-05-03 Årsstämma 2017
2017-04-25 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-10 Bokslutskommuniké 2016
2016-10-21 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-13 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2016-05-03 Årsstämma 2016
2016-04-21 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-12 Bokslutskommuniké 2015
2015-10-21 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-10 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 4.50 SEK
2015-05-05 Årsstämma 2015
2015-04-24 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-13 Bokslutskommuniké 2014
2014-10-22 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-10-22 Analytiker möte 2014
2014-07-11 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-07 Ordinarie utdelning DUNI 4.00 SEK
2014-05-06 Årsstämma 2014
2014-04-25 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-13 Bokslutskommuniké 2013
2013-10-23 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-23 Analytiker möte 2013
2013-07-12 Extra Bolagsstämma 2013
2013-07-12 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-03 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2013-05-02 Årsstämma 2013
2013-04-19 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-14 Bokslutskommuniké 2012
2012-10-24 Analytiker möte 2012
2012-10-24 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-13 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2012-05-03 Årsstämma 2012
2012-04-27 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-15 Bokslutskommuniké 2011
2012-01-20 15-7 2011
2011-10-26 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-15 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2011-05-05 Årsstämma 2011
2011-04-28 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-15 Bokslutskommuniké 2010
2010-10-27 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-07-16 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 2.50 SEK
2010-05-05 Årsstämma 2010
2010-04-29 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-17 Bokslutskommuniké 2009
2009-10-28 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-07-29 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-07 Ordinarie utdelning DUNI 1.80 SEK
2009-05-06 Årsstämma 1
2009-04-24 Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Duni är tillverkare och leverantör av hushålls- och restaurangartiklar. Bolagets produktportfölj är bred och innefattar exempelvis dukar, ljus, tallrikar och serveringsfat, samt boxar och skålar. Varumärket Duni marknadsförs inom ett flertal marknader och störst verksamhet återfinns inom den europeiska marknaden. Försäljning sker båda via fysiska butiker samt via bolagets E-handelsplattform. Kunderna är verksamma inom catering, take-away och grossisthandel. Bolaget har huvudkontor i Malmö.
2020-07-15 07:45:00

Kraftig initial volymminskning, följt av en successiv återhämtning

1 april - 30 juni
  • Nettoomsättningen uppgick till 820 (1 348) MSEK vilket motsvarar en försäljningsminskning om 39,2 %. Juste-rat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen med 39,1 %.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -1,84 (1,41) SEK.
  • Volymminskningen på grund av kraftiga restriktioner och nedstängningar inom hotell- och restaurangsektorn, kopplat till Covid-19, är den främsta förklaringen till resultatet.
  • Successiv försäljningsåterhämtning från en nedgång på 54 % i april till 18 % i juni.
  • Gradvis förbättring av det operativa resultatet under kvartalet, upp till break-even nivå i juni månad.
  • Kraftfullt åtgärdsprogram anpassat till volymnedgången ger en dämpande effekt.
1 januari - 30 juni
  • Nettoomsättningen uppgick till 2 069 (2 612) MSEK vilket motsvarar en försäljningsminskning om 20,8 %. Ju-sterat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen med 21,2 %.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -1,41 (2,49) SEK.
  • Stark start på året för Duni-segmentet vände under mars med införande av Covid-19 restriktioner. BioPak-segmentet redovisar ett stabilt resultat.
  • Årsstämman den 12 maj beslutade att ingen utdelning skulle betalas ut och att det belopp som stod till stäm-mans förfogande skulle överföras i ny räkning.
  • Ny segmentsrapportering från den 1 januari; två segment, Duni och BioPak, istället för tidigare fyra affärsom-råden.

 

NYCKELTAL

[][][]
MSEK  3 mån 3 mån 6 mån 6 mån 12 mån 12 mån
apr-jun apr-jun jan-jun jan-jun jul-jun jan-dec 2019
2020 2019 2020 2019 2019/2020
Nettoomsättning 820 1 348 2 069 2 612 5 004 5 547
Organisk tillväxt -40,1 % -2,1 % -22,6 % -0,9 % -11,9 % -0,5 %
Organisk -39,4 % 1,0 % -22,1 % 2,1 % -9,6 % 2,4 %
proformatillväxt
[1)]
Operativt -92 111 -12 203 317 533
resultat [2)]
Operativ -11,2 % 8,2 % -0,6 % 7,8 % 6,3 % 9,6 %
rörelsemarginal
[2)]
Resultat efter -120 86 -91 152 133 377
finansiella
poster 
Resultat efter -87 67 -65 119 89 273
skatt 

[1)] Valutajusterad tillväxt, inklusive förvärv vilka jämförs proforma mot föregående år.
[2)] För nyckeltal, definitioner och avstämning av alternativa nyckeltal se sidorna 25-26.
 

VD- ord

Covid-19 restriktioner medförde en kraftigt reducerad aktivitet inom restaurang- och hotell-sektorn. Det resulterade i en minskning av vår försäljning med 39 % och därmed en förlust i kvartalet. I takt med lättade restriktioner och effekter av vårt åtgärdsprogram såg vi en gradvis förbättring under kvartalet.

Covid-19 påverkan på marknaden

Under inledningen av det andra kvartalet hade de flesta länder väldigt strikta Covid-19 restriktioner vilket kraftigt reducerade aktiviteten inom våra viktiga kundsegment, hotell och restaurang. Under slutet av maj och i juni har restriktionerna successivt lättats och restauranger tillåts ha öppet med begränsningar i form av till exempel social distansering och mer omfattande hygienrutiner. Koncernens produktkategorier inom detaljhandeln har också påverkats negativt på grund av exempelvis färre sociala evenemang men inte i samma omfattning. På den positiva sidan har många restauranger ställt om till att också erbjuda take-away-lösningar vilket har medfört att denna marknad ökat under kvartalet.

Gradvis bättre försäljningsutveckling i kvartalet

Försäljningsutvecklingen har gradvis förbättrats, från en nedgång på 54 % i april till 18 % i juni, och har i stort utvecklats i linje med den totala marknaden. I början av kvartalet hade vi en kraftig försäljningsminskning inom Duni-segmentets hotell- och restaurangsektor, som successivt har förbättrats i linje med lättade restriktioner. Dunis försäljning till detaljhandeln såg en nedgång medan försäljningen har varit stabil för BioPak-segmentet som haft en ökning inom take-away men minskning inom eating & drinking.

Trots volatila volymer har vi lyckats behålla en tillfredställande leveransförmåga och kundservice. Vi har även ställt om till digital kundkommunikation och kundbearbetning för att stärka vår marknadsposition trots besöksförbud på många håll. Slutligen har vi ett erbjudande som restaurangkunderna uppskattar om möjligt ännu mer nu. Vi har fokuserat på behovet av att skapa en mer hygienisk restaurangupplevelse med hjälp av bland annat våra olika duk- och servettlösningar och vi stärker även deras erbjudande med bra produktkoncept inom take-away.Totalt sett indikerade vi i delårsrapporten för kvartal ett att vår försäljning under det andra kvartalet riskerade att mer än halveras. Tack vare lättade restriktioner och vårt säljdrivande arbete blev utvecklingen lite bättre med en försäljningsnedgång på 39 % i fasta växelkurser.

Åtgärdsprogrammet har gett tydlig effekt

Det operativa resultatet uppgick till -92 (111) MSEK och förbättrades gradvis under kvartalet upp till break-even nivå i juni.

Under mars månad introducerades ett åtgärdsprogram för att anpassa produktionskapacitet och kostnader efter den lägre efterfrågan. Programmet fick omedelbar verkan och har medfört kostnadsreduceringar under det andra kvartalet på 157 MSEK (inklusive statliga stöd). I takt med lättade restriktioner och därmed ökad försäljning och produktion har vi börjat minska på omfattningen av åtgärdsprogrammet.

Arbetet för goda hygienrutiner inom bolaget har fungerat utmärkt i kvartalet med inga bekräftade Covid-19 fall i organisationen, vilket är mycket glädjande.

Förväntad förbättring i linje med fortsatt lättade restriktioner

Det råder stor osäkerhet kring den fortsatta utvecklingen gällande Covid-19 och vilken påverkan denna pandemi har på både kort och lång sikt. Vi arbetar framåtriktat med olika scenarion och planer men kan idag bara hoppas på att smittspridningen börjar avta.

Duni Group har en fortsatt god finansiell ställning och likviditet. Tillsammans med en stark organisation och ett erbjudande väl anpassat efter marknadens behov ser jag med tillförsikt på tiden framöver. 

::

För ytterligare information kontakta:

Johan Sundelin, VD och koncernchef, 040-10 62 00
Mats Lindroth, Finanschef, 040-10 62 00
Helena Haglund, Koncernredovisningschef, 0734-19 63 04

Duni AB (publ)
Box 237
201 22 Malmö
Telefon: 040-10 62 00 www.duni.se
Organisationsnummer: 556536-7488

::

Duni Group är en ledande leverantör av attraktiva och funktionella produkter för dukning och take-away. Varumärket Duni marknadsförs på över 40 marknader och är marknadsledande i centrala och norra Europa. Duni har cirka 2 400 anställda fördelat på 24 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet "DUNI". ISIN -kod är SE0000616716. Denna information är sådan information som Duni AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 juli 2020 klockan 07.45 CET.