09:12:40 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-11-11 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2024-10-24 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-22 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2024-05-21 Årsstämma 2024
2024-04-24 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-09 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-13 Halvårsutdelning DUNI 1.5
2023-10-24 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 Halvårsutdelning DUNI 1.5
2023-05-16 Årsstämma 2023
2023-04-21 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 Ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK
2022-05-17 Årsstämma 2022
2022-04-22 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-21 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-15 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-05 Ordinarie utdelning DUNI 0.00 SEK
2021-05-04 Årsstämma 2021
2021-04-22 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-12 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-16 Halvårsutdelning DUNI 0
2020-10-22 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-15 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-13 Halvårsutdelning DUNI 0
2020-05-12 Årsstämma 2020
2020-04-24 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-07 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-11 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2019-10-18 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-12 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 Halvårsutdelning DUNI 2.5
2019-05-07 Årsstämma 2019
2019-04-24 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-18 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-13 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2018-05-08 Årsstämma 2018
2018-04-20 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-09 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-20 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-14 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2017-05-03 Årsstämma 2017
2017-04-25 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-10 Bokslutskommuniké 2016
2016-10-21 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-13 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 5.00 SEK
2016-05-03 Årsstämma 2016
2016-04-21 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-12 Bokslutskommuniké 2015
2015-10-21 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-10 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 4.50 SEK
2015-05-05 Årsstämma 2015
2015-04-24 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-13 Bokslutskommuniké 2014
2014-10-22 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-10-22 Analytiker möte 2014
2014-07-11 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-07 Ordinarie utdelning DUNI 4.00 SEK
2014-05-06 Årsstämma 2014
2014-04-25 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-13 Bokslutskommuniké 2013
2013-10-23 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-23 Analytiker möte 2013
2013-07-12 Extra Bolagsstämma 2013
2013-07-12 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-03 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2013-05-02 Årsstämma 2013
2013-04-19 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-14 Bokslutskommuniké 2012
2012-10-24 Analytiker möte 2012
2012-10-24 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-13 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-04 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2012-05-03 Årsstämma 2012
2012-04-27 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-15 Bokslutskommuniké 2011
2012-01-20 15-7 2011
2011-10-26 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-15 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 3.50 SEK
2011-05-05 Årsstämma 2011
2011-04-28 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-15 Bokslutskommuniké 2010
2010-10-27 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-07-16 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-06 Ordinarie utdelning DUNI 2.50 SEK
2010-05-05 Årsstämma 2010
2010-04-29 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-17 Bokslutskommuniké 2009
2009-10-28 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-07-29 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-07 Ordinarie utdelning DUNI 1.80 SEK
2009-05-06 Årsstämma 1
2009-04-24 Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Duni är tillverkare och leverantör av hushålls- och restaurangartiklar. Bolagets produktportfölj är bred och innefattar exempelvis dukar, ljus, tallrikar och serveringsfat, samt boxar och skålar. Varumärket Duni marknadsförs inom ett flertal marknader och störst verksamhet återfinns inom den europeiska marknaden. Försäljning sker båda via fysiska butiker samt via bolagets E-handelsplattform. Kunderna är verksamma inom catering, take-away och grossisthandel. Bolaget har huvudkontor i Malmö.
2020-10-22 07:45:00

Stark resultatförbättring jämfört med Q2

1 juli - 30 september
  • Nettoomsättningen uppgick till 1 251 (1 377) MSEK vilket motsvarar en försäljningsminskning om 9,2 %. Justerat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen med 7,3 %.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,02 (1,71) SEK.
  • Försäljningsåterhämtning under sommarmånaderna.
  • Stark vändning av operativt resultat, från -92 MSEK i kvartal 2 till 110 MSEK i kvartal 3.
  • Högre kapacitetsutnyttjande och förbättrad täckning av fasta kostnader jämfört med det andra kvartalet.
  • Åtgärdsprogram stärker resultatet ytterligare.
1 januari - 30 september
  • Nettoomsättningen uppgick till 3 320 (3 990) MSEK vilket motsvarar en försäljningsminskning om 16,8 %. Justerat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen med 16,3 %.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,68 (4,20) SEK.
  • Årsstämman beslutade att inte göra någon utdelning till aktieägarna.
  • Ny segmentsrapportering från årsskiftet; två segment Duni och BioPak istället för tidigare fyra affärsområden.

 

NYCKELTAL

[][][]
MSEK  3 mån 3 mån 9 mån 9 mån 12 mån 12 mån
jul-sep jul-sep jan-sep jan-sep okt-sep jan-dec 2019
2020 2019 2020 2019 2019/2020
Nettoomsättning 1 251 1 377 3 320 3 990 4 878 5 547
Organisk tillväxt -8,4 % 0,2 % -17,8 % -0,5 % -13,3 % -0,5 %
Organisk -7,9 % 3,1 % -17,3 % 2,4 % -12,3 % 2,4 %
proformatillväxt
[1)]
Operativt 110 130 98 334 297 533
resultat [2)]
Operativ 8,8 % 9,5 % 3,0 % 8,4 % 6,1 % 9,6 %
rörelsemarginal
[2)]
Resultat efter 69 106 -40 258 79 377
finansiella
poster 
Resultat efter 48 81 -31 200 42 273
skatt 

[1)] Valutajusterad tillväxt, inklusive förvärv vilka jämförs proforma mot föregående år.
[2)] För nyckeltal, definitioner och avstämning av alternativa nyckeltal se sidorna 25-26.
 

 

VD-ord 

De negativa effekterna av Covid-19 har minskat under årets tredje kvartal. I kombination med vidtagna åtgärder har det medfört en signifikant förbättring av Duni Groups operativa resultat jämfört med det andra kvartalet.
 

Kraftigt negativa effekter av Covid-19 restriktioner under kvartal 2

De samhällsrestriktioner relaterade till Covid-19, som genomfördes av myndigheter runt om i världen i mitten av mars, ledde till en i det närmaste total nedstängning av hotell- och restaurangverksamheten på de flesta av Dunis marknader. Detta hade en starkt negativ effekt på Duni Groups försäljning och resultat, framför allt inom produktgrupperna servetter och dukar där vi är vertikalt integrerade. Denna nedstängning varade fram till mitten av maj och därefter lättades restriktionerna något med ökad efterfrågan som följd. Trots återhämtningen och ett omfattande åtgärdsprogram, uppgående till 157 MSEK, minskade Duni Groups försäljning med 39 % och det operativa resultatet föll till -92 MSEK i kvartal 2.
 

Stark återhämtning av försäljning och operativt resultat under kvartal 3

Den återhämtning som påbörjades under det andra kvartalet har fortsatt under kvartal 3. Samhällsrestriktionerna fortsätter att påverka Duni Group negativt men i en betydligt mindre utsträckning än under det andra kvartalet. Ökad efterfrågan från restauranger på bordsdukningsprodukter som bidrar till en bättre hygien har också bidragit positivt till försäljningen. Försäljningen av servetter och dukar är dock fortsatt på en betydligt lägre nivå jämfört med tidigare men med bland annat ökad extern försäljning från pappersbruket är kostnadsabsorptionen i produktionen under kvartalet på en tillfredsställande nivå. Försäljning och resultat i segmentet BioPak utvecklas väl.

Åtgärdsprogrammet, som initierades för att lindra de negativa effekterna av Covid-19, fortsätter under kvartalet att ge positiva resultateffekter. Då kapacitetsutnyttjandet i produktionen varit högre i det tredje kvartalet är dock effekten av korttidspermitteringar på en lägre nivå än under det andra kvartalet. Resultatpåverkan av åtgärdsprogrammet uppgår i kvartalet till cirka 60 MSEK.

Effekterna av ökad försäljning inom både Duni-segmentet och BioPak-segmentet tillsammans med åtgärdsprogrammet leder till att koncernen förbättrar sitt operativa resultat jämfört med det andra kvartalet med mer än 200 MSEK till 110 (130) MSEK. Den finansiella ställningen har stärkts med en nettoskuld på 1 538 MSEK vilket är 262 MSEK lägre än motsvarande period föregående år.
 

Stärkt finansiell ställning inför kvartal 4 men fortsatt hög osäkerhetsnivå

Restriktioner till följd av Covid-19 har betydande påverkan på Duni Groups försäljning. Osäkerheten är därför stor inför det fjärde kvartalet. Det är dock uppmuntrande att se att vi, trots fortsatta samhällsrestriktioner, med hjälp av goda insatser från vår organisation gjort en stark förbättring av resultatet. Oavsett den fortsatta osäkerheten ser vi därför framtiden an med tillförsikt.

::
För ytterligare information kontakta:
Mats Lindroth, tillförordnad VD och koncernchef, 040-10 62 00
Helena Haglund, Koncernredovisningschef, 0734-19 63 04Duni AB (publ)
Box 237
201 22 Malmö
Telefon: 040-10 62 00

www.duni.se
Organisationsnummer: 556536-7488
::
Duni Group är marknadsledande inom attraktiva, miljöanpassade och funktionella produkter för dukning och take-away. Koncernen marknadsför och säljer två varumärken, Duni och BioPak, vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni har cirka 2 400 anställda fördelat på 24 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet "DUNI". ISIN -kod är SE0000616716. Denna information är sådan information som Duni AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2020 klockan 07.45 CET.