02:53:47 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-21 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-05 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-27 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 Ordinarie utdelning FMM B 2.50 SEK
2024-05-16 Årsstämma 2024
2024-05-07 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-23 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-12 Ordinarie utdelning FMM B 2.50 SEK
2023-05-11 Årsstämma 2023
2023-05-05 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-24 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-08 Split FMM B 1:3
2022-05-13 Ordinarie utdelning FMM B 7.50 SEK
2022-05-12 Årsstämma 2022
2022-05-05 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-12 Ordinarie utdelning FMM B 4.50 SEK
2021-05-11 Årsstämma 2021
2021-05-05 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-23 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-09-30 Ordinarie utdelning FMM B 3.50 SEK
2020-09-29 Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-26 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-14 Årsstämma 2020
2020-05-05 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-30 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-17 Ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2019-05-16 Årsstämma 2019
2019-05-03 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-16 Ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2018-05-04 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-14 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-31 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-24 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-12 Ordinarie utdelning FMM B 3.00 SEK
2017-05-11 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-05-11 Årsstämma 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
FM Mattsson Mora Group är en industrikoncern. Bolaget är specialiserat inom utveckling och tillverkning av vattenkranar och termostatblandare. Marknaden för bolagets produkter är främst koncentrerad till Norden, med internationell närvaro i Europa via egna försäljningskanaler och distributionsled. Försäljningen utgår ifrån flertalet varumärken där de mer kända inkluderar FM Mattsson och Damixa. Bolaget har sitt huvudkontor i Mora.
2020-02-20 08:00:00

Fjärde kvartalet 2019

  • Nettoomsättningen uppgick till 344,1 Mkr (279,1), en ökning med 23,3 procent jämfört med fjärde kvartalet 2018. 
  • Rörelseresultatet uppgick till 14,1 Mkr (15,8) motsvarande en rörelsemarginal om 4,1 procent (5,7). Perioden belastades med kostnader av engångskaraktär om 8,2 Mkr (0,0) avseende i huvudsak nedläggning av monteringsverksamheten i Danmark. 
  • Den förvärvade verksamheten Hotbath bidrog med 73,0 Mkr till nettoomsättningen samt 6,1 Mkr till rörelseresultatet efter avskrivning avseende kundrelationer.
  • Resultat per aktie var 0,68 kr (0,89).
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till 54,3 Mkr (42,9).

Januari-december 2019

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 313,5 Mkr (1 138,1), en ökning med 15,4 procent jämfört med samma period 2018.
  • Rörelseresultatet ökade till 117,2 Mkr (81,3). Rörelseresultatet motsvarade en rörelsemarginal om 8,9 procent (7,1). Perioden belastades med kostnader av engångskaraktär om 13,0 Mkr (7,8).
  • Hotbath bidrog med 185,2 Mkr till nettoomsättningen samt 25,6 Mkr till rörelseresultatet efter avskrivning avseende immateriella tillgångar.
  • Resultat per aktie var 6,33 kr (4,62).
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till -13,0 Mkr (105,3).
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 3,50 kr (3,00).

Väsentliga händelser under kvartalet

  • I december har FM Mattsson Mora Group Danmark ApS aviserat att bolaget flyttar till en ny lokal i Odense i slutet av 2020 och att monteringsverksamheten ska upphöra.

Vd kommenterar

En stabil avslutning och fortsatta internationella framsteg

Vi avslutar 2019 och det fjärde kvartalet med en fortsatt tillväxt där omsättningen ökade med 23 procent jämfört fjärde kvartalet 2018 och uppgick därmed till drygt 344 Mkr. Glädjande är att vi har ett mycket starkt kassaflöde och lönsamheten fortsätter utvecklas på en god nivå. Detta mot bakgrund av att vi belastar det fjärde kvartalet med engångskostnader för att omstrukturera Damixa med målet att skapa ytterligare möjligheter för ett än mer design- och kundorienterat varumärke.

Vi är fortsatt mycket nöjda med att vår internationella försäljning fortsätter utvecklas positivt, både förvärvet av Hotbath och vår sedan tidigare befintliga affär. I båda affärerna ser vi en fortsatt god försäljningstillväxt och marginal. Vi har under en längre tid arbetat aktivt med att förbättra intjäningen, vilket vi ser allt mer positiva resultat från. Under det fjärde kvartalet var dock försäljningen i Norden svagare jämfört med motsvarande kvartal 2018, som ett resultat av en mer avvaktande byggmarknad i framför allt Sverige och Norge. Trots den lägre försäljningen i Norden har vi dock lyckats upprätthålla en relativt god lönsamhet, som följd av interna förbättringar.  

Under det fjärde kvartalet beslutade vi och påbörjade arbetet med att renodla huvudverksamheten för Damixa. Monteringsverksamheten i Odense kommer att upphöra under 2020 och en flytt kommer att ske till nya lokaler. Förändringen av verksamheten belastar kvartalet med engångskostnader om ca 8 Mkr. I dagsläget bedömer vi att ytterligare kostnader om ca 4,5 Mkr avseende förändringar av Damixa kommer att belasta 2020. Beslutet är i linje med vår strategi att förstärka och vidareutveckla våra varumärken och sortiment där vi för varumärket Damixa skapar en än mer designinriktad och flexibel organisation med tydliga danska influenser.

Innan årsskiftet påbörjade vi utrullning av nya butiksdisplayer för att skapa ökad synlighet i butik, lanserade Damixa Bell Pro, samt kompletterade med ytterligare produktvarianter för inbyggda produkter. Lanseringar som ska göra oss mer heltäckande som leverantör och samarbetspartner. För 2020 fortsätter vi på den inslagna vägen med ökat fokus på att utveckla våra marknadspositioner både i den nordiska hemmamarknaden och internationellt. Ett flertal produktlanseringar är planerade för året där vi fortsätter att erbjuda hållbara produkter och tjänster med ett än mer tydligt designinnehåll. Ett lysande exempel på detta är den fina respons som Mora Armatur MMIX Tronic i svart har fått. En produkt som kombinerar attraktiv design med tydliga vatten- och energibesparingar och mitt i prick på vad vi vill erbjuda våra kunder och samarbetspartners.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Fredrik Skarp, verkställande direktör, telefon: +46 (0)250-596405.
Martin Gallacher, ekonomi- och finansdirektör, telefon: +46 (0)250-596225.

Denna information är sådan information som FM Mattsson Mora Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 20 februari 2020 kl. 08.00.

FM Mattsson Mora Group bedriver försäljning, tillverkning samt produktutveckling av vattenkranar under de starka och väletablerade varumärkena FM Mattsson, Mora Armatur, Damixa och Hotbath. Koncernens vision är att vara kundens första val för blandare i badrum och kök. Verksamheten omsatte 2019 över 1,4 miljard kronor genom sina bolag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Benelux, Tyskland och Italien och hade över 500 anställda (siffrorna har justerats i och med förvärvet av Hotbath i maj 2019). FM Mattsson Mora Group är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.