07:35:43 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-11-06 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-08 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-14 Ordinarie utdelning G5EN 8.00 SEK
2024-06-12 Årsstämma 2024
2024-05-08 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-08 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-08 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-10 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-15 Ordinarie utdelning G5EN 8.00 SEK
2023-06-14 Årsstämma 2023
2023-05-04 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 Extra Bolagsstämma 2023
2023-02-09 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-09 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-11 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-16 Ordinarie utdelning G5EN 7.00 SEK
2022-06-15 Årsstämma 2022
2022-05-05 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-10 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-05 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-11 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-16 Ordinarie utdelning G5EN 6.25 SEK
2021-06-15 Årsstämma 2021
2021-05-05 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-13 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-09 Ordinarie utdelning G5EN 2.50 SEK
2020-06-08 Årsstämma 2020
2020-05-05 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-12 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-05 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-30 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-09 Ordinarie utdelning G5EN 2.50 SEK
2019-05-08 Årsstämma 2019
2019-05-03 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-13 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-06 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-27 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-08 Ordinarie utdelning G5EN 2.50 SEK
2018-05-07 Årsstämma 2018
2018-05-03 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-16 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-07 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-27 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-15 Ordinarie utdelning G5EN 0.75 SEK
2017-05-12 Årsstämma 2017
2017-05-04 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-23 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-03 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-27 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-20 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2016-05-19 Årsstämma 2016
2016-05-09 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-23 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-06 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-24 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-21 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2015-05-20 Årsstämma 2015
2015-05-08 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-24 Bokslutskommuniké 2014
2014-12-19 Extra Bolagsstämma 2014
2014-10-31 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-15 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-21 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2014-05-20 Årsstämma 2014
2014-05-15 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-24 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-15 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-15 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-06-20 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2013-06-19 Årsstämma 2013
2013-05-15 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-25 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-15 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-10-31 Extra Bolagsstämma 2012
2012-08-15 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-06-20 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2012-06-19 Årsstämma 2012
2012-05-15 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-24 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-15 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-15 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-07-28 Extra Bolagsstämma 2011
2011-06-08 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2011-06-07 Årsstämma 2011
2011-05-16 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-25 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-15 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-16 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-06-02 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2010-05-14 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-26 Bokslutskommuniké 2009
2009-11-13 Kvartalsrapport 2009-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
G5 Entertainment är verksamt inom spelutveckling. Bolaget är en utvecklare och förläggare av spel för iOS, Android, Kindle Fire och enheter som drivs utav Windows. G5 Entertainment utvecklar och publicerar spel som är lätta att lära sig och bolaget riktar sig till en bred publik, både erfarna- och oerfarna spelare. Spelen vidaresäljs under ett flertal varumärken. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2022-02-10 07:30:00

"2021 firade vi 20-årsjubiléet av bildandet av det som skulle komma att bli G5 Entertainment. Jag är mycket glad att kunna rapportera att teamet under året fortsatte att leverera enligt vår strategi, vilket resulterade i en rekordvinst, en rekordvinst per aktie och den hittills bästa vinstmarginalen i koncernens historia, " säger Vlad Suglobov, VD på G5 Entertainment. " För några år sedan sedan fokuserade G5 på att utveckla egna spel, något som fått en enorm effekt på hur koncernens intäkter genereras och, i slutändan, också på det finansiella resultatet. Jewels of Rome och den efterföljande Jewelsfamiljen av spel som började lanseras 2019, stod för 30 procent av koncernens totala intäkter under fjärde kvartalet. Den senaste succén från våra egna studior är spelet Sherlock. Spelet släpptes för ett år sedan och redan under fjärde kvartalet 2021 svarade det för 13 procent av koncernens intäkter. Den snabba tillväxten och höga lönsamheten för våra egenutvecklade spel har drivit på förändringen i intäktsmixen mellan de spel vi äger och de som är licensierade - och har även hjälpt till att öka marginalerna. Trenden var uppenbar under 2021 när G5:s egna spel svarade för 67 procent av intäkterna under fjärde kvartalet jämfört med 61% i samma kvartal under föregående år. Samtidigt stod vår nya generation av spel, alltså de spel som släppts sedan 2019, för 52 procent av kvartalets intäkter, jämfört med 40 procent föregående år - en ökning med 23 procent på årsbasis, räknat i USD. Viktigast av allt, framgången för Jewels-spelen och för Sherlock bevisar det att våra egna utvecklingsstudior har förmågan att, gång efter gång, leverera såväl enastående som mycket lönsamma spel."

Oktober - december 2021
  • Intäkter för perioden var 324,6 (335,3) MSEK, en minskning med 3 procent jämfört med samma period 2020. Mätt i USD minskade omsättningen 6 procent.
  • Bruttomarginalen ökade till 65 (59) procent då en större andel av intäkterna kommer från egna spel tillsammans med lägre lägre avgifter på Microsoft Store som gick från 30 procent till 12 procent från den första augusti.
  • Rörelseresultatet för perioden var 56,6 (52,3) MSEK en ökning med 8 procent.Resultat efter skatt uppgick till 54,2 (46,0) MSEK, en ökning med 18 procent.
  • Resultat per aktie för perioden, före utspädning, var 6,42 (5,30) SEK en ökning med 21 procent.
  • Kassaflödet uppgick till 19,0 (30,9) MSEK, påverkat av kort- och långfristiga finansiella investeringar om -20,5 (0,0) MSEK.
  • Genomsnittligt antal Monthly Active Users (MAU) uppgick till 6,5 miljoner, en minskning med 12 procent jämfört med samma period föregående år. Genomsnittligt antal Daily Active Users (DAU) var 1,8 miljoner, en minskning med 1 procent jämfört med samma period 2020. Antalet genomsnittliga Monthly Unique Payers (MUP) var 189,7 tusen, en minskning med 13 procent och genomsnittlig Monthly Average Gross Revenue Per Paying User (MAGRPPU) uppgick till 63,3 USD, en ökning med 5 procent jämfört med samma period föregående år.
  • Ett fel har upptäckts i det system som genererar de KPI:er som publiceras i rapporten. Felet var relaterat till beräkningen av MAGRPUU och bolaget har därfor infogat uppdaterade siffror för varje kvartal under 2021 på sidan 7 i rapporten.
Helår 2021
  • Intäkter för året var 1 315,7 (1 356,0) MSEK, en minskning med 3 procent jämfört med samma period 2020. Mätt i USD var tillväxten 4 procent.
  • Bruttomarginalen ökade till 62 procent (58 procent) på en större andel av intäkterna kommer från egna spel samt lägre avgifter på Microsoft Store.
  • Rörelseresultatet för perioden var 216,1 (189,5) MSEK, en ökning med 14 procent.
  • Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 23,3 (19,11) kronor, en ökning med 22 procent.
  • Styrelsen avser att föreslå en aktieutdelning om 7,0 (6,25) kronor per aktie, vilket motsvarar ca 59,1 (54,1) MSEK.

Informationen är sådan som G5 Entertainment AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-10 07:30 CET.