00:11:55 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-11-06 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-08 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-14 Ordinarie utdelning G5EN 8.00 SEK
2024-06-12 Årsstämma 2024
2024-05-08 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-08 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-08 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-10 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-15 Ordinarie utdelning G5EN 8.00 SEK
2023-06-14 Årsstämma 2023
2023-05-04 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 Extra Bolagsstämma 2023
2023-02-09 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-09 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-11 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-16 Ordinarie utdelning G5EN 7.00 SEK
2022-06-15 Årsstämma 2022
2022-05-05 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-10 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-05 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-11 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-16 Ordinarie utdelning G5EN 6.25 SEK
2021-06-15 Årsstämma 2021
2021-05-05 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-13 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-09 Ordinarie utdelning G5EN 2.50 SEK
2020-06-08 Årsstämma 2020
2020-05-05 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-12 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-05 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-30 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-09 Ordinarie utdelning G5EN 2.50 SEK
2019-05-08 Årsstämma 2019
2019-05-03 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-13 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-06 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-27 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-08 Ordinarie utdelning G5EN 2.50 SEK
2018-05-07 Årsstämma 2018
2018-05-03 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-16 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-07 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-27 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-15 Ordinarie utdelning G5EN 0.75 SEK
2017-05-12 Årsstämma 2017
2017-05-04 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-23 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-03 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-27 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-20 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2016-05-19 Årsstämma 2016
2016-05-09 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-23 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-06 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-24 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-21 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2015-05-20 Årsstämma 2015
2015-05-08 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-24 Bokslutskommuniké 2014
2014-12-19 Extra Bolagsstämma 2014
2014-10-31 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-15 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-21 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2014-05-20 Årsstämma 2014
2014-05-15 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-24 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-15 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-15 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-06-20 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2013-06-19 Årsstämma 2013
2013-05-15 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-25 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-15 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-10-31 Extra Bolagsstämma 2012
2012-08-15 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-06-20 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2012-06-19 Årsstämma 2012
2012-05-15 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-24 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-15 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-15 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-07-28 Extra Bolagsstämma 2011
2011-06-08 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2011-06-07 Årsstämma 2011
2011-05-16 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-25 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-15 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-16 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-06-02 Ordinarie utdelning G5EN 0.00 SEK
2010-05-14 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-26 Bokslutskommuniké 2009
2009-11-13 Kvartalsrapport 2009-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
G5 Entertainment är verksamt inom spelutveckling. Bolaget är en utvecklare och förläggare av spel för iOS, Android, Kindle Fire och enheter som drivs utav Windows. G5 Entertainment utvecklar och publicerar spel som är lätta att lära sig och bolaget riktar sig till en bred publik, både erfarna- och oerfarna spelare. Spelen vidaresäljs under ett flertal varumärken. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2022-08-11 07:00:00

Januari - juni 2022

"Det andra kvartalet var fortsatt hektiskt, då bolaget och dess medarbetare fortsatte att anpassa sig till kriget i Ukraina och till den svåra globala ekonomiska miljön. Vi har gjort stora framsteg vad gäller omlokaliseringen av våra medarbetare och takten i omlokaliseringen ökade månad för månad under andra kvartalet," säger Vlad Suglobov, VD på G5 Entertainment. Som vi redogjort för tidigare, ökade vi våra investeringar i användarförvärv (UA) för att stimulera till en snabbare tillväxt i intäkterna för Sherlock. Företagets UA-utgifter räknat i procent av intäkterna steg till 35 procent när vi satsade på tillväxt i Sherlocks publik. Satsningen på Sherlock hjälpte till att öka spelets MAU och MPU, det vill säga organiska nedladdningar och konverteringar (se de medföljande diagrammen). Som ett resultat av strategin blev Sherlock vårt bästa spel sett till intäkter från Apple och Google, spelet motsvarar nu 19,5 procent av våra nettointäkter jämfört med 7,4 procent i det andra kvartalet föregående år. Totalt växte den nya generationens spel, spel som är lanserade från 2019, med 24 procent på årsbasis och 5 procent sekventiellt. Räknat i dollar växte den nya generationens spel 6 procent och var oförändrade jämfört med första kvartalet, vilket är ett starkt resultat med tanke på säsongsvariationen samt valutaeffekterna. G5 avslutade årets andra kvartal med en stark kassa, detta efter att ha betalat ut den högsta utdelningen i företagets historia. Bolaget är fortsatt lönsamt, har positivt kassaflöde och inga skulder. Under resten av året kommer UA-utgifterna att återgå till ett normalt intervall, och vi förväntar oss att valutasituationen kommer att förbättras. Vi förväntar oss också att lönsamheten återhämtar sig till normala nivåer och att marknaden för mobilspel tar fart under sista kvartalet 2022 och första kvartalet 2023."
  • Intäkter för perioden var 343,5 (337,0) MSEK, en ökning med 2 procent jämfört med samma period 2021. Mätt i USD minskade intäkterna med 13 procent jämfört med föregående år.
  • Bruttomarginalen ökade till 66 (59) procent eftersom en större andel av intäkterna kommer från egna spel och lägre butiksavgifter, främst från Microsoft.
  • Rörelseresultatet för perioden var 1,0 (43,2) MSEK. Rörelseresultatet var kraftigt påverkat av ökade kostnader för användarförvärv för Sherlock, vilket kommunicerades i delårsrapporten för jan-mar 2022. Kostnader för användarförvärv som andel av intäkterna ökade temporärt till 35 procent jämfört med 20 procent i föregående kvartal.
  • Resultat efter skatt uppgick till -2,6 (40,2) MSEK.
  • Resultat per aktie för perioden, före utspädning, var -0,31(4,67) SEK.
  • Kassaflödet uppgick till 33,9 (-45,1) MSEK.
  • Genomsnittligt antal Monthly Active Users (MAU) uppgick till 6,4 miljoner, en minskning med 5 procent jämfört med samma period föregående år. Genomsnittligt antal Daily Active Users (DAU) var 1,8 miljoner, en ökning med 1 procent jämfört med samma period 2021. Antalet genomsnittliga Monthly Unique Payers (MUP) var 183,9 tusen, en minskning med 9 procent och genomsnittlig Monthly Average Gross Revenue Per Paying User (MAGRPPU) uppgick till 64,1 USD, en minskning med 3 procent jämfört med samma period föregående år.

Informationen är sådan som G5 Entertainment AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-08-11 07:00 CET.