Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | Mid Cap Stockholm |
| Sektor | Industri |
| Industri | Industriprodukter |
Återhämtningen går långsamt, men successiv förbättring i kvartalet
Tredje kvartalet 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 2 224 MSEK (2 273). Den organiska tillväxten uppgick till 0%.
- Den totala orderingången ökade organiskt med 1%, medan orderstocken per den 30 september ökade med 5% till 2 769 MSEK (2 640).
- Operationell EBITA uppgick till 268 MSEK (304) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 12,0% (13,4).
- EBIT uppgick till 241 MSEK (288) och EBIT-marginalen uppgick till 10,8% (12,7).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 2,65 SEK (3,23) respektive 2,65 SEK (3,22).
- Nettoskuldsättningen minskade till 1,0x operationell EBITDA (0,7 exklusive IFRS 16).
- Förvärv av RM Snickerier i Vimmerby.
- Förvärv av Fast Frame i Storbritannien efter periodens utgång.
Januari-september 2025
- Nettoomsättningen ökade med 2% till 6 562 MSEK (6 415). Den organiska tillväxten uppgick till 4%.
- Operationell EBITA uppgick till 643 MSEK (657) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 9,8% (10,2).
- EBIT uppgick till 571 MSEK (589) och EBIT-marginalen uppgick till 8,7% (9,2).
- Avkastning på operativt kapital uppgick till 12,7% (13,1).
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 6,00 SEK (6,12) respektive 5,98 SEK (6,10).
Koncernchefen kommenterar:
Efter en återhållsam start, som resultat av lägre orderingång i Q2, steg efterfrågan successivt under kvartalet, och såväl försäljning som orderingång ökade i september. En fortsatt osäker omvärld har dämpat efterfrågan. Det är främst konsumenterna som är avvaktande, med undantag för Sverige och Irland.
Under tredje kvartalet uppgick nettoomsättningen till 2 224 MSEK (2 273). Den organiska försäljningen var oförändrad jämfört med föregående år. Konsumentförsäljningen var 5 procent lägre medan projektförsäljningen ökade med 2 procent. Operationell EBITA uppgick till 268 MSEK (304) och den operationella EBITA-marginalen uppgick till 12,0 procent (13,4). Den totala orderingången ökade organiskt med 1 procent, medan orderstocken per den 30 september ökade med 5 procent till 2 769 MSEK.
Aktiviteten i konsumentmarknaden inom Inwidos olika geografier varierar betydligt. I Sverige och Irland är konsumentaktiviteten högre och marknaderna utvecklas positivt. Marknaden i Finland och Storbritannien är fortsatt mycket utmanande, och vi har inte sett den ljusning vi förväntade oss inför Q3. Konsumentmarknaden i Danmark och Norge uppvisade ingen tillväxt i kvartalet. Projektmarknaden i samtliga geografier uppvisar en bättre stabilitet, om än från låga nivåer, och redovisade tillväxt i kvartalet.
Förväntningar på den säsongsmässiga återhämtningen under sommarmånaderna, främst i Finland och Storbritannien, resulterade i underabsorberade kostnader innan anpassningarna fick effekt senare under kvartalet. Vi fortsätter att vidta kostnadseffektiviseringar givet en relativt stor osäkerhet och låg visibilitet som resultat av geopolitisk oro och volatila marknader.
I kvartalet förvärvades RM Snickerier i Vimmerby och efter kvartalets utgång även Fast Frame i Storbritannien, båda mindre men högst lönsamma bolag. Inwido breddar därmed sitt avtryck med goda möjligheter för synergier inom såväl inköp som försäljning. I kvartalet har förvärvsrelaterade kostnader tagits för en större transaktion som inte gick hela vägen då säljaren i ett sent skede
valde att avsluta processen och tillsvidare behålla bolaget.
Hållbarhetsarbetet uppvisar goda resultat och samtliga nyckeltal utvecklas i positiv riktning. Några exempel på positiva händelser under kvartalet är att fabriken i Haapajärvi i augusti uppnådde 700 dagar utan olyckor, samt att Elitfönster lanserade en innovativ tröskellösning som väsentligt underlättar mobiliteten för rörelsehindrade.
Vi har välkomnat två nya medlemmar i koncernledningen, Malin Cullin, EVP People & Culture, och Ulrika Hultgren, EVP Communications & Sustainability. Jonna Opitz har därmed lämnat över ansvaret för Communications och är nu fullt fokuserad på rollen som EVP BA Western Europe.
Affärsområde Skandinavien ökade under kvartalet nettoomsättningen med 5 procent. Det var framförallt konsumentmarknaden i Sverige som bidrog till den ökade försäljningen. Den operationella EBITA-marginalen minskade till 15,3 procent (16,5) på grund av sämre segment- och geografisk mix.
Affärsområde Östeuropa minskade den totala nettoomsättningen med 2 procent. Marknaden i Finland, som redan tidigare befunnit sig på historiskt låga nivåer, är fortsatt utmanande, nu även inom konsumentmarknaden där försäljningen i kvartalet minskade med 17 procent. Den operationella EBITA-marginalen uppgick till 7,0 procent (10,8).
Affärsområde e-Commerce upplevde en avvaktande e-handelsmarknad under kvartalet, med undantag för den svenska marknaden, som står för ca 20 procent. Försäljningen minskade med 8 procent. Samtidigt stärktes marginalen som resultat av tidigare initierade kostnadsåtgärder och högre priser. Den operationella EBITA-marginalen ökade till 8,6 procent (7,7).
Affärsområde Västeuropa uppvisade lägre försäljning, -11 procent, främst på grund av lägre försäljning på konsumentmarknaden i Storbritannien. Den lägre volymen påverkade såväl operationell EBITA som operationell EBITA-marginal som sjönk till 11,5 procent (13,5).
Utsikter
Inwidos strategiska inriktning och därtill kopplade finansiella mål kvarstår, inklusive den överordnade ambitionen att nå 20 miljarder kronor i omsättning år 2030. Långsiktiga externa drivkrafter för vår industri generellt, och vår koncerns lönsamma tillväxt specifikt, är fortsatt fundamentalt attraktiva. Utöver våra egna organiska tillväxtinitiativ, t.ex. lansering av nya produkter samt tryggheten från vår orderbok, förväntas ytterligare medvind komma under 2026 då EU:s energieffektiviseringsdirektiv (EPBD) ska sjösättas i samtliga medlemsländer. I nuvarande utdragna lågkonjunktur behövs en relativt sett större andel av volym komma via förvärv, ett område som har högsta prioritet och till vilket ytterligare resurser har allokerats.
MALMÖ, 21 OKTOBER 2025
Fredrik Meuller,
VD och koncernchef
Denna information är sådan information som Inwido AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 oktober 2025, kl. 07:45 CET.