Onsdag 14 Maj | 06:30:42 Europe / Stockholm

Kalender

Est. tid*
2019-11-07 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-31 - 15-6 2019
2019-10-09 - Bokslutskommuniké 2019
2019-06-26 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-03-20 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-12-19 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-12-07 - X-dag ordinarie utdelning KAHL 2.00 SEK
2018-12-06 - Årsstämma
2018-10-11 - Bokslutskommuniké 2018
2018-06-27 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-03-28 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-01-11 - Inlösen KAHL 6.5
2017-12-20 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-12-06 - X-dag ordinarie utdelning KAHL 2.00 SEK
2017-12-05 - Årsstämma
2017-10-12 - Bokslutskommuniké 2017
2017-06-29 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-04-06 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2016-12-21 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2016-12-07 - X-dag ordinarie utdelning KAHL 1.25 SEK
2016-12-06 - Årsstämma
2016-10-13 - Bokslutskommuniké 2016
2016-06-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-04-14 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-01-20 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2015-12-03 - X-dag ordinarie utdelning KAHL 0.75 SEK
2015-12-02 - Årsstämma
2015-10-08 - Bokslutskommuniké 2015
2015-06-23 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-04-16 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-01-14 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2014-12-04 - X-dag ordinarie utdelning KAHL 0.75 SEK
2014-12-03 - Årsstämma
2014-10-09 - Analytiker möte 2014
2014-10-09 - Bokslutskommuniké 2014
2014-06-26 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-04-08 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-01-14 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2013-12-05 - X-dag ordinarie utdelning KAHL 0.00 SEK
2013-12-04 - Årsstämma
2013-10-02 - Analytiker möte 2013
2013-10-02 - Bokslutskommuniké 2013
2013-06-28 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-04-12 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-02-12 - Split KAHL 6:1
2013-01-16 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2012-11-29 - X-dag ordinarie utdelning KAHL 0.00 SEK
2012-11-28 - Årsstämma
2012-10-10 - Bokslutskommuniké 2012
2012-06-29 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-03-30 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2011-12-21 - Analytiker möte 2012
2011-12-21 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2011-11-24 - X-dag ordinarie utdelning KAHL 0.00 SEK
2011-11-23 - Årsstämma
2011-11-08 - Extra Bolagsstämma 2012
2011-09-30 - Bokslutskommuniké 2011
2011-09-26 - Kapitalmarknadsdag 2011
2011-06-22 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-03-30 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2010-12-22 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2010-11-24 - X-dag ordinarie utdelning KAHL 3.25 SEK
2010-11-23 - Årsstämma
2010-09-28 - Bokslutskommuniké 2010
2010-06-23 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-03-23 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2009-11-05 - Bokslutskommuniké 2009
2009-09-30 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-06-24 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-05 - Årsstämma
2009-04-01 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2008-01-14 - Inlösen KAHL 11

Beskrivning

LandSverige
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
KappAhl är verksamma inom detaljhandeln och bedriver idag ett flertal butikskedjor främst inom den nordiska marknaden. Bolaget erbjudet ett brett utbud av kläder för både män, kvinnor och barn, men är särskilt inriktade mot kvinnor i åldrarna 30-50 år. Egna designers formger alla framtagna plagg och bolaget har sitt huvudkontor i Mölndal.
2018-11-21 07:30:00

Färre påsar som används mer är målet för branschinitiativet One Bag Habit. För KappAhl har detta inneburit att påsförbrukningen i butik har minskat med närmare 70 procent under de första 15 månaderna. Samtidigt har påsförsäljningen i år genererat ett överskott på drygt 2,1 miljoner kronor vilka nu doneras vidare till viktig hållbar utveckling.
      - I dag säger 70 procent av våra kunder nej till påse. Tillsammans har vi skapat en ny hållbar vana! säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén. Vi är mycket nöjda och glada över det engagemang som One Bag Habit skapat hos våra kunder och medarbetare.

Branschinitiativet One Bag Habit handlar om att det behövs färre påsar och fler användningstillfällen för varje påse. Nya, mer hållbara påsvanor, helt enkelt. Resultatet har inte låtit vänta på sig, sedan starten i juni 2017 har påskonsumtionen i KappAhls butiker minskat med hela 70 procent.

Dessutom donerar KappAhl överskottet från påsförsäljningen till organisationer som arbetar för att främja hållbar utveckling. Under verksamhetsåret 1 september 2017 till 31 augusti 2018 uppgick överskottet till 2 081 373 kronor som nu doneras till organisationer som arbetar för att minska nedskräpningen i naturen i KappAhls försäljningsländer:
  • I Sverige: Håll Sverige Rent i Sverige / www.hsr.se
  • I Norge: Handelens Miljøfond / www.handelensmiljofond.no/en
  • I Finland: Håll Skärgården Ren / www.hallskargardenren.fi/se
  • I Polen: Nasza Ziemia (Vår jord) / www.naszaziemia.pl/english/

     - Först och främst vill vi rikta ett jättetack till KappAhl och alla kunder, men också gratulera till mer hållbara vanor! Det är nya vanor som denna som skapar märkbar förändring. De pengar vi fått genom One Bag Habit kommer att göra stor nytta i vårt arbete med att sprida goda miljövanor till alla barn i Sverige. Vi tror att det är viktigt att genom kontinuerlig kommunikation i de unga åldrarna etablera bra vanor och beteenden. Det kommer bidra till att förutsättningarna för en fungerande och hållbar framtid på den här planeten ökar. Tillsammans gör vi skillnad! säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent

Om One Bag Habit. One Bag Habit är ett branschinitiativ startat 1 juni 2017 av KappAhl, Lindex och H&M där just nu ett tjugotal företag inom kläd- och skobranschen ingår. Syftet med initiativet är att bidra till att minska användningen av alla slags påsar och öka medvetenheten om deras negativa miljöpåverkan.  Anledningen är att påskonsumtionen i världen är på tok för hög. Bara i Sverige förbrukar vi i genomsnitt 200 plastpåsar per person och år - och använder varje påse i omkring en halvtimme. Och alla påsar, även sådana som KappAhls som är gjorda av återvunnet och förnyelsebart material, är energikrävande att tillverka, transportera och återvinna.

Medlemmarna förbinder sig att
  • Ta betalt för alla påsar för att på så sätt förändra konsumentbeteendet.
  • Informera kunderna om påsars miljöpåverkan, fördelarna med en minskad påskonsumtion och hur man som kund kan bidra till en mer hållbar påskonsumtion.
  • Erbjuda påsar som är gjorda av mer hållbara material och går att återvinna.
  • Oavkortat donera allt överskott från försäljningen av påsar till ändamål som driver hållbar utveckling inom miljö eller sociala frågor.

I april 2018 utnämnde Sustainable Brand Index One Bag Habit till Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande i april 2018. One Bag Habit uppfyllde därmed Sustainable Brand Index fyra kriterier om att våga testa något nytt, sätta tydligt fokus på företagets hållbarhetsarbete, engagera konsumenterna och få dem att ändra sitt beteende samt att skapa potentiell varaktig förändring för både företaget och konsumenterna.

Om Håll Sverige Rent. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. De samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet. Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Arbetet finansieras av bidrag och projektmedel från företag och myndigheter samt genom insamling till 90-konto. Håll Sverige Rent är medlem i FRII och Svensk Insamlingskontroll.