18:22:20 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-11-05 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-23 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-10 Ordinarie utdelning NCAB 1.10 SEK
2024-05-08 Årsstämma 2024
2024-04-25 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-07 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 Ordinarie utdelning NCAB 1.10 SEK
2023-05-09 Årsstämma 2023
2023-04-26 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-08 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-09-30 Halvårsutdelning NCAB 0.3
2022-07-21 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 Halvårsutdelning NCAB 0.3
2022-05-03 Årsstämma 2022
2022-04-28 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-12-28 Split NCAB 1:10
2021-12-16 Bonusutdelning NCAB 10
2021-12-15 Extra Bolagsstämma 2021
2021-11-12 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-11 Ordinarie utdelning NCAB 5.00 SEK
2021-05-10 Årsstämma 2021
2021-05-07 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-23 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-10 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-24 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-08 Ordinarie utdelning NCAB 0.00 SEK
2020-06-05 Årsstämma 2020
2020-05-08 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-19 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-06 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-30 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-14 Ordinarie utdelning NCAB 4.50 SEK
2019-05-14 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-13 Årsstämma 2019
2018-11-16 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 Kvartalsrapport 2018-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
NCAB Group är verksamt inom mönsterkortstillverkning. Mönsterkort används för kretskort och som delkomponenter i elektronisk utrustning. Idag utvecklar koncernen flera typer av mönsterkort, inkluderat flerlagerskort, radiovågskort, flexkort, samt metallbaskort. Verksamhet innehas på global nivå och kunderna återfinns huvudsakligen bland OEM-bolag samt övriga industriella aktörer. Bolaget grundades 1993 och har sitt huvudkontor i Bromma.
2019-07-30 07:30:00

KVARTALET APRIL–JUNI 2019 

 >      Nettoomsättningen ökade med 14% till 473,1 Mkr (415,8). I USD ökade nettoomsättningen med 4%.

 >      Orderingången ökade med 10% till 450,0 Mkr (409,6). I USD ökade orderingången med 1%.

 >      EBITA uppgick till 37,3 Mkr (22,8), motsvarande en EBITA-marginal om 7,9% (5,5).

 >      Justerat* EBITA uppgick till 37,3 Mkr (32,0), motsvarande en justerad* EBITA-marginal om 7,9% (7,7).

 >      Rörelseresultatet uppgick till 35,7 Mkr (21,7). Rörelsemarginalen uppgick till 7,5% (5,2).

 >      Resultat efter skatt uppgick till 23,5 Mkr (16,3).

 >      Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,39 kr (0,99) och efter utspädning till 1,39 kr (0,92)**.

 >      IFRS 16 har ökat EBITA med 0,1 Mkr.

PERIODEN JANUARI–JUNI 2019 

 >      Nettoomsättningen ökade med 16% till 919,0 Mkr (790,2). I USD ökade nettoomsättningen med 5%.

 >      Orderingången ökade med 15% till 892,1 Mkr (778,6). I USD ökade orderingången med 3%.

 >      EBITA uppgick till 77,9 Mkr (53,9), motsvarande en EBITA-marginal om 8,5% (6,8).

 >      Justerat* EBITA uppgick till 77,9 Mkr (65,5), motsvarande en justerad* EBITA-marginal om 8,5% (8,3).

 >      Rörelseresultatet uppgick till 75,1 Mkr (51,6). Rörelsemarginalen uppgick till 8,2% (6,5).

 >      Resultat efter skatt uppgick till 58,2 Mkr (37,3).

 >      Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,45 kr (2,31) och efter utspädning till 3,45 kr (2,21)**.

 >      IFRS 16 har ökat EBITA med 0,3 Mkr och ökat balansomslutningen med 36,7 Mkr.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET  

 >      Den 10 maj höjdes tullarna från 10 till 25 procent på import till USA från Kina.

 >      På årsstämman den 13 maj beslutades om en utdelning på 4,50 kr per aktie.

VD HAR ORDET

Bra kvartal för NCAB trots höjda tullar

Det andra kvartalet 2019 visar en något svagare tillväxt för NCAB, både när det gäller omsättning och order-ingång. Omsättningen ökade med 14 procent (4 procent i USD). Orderingången ökade med 10 procent (1 procent i USD). De höjda tullarna från Kina till USA har inte enbart påverkat vår amerikanska verksamhet utan också delar av vår försäljning i Kina, den som har slutdestination USA. Vår verksamhet i North America har drabbats mest och exkluderar vi North America ökade orderingången med 16 procent (7 procent i USD) jämfört med andra kvartalet 2018.

Resultatet är fortsatt starkt, med en ökning på 17 procent kvartal mot kvartal och en justerad EBITA-marginal på 7,9 procent.

Bland våra segment fortsätter Nordic att leverera fin tillväxt och höga marginaler. Tillväxten på 25 procent

(15 procent i USD) har framförallt drivits av Norge som gått starkt och förvärvet av Multiprint i Danmark. Den höga marginalen minskade något på grund av att mixen mellan länderna har förändrats.

I Europe var tillväxten 12 procent (2 procent i USD). EBITA-marginalen fortsätter att öka och ligger nu över 6 procent vilket vi tycker är bra givet att Europe består av många nystartade bolag där vi satsar för att växa. Några av våra stora länder som Tyskland och Storbritannien går starkt, medan andra som till exempel Frankrike och Spanien ser en avvaktande hållning hos våra kunder.

Segmentet East som inkluderar Asien och Ryssland gjorde ett fint kvartal, trots visst avbräck i Kina på grund av de höjda importtullarna till USA. Tillväxten landade på 26 procent (16 procent i USD) och EBITA-marginalen på 10,6 procent. 

I segmentet North America såg vi ett tydligt trendbrott när de 25-procentiga tullarna infördes i maj. Omsättningen minskade under kvartalet med över 20 procent i dollar räknat. Det är tydligt att våra kunder avvaktar med beställningar och hoppas att tullarna åtminstone ska gå tillbaka till 10 procent.

Sammantaget ser vi en något avvaktande hållning hos en del kunder i USA och Europa. Om det är en tillfällig situation eller början på en svagare marknad är svårt att sia om. Klart är att handelskriget mellan USA och Kina minskar köptrycket i fler länder. Vad gör vi då för att mitigera detta, eller öka vår motståndskraft? Förutom att intensifiera våra försäljningsinsatser - vi har trots allt en liten marknadsandel - så har vi också knutit upp en taiwanesisk tillverkare för USA-marknaden för att kunna erbjuda amerikanska kunder import utan tull. Vi ser fortlöpande också över våra kostnader för att säkerställa att vi har rätt resurser på rätt plats. Tack vare vår starka efterfrågan har vi även lyckats få ner priserna från våra fabriker, vilket bör stärka vår konkurrenskraft framöver.

Hans Ståhl

VD och koncernchef NCAB Group AB

Denna information är sådan information som NCAB Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 juli, 2019 kl. 07:30 CEST.