Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Telekom & Media |
Industri | Media |
Medie- och eventbolaget News55 AB, som erbjuder produkter och tjänster för seniorer, slår i oktober rekord med digitala intäkter på ca 750 000 kronor. Samtidigt meddelar bolaget att delårsrapporten för årets tredje kvartal kommer att vara klar tidigare än beräknat
News55 som riktar mot Sveriges alla seniorer, har anledning att se ljust på framtiden. News55 har under en längre period arbetat hårt med att utveckla en produktportfölj som inte är lika beroende av displayintäkter, dvs annonsintäkter från banners, som tidigare
- Under en höst då flera mediebolag rapporterat om vikande displayintäkter så känns det kul att vårt långsiktiga arbete har börjat ge resultat. Vi har styrt om vår affärsmodell och under oktober så är mindre än 15 % av de digitala intäkterna hänförliga till display-affären, säger Fredrik Lundberg VD och grundare av News55.
News55:s produktportfölj innehåller idag digitala produkter som inte är lika prispressade som displayprodukterna. Värt att notera är att oktobers digitala intäkter på ca 750 000 är en del av en tydlig trend och inte beroende av större enskilda affärer. Motsvarande siffra för oktober 2018 är 319 000 kr och för september 2019 641 000 kr. Bolaget har stadigt ökat sina digitala intäkter i produkter som inte riktigt fanns för ett år sedan. Enligt bolaget så har det långsiktiga arbetet börjat ge resultat.
- Vi har satt oss i en bra position gentemot vår målgrupp som är mer digital än någonsin. Vi är även glada över att vårt samarbete med vår säljpartner Cape Media AB fortsätter utvecklas positivt, fortsätter Fredrik Lundberg.
Vilket tidigare rapporterats om så har News55 under senaste året lagt om sin strategi och kapat ett stort antal tjänster.
- Det har på många sätt varit en arbetsam period med många tuffa beslut och vägval. Därför känns det bra att våra nya affärsmodeller nu visar resultat. I tider när lokala medier tar massor med stryk av de stora amerikanska jättarna är det vår övertygelse om att det viktigaste motmedlet är att vara relevant och nära för en specifik målgrupp, avslutar Fredrik Lundberg
Nytt datum för offentliggörande av delårsrapporten för tredje kvartalet är den 4 november 2019 istället för som tidigare kommunicerat den 8 november 2019.