Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Telekom & Media |
Industri | Media |
- Nettoomsättningen ökade med 50 % till 2,982 MSEK (1,985 MSEK).
- Rörelseresultatet innan avskrivningar uppgick till -2,384 MSEK(-2,874 MSEK).
- Resultat efter finansnetto uppgick till -2,990 MSEK (-3,553 MSEK).
- Resultatet per aktie uppgick till -1,22 SEK (-2,52 SEK).
- Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,85 SEK (3,51 SEK).
- News55 har under kvartalet genomfört 9 event (6) och under årets första halvår total 16 (12).
- Antalet sidvisningar under kvartalet var 11 087 936 st (5 186 406 st).
- Nettoomsättningen ökade med 45 % till 6 845 MSEK (4 733 MSEK).
- Rörelseresultatet innan avskrivningar uppgick till -4 309 MSEK (-4 730 MSEK).
- Resultat efter finansnetto uppgick till -5 565 MSEK (-5 919 MSEK).
- Resultatet per aktie uppgick till -2,27 SEK (-4,20 SEK).
- Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,85 SEK (3,51 SEK).
- News55 har under första har under årets första halvår genomfört total 16 (12) event.
- Antalet sidvisningar under perioden var 24 401 259 st (9 163 354 st).
- I början av april tillfördes bolaget ca 3 MSEK från den företrädesemission som avslutades i Q1 och stärker efter emissionskostnader bolagets kassa med ca 2,7 MSEK.
- Bolaget träffade i april ett avtal med Mangold Fondkommission AB om att utse det till likviditetsgarant från och med den 11 april 2018.
- Bolaget tar i början av juni över sajten vinliv.se och meddelar samtidigt att man ställer om bolagets fokus från att premiera tillväxt till att så snart som möjligt skapa lönsamhet vilande på affärsmodeller mer oberoende av traditionella digitala intäkter.
VD:s kommentar: " Alla siffror är förbättrade men vi är långt ifrån nöjda"
När vi summerar det andra kvartalet 2018 så kan vi se att allt går åt rätt håll. Vår omsättning steg med ca 50 % till 2,9 mkr jämfört med 1,9 mkr samma period förra året samtidigt som personalkostnaderna minskade och marginalerna förbättrades. Detta är siffror som många start-up och tillväxtbolag skulle vara glada över men vi är långt ifrån nöjda. För oss är det en besvikelse eftersom vi hade räknat med en betydligt starkare tillväxt i både den digitala försäljningen och mässförsäljningen. Istället såg vi att hösten och vinterns starka orderingång avtog och gick åt fel håll. Som vi kommunicerade i början av juni så vidtog vi omedelbara åtgärder och inledde under perioden ett strategiarbete som hittills resulterat i ett åtgärdspaket som genomfördes under andra halvan av perioden. Med anledning av detta gick vi tidigare i våras ut med att bolaget har lagt om sin strategi för att öka fokus på de produkter med störst intjäningspotential samt att vi förvärvade vinliv.se med tillhörande databas. Detta var ett medvetet avsteg från vår tillväxtstrategi i våra sajter.
- Outsourcning av eventförsäljningen.
- Nedskärningar av den redaktionella personalen samt viss outsourcning.
- Byte till billigare lokaler.
- Fokus på EDR (elektronisk direktreklam).
- Satsning på nyhetsbrev.
- Förvärv av Vinliv.se.
- Fokus på ytterligare strategiska förvärv.
Jag skulle ljuga om jag påstod något annat än att det har varit ett tufft kvartal med många förändringar och omställningar. Men nu kan jag konstatera att bolaget står starkare rustat inför framtiden med betydligt lägre kostnader och större fokus på de områden där vi tjänar pengar. En effekt av att försäljningen har avvikit från vår ambitiösa tillväxtplan är att bolaget med stor sannolikhet kommer att behöva vidtaga finansieringsåtgärder under andra halvan av 2018.
Som publicist vill man alltid satsa så mycket som möjligt på högkvalitativ journalistik men som VD måste man ibland inse att lönsamheten måste prioriteras. Och som ansvarig för en nyhetssajt som riktar sig till seniorer så gläds man åt den positiva feedback vi får från vårt nyhetsbrev som går ut till nästan 50 000 prenumeranter. Under sommaren har vi skickat dagliga nyhetsbrev där vi har fått väldigt bra resultat i form av en öppningsgrad på nära 40% och en klickrate på över 10% i snitt. Vår stora och köpstarka målgrupp av Sveriges 55-plussare fortsätter att uppskatta det vi gör, vilket känns både kul och inspirerande.
Under perioden har mässor genomförts i Helsingborg, Lund, Kristianstad, Ronneby, Gävle, Nyköping, Karlskoga, Södertälje och Järfälla. Trafiken på våra sajter har avbrutit sin positiva trend vilket är en direkt följd av omprioritering av resurserna. Antalet unika besökare för perioden landade på 735 000 (minus 19,6% jämfört med samma period förra året) och 8,4 miljoner sidvisningar (+62,3% jämfört med samma period förra året) på News55. På E55 var motsvarande siffror 445 000 unika besökare samt 2,7 miljoner sidvisningar.
Fredrik Lundberg
Verkställande Direktör
Ladda ner rapporten på bolagets hemsida (http://www.news55.se/wp-content/uploads/2018/08/News55_Q2_2018-1.pdf)