02:34:05 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-13 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-04 Årsstämma 2024
2024-05-31 Ordinarie utdelning N55 0.00 SEK
2024-05-16 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-25 Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-29 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-31 Årsstämma 2023
2023-05-11 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 Ordinarie utdelning N55 0.00 SEK
2023-02-16 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-01 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-31 Ordinarie utdelning N55 0.00 SEK
2022-05-30 Årsstämma 2022
2022-05-12 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-04 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-28 Ordinarie utdelning N55 0.00 SEK
2021-05-27 Årsstämma 2021
2021-05-12 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-17 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-04 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-28 Ordinarie utdelning N55 0.00 SEK
2020-05-27 Årsstämma 2020
2020-05-15 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-19 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-04 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-09-10 Extra Bolagsstämma 2019
2019-08-20 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-27 Ordinarie utdelning N55 0.00 SEK
2019-05-24 Årsstämma 2019
2019-05-15 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-01-31 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-07 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-10-26 Extra Bolagsstämma 2018
2018-08-20 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-31 Ordinarie utdelning N55 0.00 SEK
2018-05-30 Årsstämma 2018
2018-04-26 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-01 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-22 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-23 Kvartalsrapport 2017-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorTelekom & Media
IndustriMedia
News55 är verksamt inom underhållningsbranschen och driver en webbaserad nyhetssajt särskilt anpassade mot målgruppen +55. Visionen är att erbjuda nyheter som är relevant för målgruppen och som är partipolitisk obunden. Utöver den digitala tjänsten erbjuds även en tryckt papperstidning vid namn Mässtidningen. Bolaget grundades år 2015 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2018-06-01 08:30:00

News55 AB:s ledning har beslutat att ta över sajten Vinliv.se med tillhörande databas. Satsningen är ett steg mot snabbare lönsamhet och ett ökat fokus på de delar av verksamheten som har störst intjäningspotential.

 - Satsningen är helt logisk och i linje med vår strategi att öka de kommersiella kontaktytorna gentemot vår målgrupp. Intresset för vin och livsnjutning är mycket stort bland våra läsare, säger Fredrik Lundberg, News55:s VD och medgrundare.

I News55:s strategi ingår att bättre ta tillvara de tillgångar bolaget har, genom att utveckla den framgångsrika och populära eventverksamhet som bolaget driver och genom att etablera News55 med en tydligare digital affär. I målet med snabbare lönsamhet kommer bolaget att minska sin egen organisation och intensifiera samarbetet med externa säljpartners. News55 har byggt en organisation för tillväxt och hög redaktionell ambitionsnivå. Den organisationen blir nu mindre och mer koncentrerad.   

- Tack vare lyckade samarbeten med våra säljpartners och andra underleverantörer får vi en mindre och vassare egen organisation. Vår digitala försäljning sker i huvudsak via Leeads, vår printförsäljning via Cape Media och sedan två veckor tillbaka sköter Möten och Event merparten av vår eventförsäljning, fortsätter Fredrik Lundberg.  

Även om den digitala trafiken hos News55 ligger i linje med bolagets förväntningar eller bättre så har försäljningen inte levt upp till målsättningarna. Därför har bolaget fattat beslut om att med omedelbar verkan ställa om News55:s fokus ifrån att premiera tillväxt till att så snart som möjligt skapa lönsamhet vilande på affärsmodeller mer oberoende av traditionella digitala intäkter.   

Samtidigt kommer bolaget att utöka sin satsning på sina nyhetsbrev och EDR-affär. Bolaget intensifierar även sitt arbetet med att söka externa förvärvsmöjligheter.  

- Vi har åstadkommit en hel del under de år vi har funnits och lyckats etablera en närvaro med stort genomslag som alltid står på målgruppens sida. Vi brinner för seniorfrågorna och vi är en röst som verkligen behövs i dagens samhälle. Samtidigt måste vi bli bättre på att tjäna pengar och nu kommer vi koncentrera våra kommersiella krafter på att så snart som möjligt nå lönsamhet och jag är övertygad om att vi har förutsättningarna för att lyckats med det, avslutar Fredrik Lundberg.

Förändringsarbetet förväntas få effekter på kostnadssidan redan under sommaren och nå full effekt under det innevarande året.