07:06:19 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-10-25 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-11 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-06 Ordinarie utdelning LOGI B 0.00 SEK
2024-05-06 Ordinarie utdelning LOGI A 0.00 SEK
2024-05-03 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-03 Årsstämma 2024
2024-02-16 Bokslutskommuniké 2023
2024-01-25 Extra Bolagsstämma 2024
2023-10-27 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-14 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-07-14 Extra Bolagsstämma 2023
2023-05-08 Ordinarie utdelning LOGI A 0.00 SEK
2023-05-08 Ordinarie utdelning LOGI B 0.00 SEK
2023-05-05 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 Årsstämma 2023
2023-02-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-26 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-09 Ordinarie utdelning LOGI B 0.00 SEK
2022-05-09 Ordinarie utdelning LOGI A 0.00 SEK
2022-05-06 Årsstämma 2022
2022-05-06 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-18 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-11-23 Split LOGI B 10:1
2021-11-23 Split LOGI A 10:1
2021-10-22 Extra Bolagsstämma 2021
2021-08-27 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-10 Ordinarie utdelning LOGI A 0.00 SEK
2021-05-07 Årsstämma 2021
2021-05-07 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-12 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-23 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-10-15 Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-26 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-08 Ordinarie utdelning LOGI A 0.00 SEK
2020-05-07 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-05-07 Årsstämma 2020
2020-02-14 Bokslutskommuniké 2019
2019-12-19 Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-25 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-16 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 Ordinarie utdelning LOGI A 0.00 SEK
2019-05-07 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-07 Årsstämma 2019
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-07 Ordinarie utdelning LOGI A 0.00 SEK
2018-05-04 Årsstämma 2018
2018-05-04 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-16 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-24 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-16 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-12 Ordinarie utdelning LOGI A 1.00 SEK
2017-05-11 Årsstämma 2017
2017-05-11 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-16 Bokslutskommuniké 2016
2016-10-19 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-18 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-20 Ordinarie utdelning LOGI A 1.50 SEK
2016-04-19 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-19 Årsstämma 2016
2016-02-24 Extra Bolagsstämma 2016
2016-02-18 Bokslutskommuniké 2015
2015-10-21 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-20 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-30 Ordinarie utdelning LOGI A 1.00 SEK
2015-04-29 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-29 Årsstämma 2015
2015-02-18 Bokslutskommuniké 2014
2014-10-21 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-20 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-30 Ordinarie utdelning LOGI A 0.00 SEK
2014-04-29 Årsstämma 2014
2014-04-29 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-19 Bokslutskommuniké 2013
2013-10-18 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-20 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-26 Ordinarie utdelning LOGI A 1.50 SEK
2013-04-25 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-04-25 Årsstämma 2013
2013-02-15 Bokslutskommuniké 2012
2012-10-19 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-17 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-27 Ordinarie utdelning LOGI A 3.00 SEK
2012-04-26 Årsstämma 2012
2012-04-26 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-17 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-25 Extra Bolagsstämma 2011
2011-10-21 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-19 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-15 Ordinarie utdelning LOGI A 4.50 SEK
2011-04-14 Årsstämma 2011
2011-04-14 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-18 Bokslutskommuniké 2010
2010-10-21 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-20 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-04-23 Ordinarie utdelning LOGI A 3.50 SEK
2010-04-22 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-19 Bokslutskommuniké 2009
2009-10-29 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-20 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-24 Ordinarie utdelning LOGI A 0.00 SEK
2009-04-23 Årsstämma 1
2009-04-23 Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorFastigheter
IndustriFörvaltning
Logistea är ett fastighetsbolag. Portföljen av fastigheter utgörs huvudsakligen av lokaler för lager, logistik och industri. Fastigheterna ägs och förvaltas under gemensamt varumärke. Verksamhet återfinns huvudsakligen inom den nordiska marknaden, där bolaget avser att utveckla fastighetsprojekt runtom större tillväxtregioner. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2018-10-25 14:00:00

Odd Molly International AB (publ)
Stockholm den 25 oktober 2018

1 JULI - 30 SEPTEMBER 2018       
  • Den totala nettoomsättningen minskade med 26 procent till 99,5 MSEK (134,5), främst till följd av svag försäljning till externa återförsäljare.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (53,0).
  • Rörelseresultatet uppgick till -19,3 MSEK (6,6), negativt påverkat av omstruktureringskostnader om 5,8 MSEK (4,8).
  • Resultat efter skatt uppgick till -15,7 MSEK (4,9).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,87 SEK (0,85).
1 JANUARI - 30 SEPTEMBER 2018
  • Den totala nettoomsättningen minskade med 18 procent till 281,2 MSEK (342,6).
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,0 procent (54,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till -38,0 MSEK (6,6), negativt påverkat av omstruktureringskostnader om 5,8 MSEK (4,8).
  • Resultat efter skatt uppgick till -32,8 MSEK (2,9).
  • Resultat per aktie uppgick till -4,91 SEK (0,51).
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
  • Ett omfattande åtgärdsprogram med syfte att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader har beslutats. Driftskostnaderna ska minskas med omkring 50 MSEK på helårsbasis. Effekterna realiseras successivt under 2019. Omstruktureringskostnader för åtgärdsprogrammet om 5,8 MSEK har reserverats i kvartalet.
  • Antalet butiker som drivs av bolaget planeras inom det kommande året minska från 17 till sex stycken.
  • I oktober ingicks avtal med en operatör i Portugal och Spanien som under en licensmodell tar över försäljningen till återförsäljare på dessa marknader samt driften av befintlig butik på El Corte Inglès i Lissabon.
  • Under kvartalet tillträdde ny VD, vice VD och affärsutvecklingschef.

Kommentar från VD

Krafttag för att styra om affärsmodell och reducera kostnader

Under kvartalet har vi arbetat intensivt för att förtydliga framtidsplanen för Odd Molly. Vi står inför en accelererad omställning och behov av förnyelse av affärsmodellen, vårt erbjudande samt hur och var vi möter våra kunder. Planen innefattar kostnadsminskningar inom vissa områden parallellt med fokuserade satsningar på bland annat egen webb och försäljning till utvalda internationella marknader - initiativ som alla syftar till att stärka Odd Mollys förutsättningar att utvecklas snabbare, effektivare och mer kapitalsnålt. I korthet innebär det att vi på flertalet internationella marknader styr om till en licensmodell, vi minskar sortimentsbredden väsentligt och vi stänger en stor del av våra fysiska butiker. Sammantaget minskar vi kostnaderna med cirka 50 MSEK på årsbasis, med successiv effekt under 2019.

Den pågående strategiska omställningen i kombination med en mycket utmanande marknad gör att bolagets tredje kvartal är svagt. Vi ser även stora negativa effekter på försäljningen från det varma vädret under kvartalet i samtliga försäljningskanaler, där majoriteten av försäljningstappet kommer från ytterplagg och stickade produkter. Odd Mollys totala nettoomsättning under kvartalet minskade med 26 procent jämfört med samma kvartal föregående år och rörelseresultatet uppgick till -19,3 MSEK inklusive en reservering för omstruktureringskostnader om 5,8 MSEK samt ytterligare kostnader av engångskaraktär om cirka 3 MSEK.  

Kanaler

Som en tydlig konsekvens av den snabba förändringstakten på marknaden har vi fattat beslut om att stänga en stor del av våra egna fysiska butiker. Vi planerar att under det närmaste året reducera antalet egna butiker från 17 stycken till sex. Därutöver ska vi finnas hos starka externa digitala och fysiska återförsäljare i Sverige och internationellt.

Detta är i linje med vårt strategiska fokus på digital försäljning och tillväxt internationellt, genom fortsatta satsningar på vårt eget digitala erbjudande samt entreprenörsdrivna externa partners och starka återförsäljare.

Sortiment

Odd Mollys design funkar bra på nätet och vi ska fortsätta att optimera vårt sortiment för att på bästa sätt växa vår online- och internationella försäljning. Vår bedömning är att vi i dagsläget har för stor bredd i sortimentet och kommer därför att dra ned på detta väsentligt, vilket gör oss både mer snabbrörliga och kostnadseffektiva.

Licensmodell

För att förbättra möjligheterna att växa internationellt har vi inlett en strategisk förändring av bolagets affärsmodell på utvalda marknader utanför vår hemmamarknad. Vi kommer i högt tempo övergå till en licensmodell som går ut på ett långsiktigt samarbete med starka lokala partners. Licensmodellen är kapitalsnål och skapar väsentligt bättre förutsättningar för den lokala partnern att växa och investera i varumärke och distribution.

Odd Molly får därmed också draghjälp och tillväxtkraft till vår egna digitala tillväxt via oddmolly.com som vi fortsatt kommer att driva själva. Först ut att omvandlas till licensmarknader är Portugal och Spanien där vi tecknat avtal med en lokal operatör.

Sammantaget utgör de beslutade åtgärderna viktiga steg i att utveckla Odd Molly på ett mer effektivt och kapitalsnålt sätt mot lönsamhet och tillväxt.

Jennie Högstedt Björk, VD

För fullständig rapport se bifogad pdf.