2020-02-05 11:45:00

Omsättningen i Q4'19 ökade med 29% till 8,2 mkr (6,3), vilket var något under vår förväntan om 9,4 mkr. Avvikelsen ligger i en långsammare integration av licenser. Antal licenser steg 19% y/y till 50 000, (2% q/q), vilket var något under vår förväntan om 51 000.
Efter rapporten justerar vi ned EBIT-estimat för 2020 med 5 mkr, på grund av dels den lägre tillväxttakten av licenser, dels något högre personalkostnader. Likviditetssituationen är ansträngd, vi bedömer att kassa räcker till början av hösten utan en nyemission eller nytt lån.
Vi ser fortsatt potential för uppvärdering av bolaget drivet av 1) licensexpansion inom ArcelorMittal, 2) ökad licenstillväxt drivet av samarbetspartners, och 3) värderingen av peers inom sektorn (SaaS-lösningar inom Human Capital) som handlas till en EV/Sales-multipel över 5,5x vilket kan jämföras med Ainos 1,82x för '20e. Därför ser vi fortsatt en hög potential i aktien till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/aino_20200205.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se