2019-12-12 10:30:00

I linje med bolagets uttalade ambition så har Arise nu avyttrat projektet Skaftåsen (230 MW) innan årsskiftet. Affären beräknas ge en positiv resultateffekt på 140 mkr i Q4'19. Det motsvarar en mer framtung resultatavräkning av projektet på 60% än både de 30% vi räknat med och de 40% vi räknade med att man skulle behöva för nå sitt finansiella mål för 2019. Den totala förväntade resultateffekten på 210 mkr är dock 9% lägre än de 230 mkr vi räknat med. Men det kan mer än uppvägas av en potentiell produktionsbaserad tilläggsköpeskilling på upp till 47 mkr, som dock ligger tre år bort. Vi har justerat upp vårt EBIT-estimat för 2019 och sänkt för 2020e och 2021, med ett negativt netto på 21 mkr. Försäljningen innebär att bolaget fortsätter att minska nettoskulden, motsvarande en FCF-yield nära 9% per år i snitt till 2021. Sammantaget ser vi fortsatt en hög potential i aktien till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/arise_20191212.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se