2021-02-08 10:30:00

Midway redovisade ett sämre Q4 än vad vi hade räknat med: omsättningen blev 151 mkr (vs väntade 166 mkr) och EBIT 3,0 mkr (vs väntade 8,4 mkr). Avvikelsen förklaras helt av affärsområdet Safe Access Solutions (i.e. portföljbolaget HAKI), där omsättningen minskade 23% yoy pga svag efterfrågan i Storbritannien (-55% yoy) och Norge (-29%). HAKI lyckades dock ändå redovisa positivt EBIT om 1 mkr.
Affärsområdet Industrial Services, där övriga portföljbolag ingår, redovisade sammantaget bättre omsättning än väntat med ett resultat i linje med prognos. Omsättningen blev 66 mkr (+3% yoy) med EBIT på 6 mkr. Per bolag utvecklades FAS bäst, med en tillväxt på 15% yoy, medan Landqvist redovisade oförändrad omsättning och NOM Holding minskade försäljningen 3% yoy, fortsatt negativt påverkat av covid-19-restriktioner.
Vi justerar våra estimat marginellt nedåt, men bibehåller motiverat värde per aktie på 17,5-18,5 kr. Risken bedöms som fortsatt Låg, och det finns ytterligare uppsida i estimaten om bolaget kan genomföra värdeskapande förvärv inom Safe Access Solutions. På kort sikt tror vi dock att aktien kan riskera ha en sidledes utveckling, innan marknaden får tydliga tecken på att efterfrågan vänt för HAKI.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/midw_20210208.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se