2020-02-17 10:30:00

Temat från tidigare kvartal där förvärv fått kompensera för en sviktande organisk tillväxt förstärktes markant i Q4'19 då försäljning och rörelseresultat kom in svagare än vi räknat med, på 1061 mkr resp. 123 mkr, efter en överraskande svag organisk tillväxt på -9% och en total tillväxt på 2%. Sett till regioner så har inbromsningen i efterfrågan som noterats i Centraleuropa tidigare kvartal nu nått upp till Norden, om än inte med riktigt samma kraft. Även om Beijer Alma inte ser några betydande risker för bolagets egen leverantörskedja med hänvisning till Coronaviruset så är det ännu oklart hur det kommer påverka den breda kundbasens leverantörskedja och efterfrågan. Sammantaget har vi justerat ner våra EBIT-estimat med 13% 2020 för 2020e och 11% för 2021e. Vi ser ett motiverat värde på 155 kr för aktien på 12-18 månaders sikt, men med en stark balansräkning och 465 mkr i kassan kan en fortsatt hög aktivitet på förvärvssidan förbättra den bilden. Sammantaget med en direktavkastning på 3,6% ser vi en medelhög potential i aktien till en medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/beija_20200217.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se