2020-08-20 14:42:19

Q2 rapporten för Instalco visade bolagets defensiva kvaliteter. Organiskt tillväxt är fortfarande positiv med 2% yoy, även om tillväxten är ner från den höga nivån i Q1. EBIT marginalen var något svagare än vi räknat med och verksamheten i Norge ligger fortfarande kvar på en låg marginalnivå, något som nu ledningen tar tag i. Förvärvsaktiviteten fortsätter emellertid att gå riktigt starkt med 870 mkr i förvärvad omsättning i år och med en positiv outlook från VD. Kassaflödet fortsätter upp samtidigt som en ny lånefacilitet tagits upp och Instalco skulle kunna öka förvärvsnivån med 50% från nuvarande nivå, helt finansierat med egna kassaflöden.

Vi ökar våra estimat för förvärv till 1 Mdr per år från tidigare 800 mkr och ökar därmed våra vinstestimat kring 5%. Trots en stark kursuppgång är Instalco fortfarande bara värderat på EV/EBIT 13 på 2021 och är fortfarande det billigaste förvärvsbolaget. Vårt nya motiverade värde är 190-200 kr vilket innebär en värdering i linje med närmaste peer Bravida. Instalco har både avsevärt bättre tillväxt och en högre EBIT marginal är Bravida.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/instal_20200820.pdf

Detta är ett meddelande från Erik Penser Bank: Läs mer på www.penser.se