2019-11-14 11:00:00

För andra gången i höst har Maha sänkt sin produktionsprognos för 2019, från 3 300 - 3 660 bopd till nu 2 750 - 2 900 bopd. Det beror dock inte på produktionskapaciteten utan begränsningar och förseningar med utrustning för att ta hand om den medföljande gasen. Sänkningen förändrar inte heller den långsiktiga potentialen utan skjuter endast produktionslyftet ytterligare något på framtiden. Därför ser vi den starka negativa kursreaktionen på beskedet (-13% på beskedet) som ett överdrivet uttryck för misstroende mot ledningens förmåga att utveckla fälten. Sammantaget har vi justerat ner vår prognos för EBIT med 19% för 2019e och 9% för 2020e. Med ett lyft till platåproduktion på Tie nästa år, en fortsatt utveckling av Tartaruga och möjligheten till ett kreativt användande av bolagets digra kassa räknar vi med en fortsatt brant produktionsökning från vår förväntan för 2019 på 2850 bopd till 5500 bopd i snitt nästa år. Aktien är nu ner 40% från toppen och värderingen av EV/EBITDA på 5,5x 2019e och 2,6x 2020e lämnar utrymme för en fortsatt uppvärdering. Med ett besked om ett större förvärv som potentiell trigger ser vi fortsatt en hög potential i aktien, till en medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/maha_20191114.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bankaktiebolag. Läs mer på www.penser.se