07:44:22 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-28 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-29 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-30 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-05 Ordinarie utdelning SMG 0.00 SEK
2024-06-04 Årsstämma 2024
2024-05-22 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-29 Bokslutskommuniké 2023
2023-12-15 Extra Bolagsstämma 2023
2023-11-30 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-31 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-31 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-05 Ordinarie utdelning SMG 0.00 SEK
2023-02-28 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-30 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-30 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-09 Ordinarie utdelning SMG 0.00 SEK
2022-02-28 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-25 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-10-07 Extra Bolagsstämma 2021
2021-08-27 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-16 Årsstämma 2021
2021-05-27 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 Ordinarie utdelning SMG 0.00 SEK
2021-02-24 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-12 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-27 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-16 Ordinarie utdelning SMG 0.00 SEK
2020-06-15 Årsstämma 2020
2020-05-14 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-25 Bokslutskommuniké 2019
2019-12-18 Extra Bolagsstämma 2019
2019-11-13 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-21 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-11 Årsstämma 2019
2019-05-15 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-10 Ordinarie utdelning SMG 0.00 SEK
2019-02-26 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-13 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-21 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-25 Ordinarie utdelning SMG 0.00 SEK
2018-05-24 Årsstämma 2018
2018-05-08 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-20 Bokslutskommuniké 2017
2017-08-29 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-23 Årsstämma 2017
2017-05-05 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-28 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-15 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-15 Kvartalsrapport 2016-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorTelekom & Media
IndustriMedia
Shortcut Media Group är verksamt inom filmkommunikation. Bolaget erbjuder digital produktion och kommunikation inom rörlig bild. Utbudet inkluderar trailers, 3d-animation, promos, visuella effekter, beställnings- och reklamfilm, digitala konferenser samt livesändningar. Inom koncernen finns även en proprietär SaaS-tjänst som hanterar digital distribution av varumärkens innehåll till fysiska kundmöten. Bolagets kunder är främst internationella och nordiska bolag inom varierande branscher.
2021-05-27 08:30:00

Om Shortcut Media Group

Shortcut Media Group är en av Sveriges ledande, oberoende samt mest prisbelönta produktionsgrupper och producerar bl.a. reklam- och företagsfilm, trailers, utbildningsfilm, animerad film, promos, livesändningar samt tillhandahåller postproduktion. Gruppen består av varumärkena Bond Street Film, Oddway Film, Magoo, Shortcut Produktion och Frost Studio. Mer information finns på www.shortcutmedia.se samt på bolagets IR-sida (https://spotlightstockmarket.com/sv/bolag/irabout?InstrumentId=XSAT01001626) hos Spotlight Stock Market.

Första kvartalet, 1 januari - 31 mars 2021
  • Nettoomsättningen minskade med 38%, till 11 469 (18 492) Tkr
  • Resultatet före Goodwill-avskrivningar (EBITA) uppgick till -1 946 (2 550) Tkr
  • EBITA-marginal uppgick till -17,0% (13,8%)
  • Resultat före skatt uppgick till -2 372 (1 774) Tkr
  • Resultat per aktie exklusive Goodwill-avskrivningar uppgick till -0,17 (0,19) Kr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,24 (0,12) Kr
Viktiga händelser under första kvartaletHändelser efter periodens utgång

Verkställande direktörens kommentar

Inledningen av 2021 blev, som tidigare kommunicerats i bl.a. bokslutskommunikén, trög. De striktare restriktioner som infördes i slutet av 2020 till följd av Covid-19 innebar att utförande och leveranser av en rad projekt försenades. Första kvartalet minskade omsättningen med 38% jämfört med samma period föregående år och rörelseresultatet (EBITA) minskade till -1,9 Mkr. Projekt som senarelagts är dock nu igång och vissa redan levererade, vilket gett stor positiv effekt kort efter första kvartalets slut.

Under kvartalet har vi gjort en rad offensiva satsningar gentemot nya och befintliga kunder, nyrekryterat seniora personer och genomfört två förvärv kort efter periodens slut. Satsningarna har tydligt belastat resultatet under första kvartalet, men skapar i gengäld utmärkta förutsättningar för positiva effekter under resten av året och därefter; i takt med att marknaden normaliseras och restriktioner lättas.

I slutet av april respektive början av juni annonserade vi förvärv av Magoo och Klapp&Co, vilka breddar och fördjupar SMG:s erbjudande. Genom Magoo ökar vår geografiska täckning genom kontor i Söderhamn samt representationskontor i New York. Magoo bidrar även med värdefull spetskompetens inom 3d-visualisering, animation och visuella effekter samt flera långsiktiga kundavtal. Klapp&Co tillför vårt erbjudande digitalbyråverksamhet med fokus på digital design, app- och webbsideutveckling. Även här ingår en rad spännande kundavtal. Finansiellt väntas förvärven tillsammans bidra med 16-19 Mkr i omsättning och omkring 10% rörelsemarginal (EBITA).

Vi väntar oss en positiv utveckling under resterande delar av 2021. De åtgärder och satsningar vi genomför nu ligger i linje med den strategiska tillväxtplanen till 2022 och dess finansiella mål. Konkret förväntar vi oss en tvåsiffrig tillväxttakt kombinerat med väsentliga resultatförbättringar från och med andra kvartalet 2021. Under april uppgick omsättningen preliminärt till 7 Mkr med ett rörelseresultat (EBITA) som överstiger 1 Mkr. Magoo inkluderas från och med 1 april 2021 och Klapp&Co från och med 1 maj 2021 i de finansiella talen.

Den 12 maj meddelade jag min avsikt att efter tio år lämna vd-rollen i SMG, för att istället ta positionen som styrelseordförande. Den nya rollen innebär att jag kan fokusera ytterligare på bl.a. långsiktiga, strategiska affärer såsom förvärv, ramavtal och andra strukturaffärer. Anders Uhnér, som under dessa tio år varit en utomordentlig styrelseordförande, kvarstår i styrelsen. Jag vill passa på att lämna ett varmt tack för de utmärkta insatser Anders gjort under sin tid i styrelsen så långt. Ser verkligen fram emot att få förmånen att arbeta ännu närmare vår mycket kompetenta styrelse framöver.  

Det är väldigt glädjande att Peter Söderlind, COO i SMG sen 2019, accepterat erbjudandet att axla rollen som VD i koncernen. Lika glädjande är det att Eva Poysti, COO i Bond Street sen 2020, kommer att ta över Peters roll som COO i SMG, i samband med detta. Vi har nu tre erfarna och kompetenta VD:ar i form av Lars Bilk i Stockholm, David Stenberg i Göteborg samt Anders Törnquist i Söderhamn. Tillsammans med Eva, Peter och styrelsen ger detta en ledningsgrupp med kapacitet att fortsätta skala upp verksamheten och nå vår tillväxtplan, i form av omsättning i årstakt om 120 Mkr och ett rörelseresultat (EBITA) på 6-12 Mkr under 2022.

Så långt under pandemin har SMG med god marginal klarat sig bättre än branschen. Till skillnad från många branschkollegor satsade vi offensivt på tillväxt redan i starten av 2021, trots restriktioner och en trög marknad.  Både organiskt och via förvärv. Det innebar betydande kostnader första kvartalet, men har gett goda resultat redan under april och väntas fortsätta göra så under lång tid framöver.

Samtidigt har vår expansion bara börjat. Vi har en rad nya, spännande satsningar som inletts under 2021 och som jag hoppas att vi kan börja dela med oss av resultaten från snart. Det rör inte bara dialoger med nya kunder, utan även ytterligare expansion och breddning av verksamheten. Både organiskt och genom ytterligare förvärv. I min nya roll som styrelseordförande kommer jag att fokusera på större affärsmöjligheter inom bägge områden.

Anders Brinck

VD

Granskning

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Årsstämma

Årsstämma planeras hållas klockan 15:00 onsdagen den 16 juni 2021 på Bond Street Film, Ynglingagatan 15, i Stockholm.

Styrelsen har föreslagit att 2020 års resultat balanseras i ny räkning.

Rapportkalendarium

Rapporter samt årsredovisning tillhandahålls på www.spotlightstockmarket.com.

Delårsrapport för perioden 1 april - 30 juni 2021 kommer att publiceras den 26 augusti 2021.

Delårsrapport för perioden 1 juli - 30 september 2021 kommer att publiceras den 25 november 2021.

Bokslutskommuniké för perioden 1 oktober - 31 december 2021 kommer att publiceras den 28 februari 2022.

Vänligen observera att rapportkalendarium kan komma att justeras, exempelvis till följd av förvärv.

Stockholm den 27 maj 2021,

Styrelsen,

Shortcut Media AB (publ.)

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anders Brinck

VD

Shortcut Media Group

anders.brinck@shortcutmedia.se

Tel: 076-949 66 99

 

Shortcut Media AB (publ)

Ynglingagatan 15

113 47 Stockholm

Tel: 08-588 969 95

E-post: info@shortcutmedia.se

www.shortcutmedia.se