22:30:24 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-24 Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-12-18 Årsstämma 2025
2024-09-27 Bokslutskommuniké 2024
2024-02-23 Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-12-19 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2023-12-18 Årsstämma 2024
2023-09-27 Bokslutskommuniké 2023
2023-02-24 Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-12-19 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2022-12-16 Årsstämma 2023
2022-09-27 Bokslutskommuniké 2022
2022-02-25 Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-12-20 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2021-12-17 Årsstämma 2022
2021-09-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-02-25 Kvartalsrapport 2021-Q2
2020-12-18 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2020-12-17 Årsstämma 2021
2020-09-25 Bokslutskommuniké 2020
2020-05-26 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-02-26 Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-12-18 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2019-12-17 Årsstämma 2020
2019-11-27 Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-09-17 Bokslutskommuniké 2019
2019-05-29 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-02-14 Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-12-20 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2018-12-19 Årsstämma 2019
2018-11-12 Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-09-19 Bokslutskommuniké 2018
2018-04-25 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-01-31 Kvartalsrapport 2018-Q2
2017-12-20 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2017-12-19 Årsstämma 2018
2017-10-31 Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-08-28 Bokslutskommuniké 2017
2017-04-24 Kvartalsrapport 2017-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Sonetel är verksamt inom IT-sektorn. Bolaget utvecklar mjukvarulösningar med särskild inriktning mot kommunikationstjänster. Mjukvaruplattformen baseras på SAAS (Software-As-a-Service) vilket möjliggör intern- och extern kommunikation bland anställda via röst, video och text. Initialt nyttjar kunderna bolagets plattform gratis för att därefter vid intresse kunna övergå till valfri prismodell och abonnemang. Bolaget bildades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2019-09-17 08:30:00

Perioden i sammandrag

Koncernen april - juni 2019
  • Nettoomsättningen uppgick till 8,5 (8,3) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till 1,0 (-0,8) MSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till 0,9 (-1,0) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till 0,10 (-0,25) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 3,3 (1,0) MSEK.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen 51 (63).
  • Aktiva företag senaste 3 månader uppgick till 22 159 (28 428).
Koncernen juli 2018 - juni 2019
  • Nettoomsättningen uppgick till 30,4 (27,8) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade till -1,7 (-5,4) MSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till -2,1 (-5,9) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till -0,51 (-1,22) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 4,2 (-2,9) MSEK.
  • Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 62 (76) procent.
  • Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 0,7 (2,0) MSEK.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen 53 (57).
  • Aktiva företag senaste 3 månader uppgick till 22 159 (28 428).

VDs kommentarer

Efter över två års hårt arbete med de nya AI-tjänsterna, har Sonetels omstart som ett nytt AI (Artificiell Intelligens) SaaS (Software-as-a-Service) bolag nu skett.
Den gamla verksamheten bjöd därtill på försäljningsrekord och vinst under räkenskapsårets sista kvartal.

Sonetel är i och med lanseringen av de nya AI-tjänsterna ett nytt bolag.

Den nya tjänsten ger småföretag globalt en gratis infrastruktur för hanteringen av sin kundtjänst - med stöd av artificiell intelligens.

I maj öppnade vi försiktigt portarna till den nya tjänsten efter över två års utvecklingsarbete och massiva investeringar.

Såvitt vi känner till är vi fortfarande ensamma på världsmarknaden med en gratistjänst av det slaget för småföretag.

Marknaden är gigantisk.

Intäkterna kommer från Premium-abonnemang samt extratjänster.

I augusti påbörjade vi marknadsföringen mot de 1,4 miljoner personer som redan har ett Sonetelkonto sedan tidigare.

Resultaten är mycket lovande.

Det är därmed en synnerligen inspirerande tid för mig som entreprenör och för alla de medarbetare i Sverige och Indien som arbetat intensivt, under en längre tid, för att realisera vår vision.

Vår gamla telefoniverksamhet gav oss därtill en stark avslutning på året.

Tjänsten erbjuder entreprenörer världen över möjligheten att få ett eget lokalt telefonnummer i valfritt land - till en försumbar kostnad. Genom att visa ett lokalt nummer på hemsidan blir det lättare för småföretaget att öka sin försäljning.

Tjänsten används av betalande kunder i över 170 länder.

Vår målsättning är att även denna verksamhet ska fortsätta växa, dels tack vare vår nya mobilanpassade webb-app som nu gör det lättare att köpa och konfigurera telefonnummerabonnemang från en mobil, samt genom en rad andra planerade åtgärder.

Med vänliga hälsningar,

Stockholm 17 september 2019
Henrik Thomé
VD och grundare

Kommentarer till verksamheten

Verksamheten under året juli 2018 - juni 2019

Koncernens försäljning under räkenskapsåret uppgick till 30,4 MSEK vilket kan jämföras med 27,8 MSEK föregående år.

Koncernen redovisade under räkenskapsåret en förlust före skatt på -2,1 MSEK vilket kan jämföras med -5,9 MSEK föregående år.

Den nya verksamheten med artificiell intelligens

Den nya SaaS-tjänsten med gratis AI-assisterad kundtjänst för småföretag tillgängliggjordes för allmänheten i maj.

Marknadsföringen av den nya tjänsten påbörjades efter räkenskapsårets utgång vilket innebär att försäljningen från den nya verksamheten var försumbar under räkenskapsåret.

Telefoniverksamheten

Försäljningsökningen och det förbättrade resultatet berodde framförallt på prishöjningar i den befintliga telefontjänsten, som erbjuder lokala telefonnummer globalt - med internationell vidarekoppling till kostnaden av lokalsamtal.

Telefonitjänsten - som används av betalande kunder i ca 170 länder - riktar sig primärt till småföretag som vill öka sin internationella försäljning genom att bli mer tillgängliga för potentiella kunder i andra länder, och på så sätt öka sin försäljning

Prishöjningen genomfördes i februari 2019.

Bolaget bytte under året huvudleverantör av telefonnummer i syfte att sänka kostnaderna. Detta ledde till en del störningar för kunderna framförallt under våren 2019.

Verksamheten under kvartalet april-juni 2019

Koncernens försäljning under kvartalet uppgick till 8,5 MSEK vilket kan jämföras med 8,3 MSEK samma kvartal föregående år.

Ökningen berodde på en ökad snittintäkt per kund till följd av prisökningen i februari, samt på en ökad mängd förnyelser av årsabonnemang - vilket är en säsongsmässig variation.

Koncernen redovisade under perioden en vinst på 0.9 MSEK före skatt vilket kan jämföras med -1,0 MSEK föregående år.

Facebookannonsering

En extern part har kontrakterats för att utveckla bolagets Facebookannonsering, som en tillkommande kanal för kundanskaffning.

Initialt så ligger fokus på marknadsföring av de befintliga telefonnummertjänsterna.

Avtal med underleverantör

En polsk underleverantör engagerades 2017 för utveckling av nya mobila appar samt webb-app, till ett fast pris om ca 220 KEUR. Arbetsinsatsen estimerades då till 4,000 timmar. Fram till slutet av april 2019 hade leverantören lagt ner ca 18,000 timmar. Detta innebar att underleverantören gjort en förlust på uppdraget på ca 300 KEUR.

En förhandlingslösning träffades innefattande en tilläggsersättning om 80 KEUR för fastprisåtagandet, samt 320 KEUR för 8,000 framtida arbetstimmar, jämte ränta - för avbetalning under 3 år.

TILLVÄXT AV AKTIVA ANVÄNDARE * Jun-18 Dec-18 Apr-19 Maj-19 Jun-19
Aktiva företag under månaden 21 486 20 139 19 064 18 538 17 738
Aktiva användare under månaden 34 159 32 574 31 376 30 606 29 405
Aktiva företag senaste 3 månader ** 28 428 25 332 23 702 23 342 22 567
Aktiva användare senaste 3 månader ** 42 443 38 921 37 062 36 564 35 615

* Se avsnittet "Definitioner" i Bokslutskommunikén.
** Senaste 3 månader inkluderar den angivna månaden samt de omedelbart föregående två månaderna.

Antalet aktiva kunder på telefonitjänsten minskade under perioden samtidigt som snittintäkten per kund ökade.

Detta är delvis en följd av den prishöjning som genomfördes i februari.

Bolagets fokus på uppbyggnaden av den nya verksamheten med artificiell intelligens har därtill inneburit att telefoniverksamheten fått otillräckligt fokus sedan 2018.

Ledningen bedömer dock att det finns fortsatt tillväxtpotential även i telefoniverksamheten.

 

Verksamheten efter perioden

Premium

Premium är ett extraabonnemang som ca 10% av de aktiva telefonikunderna använder.

Tjänsten ger kunden gratis samtal till vissa länder och rabatterade samtal till andra.

Tjänsten ändrades under juli enligt följande;
  • Ett gratis telefonnummer ingår nu per användare.
  • Rabatten på utgående samtal ökades från 35% till 65% i enlighet med en utfästelse som gjorts till kunderna i samband med en prishöjning på samtal i februari.
  • Priset på Premium höjdes.

Den ökade rabatten på samtal förväntas ge en kortsiktig intäktsnedgång på ca 0,2 MSEK jämfört med kvartalet april-juni 2019.

Syftet med ändringen är att göra Premium mer attraktivt och "all inclusive" för att långsiktigt få en större andel av kunderna att bli Premiumkunder.

Andelen aktiva kunder som har Premium har ökat konstant under en längre period.

I början av september genomfördes en "prova på" kampanj för den uppgraderade Premiumtjänsten vilket ledde till en uppgång med ca +28% av aktiva Premiumabonnemang - varav en andel dock väntas avsluta abonnemanget efter prövotiden i oktober.

Lansering av nya verksamheten

Sonetels nya AI-tjänster - som utvecklats sedan 2017 - ger småföretag en komplett gratis infrastruktur för hantering av sin kundtjänst, både vad gäller text och röstkommunikation.

Tjänsten förklaras i korthet här: https://www.youtube.com/c/sonetel

Tjänsten inkluderar en kundchatfunktion för företagets hemsida, mobila appar för småföretagets personal, samt en funktion med artificiell intelligens som föreslår svar till småföretagets medarbetare, som de kan skicka vidare till kunden.

Gratis chattfunktion för småföretagets hemsida.

Tjänsten inkluderar även gratis funktioner för internkommunikation inkl. chatt, telefoni och konferenssamtal.

Såvitt Sonetels ledning känner till, finns det ingen motsvarande tjänst globalt.

Intäkterna från den nya tjänsten planeras komma från den andel av användarna som använder extratjänster eller som har Premium.

För att undvika bakslag p.g.a. barnsjukdomar i tjänsten görs utrullningen av tjänsten i etapper.
  • I maj tillgängliggjordes den nya "webb-appen" (det webbaserade gränssnittet för småföretagare) på https://app.sonetel.com.
  • I juli började länkar till den nya webb-appen visas i den gamla kundportalen för ett begränsat antal kunder.
  • Under senare delen av augusti blev "onboarding-funktionen" klar, d.v.s. funktioner i webb-appen som hjälper användare förstå vad de behöver göra för att komma igång). De nya mobila apparna för Android och iPhone blev därtill godkända för publicering av Google och Apple.

Detta möjliggjorde en aktivering under andra halvan av augusti av marknadsföring gentemot de 1,4 miljoner som har ett Sonetelkonto.

Utrullningen har mötts av positiva reaktioner från kunderna

Fram till mitten av september hade ca 4000 kunder loggat in på den nya webb-appen,
1 000 personer hade laddat ner den nya iPhoneappen (https://apps.apple.com/in/app/sonetel-2-0/id1316979268), det fanns ca 1 200 aktiva installationer av den nya Androidappen (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sonetel.sonetel2). Appen har hittills fått betygsättningen 5 av 5 möjliga stjärnor i Google Play store.

Sonetels chattfunktion hade installerats på ca 500 hemsidor.

Lansering av gratis telefonnummer

I augusti lanserades en möjlighet för kunder att få ett gratis telefonnummer.

Syftet med gratiserbjudandet är att driva på användandet av Sonetels nya tjänster.

Sonetels snittkostnad för ett gratisnummer är begränsad till ca 2 SEK per månad. Vidarekoppling av inkommande samtal till kundens mobil är därtill inte gratis utan görs med god vinstmarginal. Bolaget förväntar sig därmed att gratisnummer skall vara vinstgivande.

För att undvika att gratistjänsten kanibaliserar på de betalda abonnemangen har ett antal begränsningar införts:
  • Gratistelefonnummer kan endast användas för att ta emot samtal - och inte för att ringa.
  • Ett meddelande spelas upp till alla som ringer - och informerar att Sonetel hanterar samtalet - innan samtalet kopplas fram.
  • För att numret ska vara gratis måste kunden använda Sonetels nya gratis chattfunktion på hemsidan.
  • Befintliga nummerabonnemang kan inte omvandlas till gratisnummer.

Begränsningarna kan tas bort av kunden genom att de omvandlar numret till ett vanligt betalt nummer.

Mer information om erbjudandet finns på: https://sonetel.com/en/how-to-get-a-free-phone-number/

Fram till mitten av september hade ca 800 kunder skaffat sig ett gratis telefonnummer, varav ca 80 även hunnit lägga in Sonetels chattfunktion på hemsidan.

Skuldavskrivning för inaktiva kunder

I slutet av augusti genomfördes en skuldavskrivning gentemot ca 63 000 tidigare betalande kunder som inte längre nyttjar tjänsten.

Syftet med skuldavskrivningen var att göra det mer attraktivt för gamla kunder att testa den nya tjänsten att komma igång som aktiva kunder igen - utan att först behöva reglera en gammal skuld.

Skulderna uppstod när kunderna slutade fylla på sitt förbetalda konto utan att stänga av sina abonnemang. Den sista abonnemangsavgiften ledde därmed till ett negativt saldo.

Skuldavskrivningen har ingen påverkan på Sonetels balans och resultaträkning eftersom kunders skuld till bolaget värderas till noll.

Ytterligare ca 6,6 MSEK har därtill satts in på ca 66 000 inaktiva konton - för att ge kunderna incitament att återvända.

Detta motsvarar ca 17% av vad respektive kund genererat i intäkter till Sonetel historiskt.

Eftersom kunder som varit inaktiva över ett år inte räknas med i bolagets skuld till kunder i balansräkningen, begränsas effekten av åtgärden till att ca 17% av tillförd kredit - i konton där kunden åter blir aktiva- får tas upp som reservation för framtida kostnad för leverans av tjänst.

Den negativa effekten på balans och resultaträkning väntas därmed vara försumbar, samtidigt som det kan ha stor positiv effekt för bolaget om en andel av de gamla kunderna kan fås att återvända och aktivera sitt användande.

Motsvarande åtgärder har gjorts med ca 1,2 miljoner användarkonton som aldrig varit betalande kunder. Detta har ingen påverkan på balans eller resultaträkning men ökar möjligheten att konvertera dessa till betalande kunder.

Samtliga berörda kunder och kontoinnehavare har notifierats om skuldavskrivningen.

Skuldavskrivningen möjliggör även att erbjudande om att testa Premium gratis - vilket är den mest effektiva metoden för att få kunder att bli Premiumkunder - nu kan adresseras till ca 63 000 fler mottagare.

Integration med amerikanska Weebly

Sonetels nya tjänst integrerades i slutet av augusti med amerikanska Weebly - en tjänst för byggande av hemsidor som hanterar över 50 miljoner hemsidor. Integrationen gör det möjligt för Weebly's användare att lägga till Sonetels chattfunktion på den egna hemsidan med ett fåtal klick.

Integrationen presenteras här: https://www.weebly.com/app-center/sonetel1

Fram till mitten av september hade Sonetels chattfunktion lagts in på ca 25 Weebly-hemsidor.

Integration med Wordpress

Wordpress är en gratis plattform som används för publicering av ca 34% av alla världens hemsidor.

En integration för Wordpress har färdigställts och förväntas tillgängliggöras under senare delen av september

Integrationen gör det möjligt att lägga in Sonetels chattfunktion på en hemsida med ett fåtal klick.

 

Årets produkt

Sonetel mottag i augusti utmärkelsen "Communications Solutions Product of the year" från amerikanska TMC (https://www.tmcnet.com/) .

AI-funktionen

När småföretaget tar emot frågor från kunder dyker det ofta även upp ett förslag på svar i appen - som den anställda kan skicka vidare till kunden för att spara tid.

Dessa förslag skapas av Sonetels modul med Artificiell Intelligens, vilken automatiskt inhämtar historisk kunddialog, information från företagets hemsida m.m. såsom grund till svarsförslagen.

Efter lanseringen i augusti har användningen av funktionen ökat från en handfull testföretag till hundratals aktiva företag varje dag.

Detta har visat att nytillkomna företag kan få en omedelbar automatiseringsnivå av sin kundkommunikation på ca 10-15%.

Eftersom detta ges helt gratis och utan krav på konfigurering av kunden, så får det anses vara ett mycket positivt bidrag till småföretagets effektivisering.

Automatiseringsgraden förväntas därtill öka över tiden per företag, allteftersom AI-modulen får tillgång till mer data och historisk dialog.

Sonetel fortsätter därtill att vidareutveckla AI-modulen.

Målbilden är att företag skall uppnå 25-50% automatiseringsgrad efter en tids användande av tjänsten.

Fokus på mobila användare

Bolagets försäljning i den befintliga telefoniverksamheten har hämmats under senare år p.g.a. att den befintliga kundportalen inte är mobilanpassad.

Detta har gjort att bolaget inte kunnat konvertera mobila användare till betalande kunder när de klickat på bolagets Google-annonser.

Bolaget har därför "tackat nej" till ca 50% av den möjliga Google-trafiken, som kommer från mobiler. Detta förmodas ha haft en negativ påverkan på försäljningen.

Den nya webbappen är mobilanpassad och inkluderar den funktionalitet som finns i den tidigare kundportalen

Förberedande arbete har utförts för att snarast möjligt kunna börja skicka mobila användare - som registrerar sig för telefonitjänsten på sonetel.com - till nya webbappen istället för till gamla kundportalen.

Förhoppningen är att detta skall leda till en ökning av försäljningen i telefoniverksamheten.

Expanderat AI-team

Sonetels team för artificiell intelligens och maskininlärning i Indien har i september expanderat med två data scientists.

Fortsatt vidareutveckling av appar

Utrullningen av funktionalitet i tjänsten fortsätter allteftersom de olika funktionerna kvalitetssäkrats.

Detta inbegriper att nya kanaler för inkommande kundfrågor läggs till, såsom Facebook, Twitter, email, SMS samt gratis köhantering av telefonsamtal, tal-till-text konvertering av samtalsinspelningar m.m.

Vid september månads ingång återstod ca 3,500 konsulttimmar att nyttja från den uppgörelse som slutits med leverantören under perioden april-juni.

Facebook och Twitterannonsering

Satsningen på Facebookannonsering med assistans av extern part har visat på lovande resultat varför överenskommelse har träffats om att verksamheten expanderas till att även innefatta marknadsföring av de nya AI-tjänsterna samt Twitterannonsering.

 

Väsentliga händelser under perioden juni 2018 - mars 2019

Bolaget mottog ett lån på 1,5 MSEK från Swedish General Consulting AB vilket är ett bolag som ägs av Sonetels VD Henrik Thomé. Lånet löper utan amortering i 18 månader med en årlig ränta om 8%. Lånet löper utan säkerhet.

Bolaget mottog ett lån från Nordea på 4 MSEK. Lånet löper med rak amortering i 60 månader, med en årlig ränta på 2,5%. Lånet är villkorat bästa säkerhet med företagsinteckningar.

Väsentliga händelser under perioden april-juni 2019

Bolaget mottog en checkkredit om 1 MSEK från Nordea, samt avslutade en checkkredit om 0,5 MSEK hos SEB.

 

Väsentliga händelser efter perioden

Bolagets tredje ansökan om EU-bidrag inom ramen för Horizon 2020 kvalificerade sig till en andra etapp, med presentation i Bryssel, men avslogs slutligen av en expertkommitté - i konkurrens med andra projekt.

Projektet mottog dock EU-kommissionens "Seal of Excellence" samt medföljande rekommendation för andra parter att finansiera projektet.

Marknad för ny verksamhet

Cirka 60 miljoner småföretag

Sonetels nya verksamhet - med gratis infrastruktur för kundtjänst i småföretag - med AI stöd - vänder sig primärt till företag med 1-10 anställda.

I EU är det ca 93% av alla företag (ca 20 miljoner företag) som är av den typen. Gemensamt sysselsätter de 29% av alla anställda i EU (Källa: Eurostat).

På global basis - extrapolerat baserat på befolkningsmängd - kan det gissningsvis innebära att det finns ca 290 miljoner småföretag. Huvuddelen av dessa är dock inte ännu adresserbara p.g.a. bristande teknisk mognad.

Inom EU är det ca 77% av små och medelstora bolag som har en hemsida. IT-mognaden i de minsta bolagen är generellt lägre, varför vi bedömer att ca 50% - eller 10 miljoner - av småföretagen i EU har en hemsida i dagsläget.

Om EUs andel av global BNP extrapoleras så ger det ca 60 miljoner småföretag globalt - med en hemsida.

Även om Sonetels lösning kan användas av företag utan hemsida, som t.ex. bara har en Facebooksida, så kan siffran 60 miljoner (ca 20% av alla småföretag) ses som en indikator på den adresserbara marknaden globalt.

Givet den fortsatt kraftiga globala ökningen av antalet personer med internetaccess är det sannolikt att antalet småföretag med hemsida kommer fortsätta öka med ca 10% per år.

Det innebär att den adresserbara marknaden om 5 år kan ha ökat till ca 110 miljoner småföretag.

 

Möjlig intäkt per aktiv kund

I ett scenario där 75-80% av de aktiva kunderna använder tjänsten helt utan kostnad, samt 10% blir Premiumkunder och 10-15% köper extratjänster såsom SMS, telefonnummer, extra lagring av data etc. och där snittföretaget har 2 medarbetare - så ger det en snittintäkt på ca 900 kr per år och småföretag - inklusive gratisanvändarna.

Varje 100,000 aktiva kunder (motsvarande 0,17% av den adresserbara marknaden idag) skulle i ett sådant scenario ge ca 90 MSEK i årlig omsättning.

Vad är potentialen?

Bolaget lämnar inga prognoser och ser det inte som meningsfullt att i nuläget fastställa några exakta målsättningar för kommande räkenskapsår.

Ledningen vill dock lyfta fram ett antal faktorer som kan vara relevanta vid bedömning av bolagets potential inom ramen för den globala marknad som beskrivits ovan.

1,4 miljon Sonetelanvändare

Ca 1,4 miljoner personer har genom åren registrerat sig för Sonetels gamla tjänst med telefonnummer. Av dessa har ca 150,000 blivit betalande kunder.

Eftersom Sonetels tidigare verksamhet med telefonnummer riktat sig till samma målgrupp som den nya verksamheten, är det rimligt att anta att en andel av dessa 1,4 miljoner registrerade användarna över tid kan bli aktiva användare av den nya tjänsten.

Affärsmodellen

Det faktum att AI-tjänsten därtill tillhandahålls som Freemiumtjänst - som levererar ett avsevärt värde till kunden gratis - kan underlätta en snabb spridning.

Jämförelse med andra tjänster

Andra leverantörer av chatt på hemsida (vilket är en delmängd av Sonetels erbjudande) har upp till 0,5 miljoner aktiva installationer. Popularära pluginfunktioner för Wordpress har installerats på miljontals sidor.

Plattformsintegrationer

Via Weeblyintegrationen är Sonetel tillgänglig för användning på över 50 miljoner hemsidor. Fler integrationer planeras.

Marknadsföringsinsatser

Sonetel genomför därtill en bred skala marknadsföringsaktivitet som beskrivits tidigare i detta dokument.

Potential

I ett scenario där Sonetel om något eller några år når 250,000 aktiva kundföretag skulle det - givet ovan antaganden - kunna ge en årlig omsättning på ca 225 MSEK.

Sonetel har en bruttomarginal på befintliga telefonitjänster på över 80% och förväntas kunna bibehålla motsvarande marginaler i den nya verksamheten.

Det skulle kunna innebära mycket goda vinstmarginaler i verksamheten som helhet.

Bokslutskommunikén är tillgänglig för nedladdning på https://sonetel.com/sv/investerare/rapporter/

Om Sonetel
Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 140 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 50 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolaget utsågs 2016 och 2017 av Deloitte till ett av Sveriges mest snabbväxande teknikföretag ("Sweden Technology Fast 50"), samt ett av Europas 500 mest snabbväxande företag ("Technology Fast 500™ Europe, Middle East & Africa"), med en tillväxt på 459% från 2013 till 2016. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: ca@gwkapital.se,telefon: 08-503 000 50).

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
henrik@sonetel.com

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 september 2019 kl. 07:30 CET