10:32:53 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-24 Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-12-18 Årsstämma 2025
2024-09-27 Bokslutskommuniké 2024
2024-02-23 Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-12-19 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2023-12-18 Årsstämma 2024
2023-09-27 Bokslutskommuniké 2023
2023-02-24 Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-12-19 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2022-12-16 Årsstämma 2023
2022-09-27 Bokslutskommuniké 2022
2022-02-25 Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-12-20 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2021-12-17 Årsstämma 2022
2021-09-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-02-25 Kvartalsrapport 2021-Q2
2020-12-18 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2020-12-17 Årsstämma 2021
2020-09-25 Bokslutskommuniké 2020
2020-05-26 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-02-26 Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-12-18 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2019-12-17 Årsstämma 2020
2019-11-27 Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-09-17 Bokslutskommuniké 2019
2019-05-29 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-02-14 Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-12-20 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2018-12-19 Årsstämma 2019
2018-11-12 Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-09-19 Bokslutskommuniké 2018
2018-04-25 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-01-31 Kvartalsrapport 2018-Q2
2017-12-20 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2017-12-19 Årsstämma 2018
2017-10-31 Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-08-28 Bokslutskommuniké 2017
2017-04-24 Kvartalsrapport 2017-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Sonetel är verksamt inom IT-sektorn. Bolaget utvecklar mjukvarulösningar med särskild inriktning mot kommunikationstjänster. Mjukvaruplattformen baseras på SAAS (Software-As-a-Service) vilket möjliggör intern- och extern kommunikation bland anställda via röst, video och text. Initialt nyttjar kunderna bolagets plattform gratis för att därefter vid intresse kunna övergå till valfri prismodell och abonnemang. Bolaget bildades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2020-10-08 08:30:00

Sonetel - ett SaaS-företag listat på Nasdaq First North Growth Market Stockholm - redovisar en mindre förlust i augusti. Antalet nya kunder per dag fortsatte att öka i september. 

"Vi ser positivt på utvecklingen." säger bolagets VD Henrik Thomé. "Vi har under de senaste månaderna primärt fokuserat på kvalitetsarbete för att ytterligare öka kundnöjdheten. Det börjar nu ge tydliga resultat." 

Den preliminära månadsrapporten för augusti för moderbolaget Sonetel AB (publ) visar en förlust på ca -0,1 MSEK. Siffrorna är inte granskade av bolagets revisor. Förlusten berodde på säsongsmässiga variationer vad gäller förnyelse av årsabonnemang, samt på engångsavgifter gällande en emission utförd 2019. 

Bolagets investeringar i bolagets SaaS plattform var i augusti ca 0,3 MSEK vilket är att jämföra med ca 1,4 MSEK samma månad föregående år. De månatliga avskrivningarna på gjorda investeringar ligger på ca 0,6 MSEK. Detta innebär att bolagets aktiverade utvecklingskostnader nu minskar istället för att som tidigare öka.  

Preliminära data för september visar på tillväxt från föregående månad i antalet kundabonnemang för internationella telefonnummer med ca +1,2%.  

Antalet Business package abonnemang ökade med ca +12% från augusti till september 

Det årliga värdet från telefonnummerabonnemang och tillhörande business-package-abonnemang ökade med +0,1% i september (räknat i USD, vilket är den huvudsakliga kundvalutan) givet en lägre snittintäkt per telefonnummer till följd av prisändringar tidigare i år. 

Antalet Premiumabonnemang minskade med -2,2% i augusti. Detta gjorde att det årliga värdet av samtliga kundabonnemang (ARR) minskade med -0,1% (räknat i USD).  

Antalet företag som använde Sonetels nya chattfunktion för hemsidor ökade med +2% från augusti till september. Totalt nyttjade 1892 företag den nya tjänsten i början av september.  

Antalet nya betalande kunder per dag ökade med +3% från augusti till september. Sedan mars i år har antalet nya betalande kunder per dag ökat med +35%. Antalet nya betalande kunder per dag var -16% lägre än i september föregående år, men marknadsföringskostnaderna var samtidigt ca -76% lägre än i samma månad föregående år.  

Den organiska trafiken till Sonetels hemsida via Googles sökmotor ökade med +1% från augusti till september.  Från september 2019 till september 2020 har den organiska trafiken ökat med ca +120%. 

Kundanskaffningskostnaden (CAC) låg i september på ca 177 SEK (20 USD) per ny betalande kund, vilket gav en återbetalningstid per ny betalande kund (ROI) på ca 2 månader. I september 2019 låg CAC på ca 510 SEK (52 USD) med en ROI på ca 20 månader. 

Antalet aktiva kunder- d.v.s. kunder som använde någon betald tjänst - ökade med +2% från augusti till september 

Kundbetyget på Trustpilot låg oförändrat kvar på 4,6 av 5 i september. 

För att nå nya kundgrupper har bolaget påbörjat arbetet med att översätta apparna till fler språk, samt lägga till betalmetoder som bl.a. används i Kina, Indien och i andra länder. 

 

Om Sonetel 

Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 160 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: ca@gwkapital.se,telefon: 08-503 000 50). 

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/  

Kontakt 

Henrik Thomé, VD 
Telefon: 08-525 060 11 
henrik@sonetel.com

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 oktober 2020 kl. 08:30 CET.