13:19:19 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-24 Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-12-18 Årsstämma 2025
2024-09-27 Bokslutskommuniké 2024
2024-02-23 Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-12-19 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2023-12-18 Årsstämma 2024
2023-09-27 Bokslutskommuniké 2023
2023-02-24 Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-12-19 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2022-12-16 Årsstämma 2023
2022-09-27 Bokslutskommuniké 2022
2022-02-25 Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-12-20 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2021-12-17 Årsstämma 2022
2021-09-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-02-25 Kvartalsrapport 2021-Q2
2020-12-18 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2020-12-17 Årsstämma 2021
2020-09-25 Bokslutskommuniké 2020
2020-05-26 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-02-26 Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-12-18 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2019-12-17 Årsstämma 2020
2019-11-27 Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-09-17 Bokslutskommuniké 2019
2019-05-29 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-02-14 Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-12-20 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2018-12-19 Årsstämma 2019
2018-11-12 Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-09-19 Bokslutskommuniké 2018
2018-04-25 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-01-31 Kvartalsrapport 2018-Q2
2017-12-20 Ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2017-12-19 Årsstämma 2018
2017-10-31 Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-08-28 Bokslutskommuniké 2017
2017-04-24 Kvartalsrapport 2017-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Sonetel är verksamt inom IT-sektorn. Bolaget utvecklar mjukvarulösningar med särskild inriktning mot kommunikationstjänster. Mjukvaruplattformen baseras på SAAS (Software-As-a-Service) vilket möjliggör intern- och extern kommunikation bland anställda via röst, video och text. Initialt nyttjar kunderna bolagets plattform gratis för att därefter vid intresse kunna övergå till valfri prismodell och abonnemang. Bolaget bildades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2022-01-07 08:30:00

Sonetel som är listat på Nasdaq First North Growth Market Stockholm, rapporterar en förlust på -0,1 MSEK i november. Den efterföljande månaden december var traditionsenligt årets svagaste månad.

Den preliminära månadsrapporten för november för moderbolaget Sonetel AB (publ) visar på en förlust före skatt på ca -0,1 MSEK. Omsättningen var ca 1,7 MSEK. Uppgifterna är inte granskade av bolagets revisor.

Preliminära data för den efterföljande månaden december ger följande nyckeltal:

Antalet nya betalande kunder minskade med -17% sedan november till ca 28 kunder per dag.

"December är normalt sett årets sämsta månad." säger VD Henrik Thomé. "Kunder glömmer att betala för tjänsterna och är upptagna med att köpa andra saker än det vi säljer."

Antalet företag som använde Sonetels nya chattfunktion för hemsidor var i princip oförändrat. Totalt nyttjade 2 467 företag den nya tjänsten i slutet av december.

Antalet kundabonnemang för virtuella internationella telefonnummer (ca 70% av intäkterna) minskade med ca -2%. Jämfört med samma månad föregående år har antalet abonnemang ökat med ca +5%.

Antalet Business package abonnemang (ca 4% av intäkterna) minskade med ca -4% sedan november.

Antalet Premiumabonnemang (ca 15% av intäkterna) minskade med ca -2%.

Det årliga värdet av samtliga kundabonnemang (ARR) minskade med ca -2% sedan november (räknat i USD).

Abonnemang samt ARR exkluderar dock kundkonton med negativt saldo. Eftersom det är vanligt att kunder under långhelger tillfälligt missar att fylla på sitt förbetalda konto, så är det svårt att bedöma om nedgången är reell eller säsongsmässig. Januari är dock traditionellt en stark månad med positiv rekyl för bolaget.

Antalet aktiva kunder (d.v.s. kunder som hade ett aktivt abonnemang, samt ett positivt förbetalt saldo) minskade med ca -2% i december.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) var ca 164 SEK (18 USD) i snitt per ny betalande kund, vilket gav en återbetalningstid per ny betalande kund (ROI) på ca 2 månader.  Ökningen berodde primärt på att kostnaden för kundtjänst fördelades på färre nya kunder.

Andelen nya betalande kunder som kom via affiliates var i december ca 9% vilket var en ökning från 7% i november. I reella tal ökade antalet nya kunder via affiliates med +7% från november till december

Andelen som rekryterades tack vare kundrekommendation i december var 10% vilket kan jämföras med 7% i november. I reella tal ökade antalet nya betalade kunder via kundreferenser med +20% från november till december.

Satsningar som gjorts på SEO (Search Engine Optimization), genom skapandet av en mängd informationssidor av allmängiltigt värde under slutet av 2020, bidrog med uppemot 35% av de nya betalande kunderna i december - vilket kan jämföras med 28% i november. I reella tal ökade antalet nya betalande kunder från detta initiativ med +9% från november till december.

30% av de nya betalande kunderna i december kom från Google Adwords annonser - vilket är en minskning med 3 procentenheter sedan november. Antalet nya betalande kunder som kom via Adwords var -21% lägre i december än i november. Kostnaden för Adwords-annonsering minskade samtidigt med -18%.

Kundbetyget på Trustpilot kvarstod på 4,7 av 5.

"Nu i början av januari ligger fokus på att aktivera försäljningsspåret kring SIP-trunkar till mindre call centers i Europa, tillsammans med vår säljpartner Respond4you." säger Henrik Thomé, VD.

På utvecklingssidan ligger fokus kortsiktigt på förbättrad användarvänlighet i de nya apparna, samt implementering av en ny prisplan.

Om Sonetel
Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 170 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: ca@gwkapital.se,telefon: 08-503 000 50).

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
henrik@sonetel.com

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 januari 2022 kl. 08:30 CET.