19:34:53 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-19 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-19 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2024-05-15 Årsstämma 2024
2024-05-14 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-10 Extra Bolagsstämma 2023
2024-02-29 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 Ordinarie utdelning SPEQT 6.83 SEK
2023-05-16 Årsstämma 2023
2023-05-11 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-10 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-09 Split SPEQT 10:1
2022-05-27 Ordinarie utdelning SPEQT 4.80 SEK
2022-05-25 Årsstämma 2022
2022-05-05 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-11 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-19 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2021-05-18 Årsstämma 2021
2021-05-12 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-23 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-17 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-25 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-19 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2020-05-18 Årsstämma 2020
2020-05-14 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-27 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-14 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-22 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-08-13 Extra Bolagsstämma 2019
2019-05-16 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-14 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2019-05-13 Årsstämma 2019
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-12-07 Extra Bolagsstämma 2018
2018-11-08 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-17 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-05-08 Årsstämma 2018
2018-04-27 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2018-02-16 Bokslutskommuniké 2017
2018-02-13 Extra Bolagsstämma 2017
2017-11-10 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-18 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-12 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-05-02 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2017-04-28 Årsstämma 2017
2017-02-24 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-25 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-26 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-06-16 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2016-06-15 Årsstämma 2016
2016-05-27 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-26 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-27 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-11-09 Extra Bolagsstämma 2015
2015-08-28 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-06-16 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2015-06-15 Årsstämma 2015
2015-05-29 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-27 Bokslutskommuniké 2014
2014-12-29 Extra Bolagsstämma 2014
2014-11-28 Analytiker möte 2014
2014-11-28 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-29 15-9 2014
2014-08-29 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-28 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2014-05-27 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-05-27 Årsstämma 2014
2014-02-28 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-29 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-24 Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-30 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-31 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-05-31 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2013-05-30 Årsstämma 2013
2013-02-28 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-29 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-30 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-06-04 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2012-06-01 Årsstämma 2012
2012-05-31 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-23 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-18 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-10-12 Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-31 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-30 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-05-30 Årsstämma 2011
2011-05-12 Bokslutskommuniké 2010
2010-05-25 Kvartalsrapport 2010-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Speqta är ett adtech bolag som ger onlineannonsörer möjlighet att hantera sin marknadsföring med hjälp av data och AI. Bolagets primära SaaS-tjänst, BrightBid, är ett onlineverktyg som ger kunder möjlighet att hantera resultat och oberoende överbrygga olika annonsplattformar. Bolaget har en historik av prestationsbaserad marknadsföring, och gick tidigare under namnet Mytaste. Verksamheten drivs globalt och huvudkontoret är i Stockholm, Sverige.
2022-05-04 14:00:00

[image]

Speqta ABs ("Speqta") SaaS-tjänst Bidbrain lanserar nu mer funktionalitet tillsammans med en modulbaserad affärsmodell och prissättning för sina prenumerationstjänster. Med den nya modellen kommer Bidbrain även att möjliggöra optimering av Google Shopping kampanjer för e-handlare som vill använda Google's egna tjänster Smart Shopping och Performance Max, vilket ger tjänsten en större marknad att bearbeta.
 
Bidbrain är en SaaS-plattform för e-handlare för att maximera sin försäljning till en givet  ROAS (Return On Ad Spend, avkastning på annonskostnaden), som lanserades i sommaren 2021. Förutom optimeringen bygger tjänsten också på att ge e-handlaren mer transparens och bättre kunna styra sina annonsering. Nu lanserar Bidbrain ny funktionalitet och affärsmodell, som har tre nivåer av prenumeration. Nya prenumerationsmodellen möter även behovet för e-handlare som vill prestera bättre med Googles egna budstrategier, t ex ha hjälp med optimering av produktfeeden eller få insikter i vilka produkter och söktermer som Google spenderar annonsbudgeten på.  
 
Tre prenumerationsmodeller
Bidbrain kommer att ha tre nivåer av sina prenumerationstjänst:
 
Free - Med sitt Google Ads ID kan en e-handlare få en analys över hur bra deras budgivning är idag, dvs en "Bid quality analysis". Nivån innehåller även en begränsad tjänst för optimering av produktfeed samt en samlad databas av lärdomar inom Google Shopping. Kostnad: Gratis.
Pro - Optimera din försäljning med andra budgivningsmotorer (än Bidbrain). Pro innehåller allt i "Free" men också full optimering av produktfeed inklusive omskrivning av produkttitlar för att öka visningar, klick och konverteringar på relevanta söktermer. I Bidbrain Pro ingår även utökad insiktsrapportering, exempelvis identifiera vilka produkter eller segment som Googles budstrategi fungerar bra och mindre bra på. I tjänsten ingår också fri tillgång till Bidbrains CSS som ger upp till 20% budfördel hos Google. Kostnad: 390€/månad.
Pro + bidding - Förutom allt i "Pro" innebär denna nivå även Bidbrains egenutvecklade budmotor som vid flertal tillfällen bevisat sig slå andra budmotorer. I tjänsten ingår även Automatic Bid modifiers samt Automatic keyword optimization. Tjänsten aktiverar också svansen av produkter vilket ofta andra budmotorer missar eftersom det där saknas transaktionsdata att buda på. E-handlaren styr budmotorn genom att sätta önskad ROAS-% på olika produktgrupper eller varumärken, vilket även kan styras mot önskat vinstnivå. Kostnad: 390€/månad + 5% på AdSpend.
 
För större e-handlare finns också en Enterprise-nivå vilket innebär en annan prissättning och en dedikerad kontaktperson.
 
Malin Blomberg, VD för Shopello och Bidbrain, kommenterar:
Vi kan med den nya modellen adressera en större marknad. Från de kunderna vi jobbat med senaste halvåret har vi sett behovet att dela upp vår tjänst i mer flexibla paket. Med nivån "Pro" kan vi boosta Google's egna tjänster till en låg månadskostnad. För e-handlaren innebär det högre avkastning och ökad quality score. Nu fortsätter utvecklingen kring att förbättra tjänsten ytterligare inklusive förbereda för större skalning av tjänsten. Jag är stolt över teamet som gjort och gör detta möjligt.
 
Bidbrain är en viktig del av Speqtas framtida satsning och strategi. Läs mer om Bidbrain på www.bidbrain.com
Kontakt:
Fredrik Lindros
VD, Speqta AB (publ)
fredrik.lindros@speqta.com
+46 723 10 66 66
www.speqta.com
  
Om Speqta
Speqta är ett adtech-bolag som erbjuder trafikgenererande tjänster inom e-handel med hjälp av data och AI. Bolaget har två produkter; affiliatenätverket Shopello och SaaS-tjänsten Bidbrain och är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet "speqt". Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB, telefonnummer: +46 40 20 02 50, epost: ca@vhcorp.se