13:38:06 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-05-16 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2024-05-15 Årsstämma 2024
2024-04-30 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-12 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-15 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2023-05-12 Årsstämma 2023
2023-04-28 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-31 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-09 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2022-04-29 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-12 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 Extra Bolagsstämma 2021
2021-10-29 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-17 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2021-05-14 Årsstämma 2021
2021-04-30 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-12 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-14 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-15 Årsstämma 2020
2020-05-14 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2020-04-30 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-13 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-18 Årsstämma 2019
2019-06-10 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2019-05-31 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-28 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-30 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-31 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-31 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-05-21 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2018-05-18 Årsstämma 2018
2018-02-28 Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Touchtech är verksamt inom IT-sektorn. Bolaget tillhandahåller digitaliseringslösningar anpassade mot aktörer inom detaljhandeln. Bolagets produkt baseras på en egenutvecklad mjukvaruplattform som gör det möjligt för handlare att presentera produktsortimentet på touchskärmar. Utöver produkterna erbjuder bolaget konsultationstjänster som strategiutveckling, utbildning, samt installationstjänster och support. Touchtech grundades under 2008 och har sitt huvudkontor i Göteborg.
2018-08-31 08:00:00
Väsentliga händelser under första kvartalet
  • Tecknat avtal med Bestseller för Jack & Jones, Coop Norge AS och Johnells

  • Samarbete med Avensia

  • Ställt ut på följande mässor; ECommerce+Shoptech (Stockholm), RBTE (London), SEBC (Göteborg), VFM (Göteborg)

Väsentliga händelser efter periodens slut
  • Tecknat avtal med Junkyard, Bergqvist skor, Clas Ohlson

  • Lanserat ett eget butikskoncept, The Fitting Room

VD har ordet

Vår målsättning för det första halvåret 2018 var att öka igenkänningsfaktorn för Touchtech, påbörja många nya dialoger med kunder inom retail och få nya Vendo-kunder. Därför valde vi att investera i att ställa ut på sju mässor, varav fyra i egen regi, där vi visade prov på vår marknadsledande lösning och framtidsvision. Detta har bidragit till att vi tecknat avtal med fler kunder än någon annan aktör inom konfektionsbranschen i syfte att förena e-handeln med den fysiska butiken.

Vi har fortsatt att utveckla våra samarbeten med värde-adderande partners som Avensia, Vertiseit och Jetshop för att bara nämna några. För att våra partners och kunder på egen hand ska kunna integrera sina e-handels- och affärssystem med Touchtech Vendo har vi förenklat integrationsmöjligheterna ytterligare. Fem av de senaste åtta kunderna har därmed integrerats av kundens in-houseutvecklare eller av en partner.

Vi estimerar att detta har bidragit med ca 1,5 - 2 miljoner kronor i konsultationsintäkter för våra partners. På lång sikt är detta väldigt positivt då ett partner-ekosystem som växer kring Touchtechs lösningar kan bidra till att bl.a. påskynda vår internationalisering. Samtidigt blir effekten på kort sikt ett minskat behov och beläggning av våra konsultationstjänster, vilket är en av anledningarna till att vår omsättning inte är högre under andra kvartalet, jämfört med samma period föregående år.

Tack vare vår partnerstrategi har vi kunnat fokusera på att förbättra vår produkt ytterligare. Jag är övertygad om att på lång sikt kommer vi med denna strategi snabbare skala vår affär med fler kunder och fler butiker. Det blir mer lönsamt för både kunden och våra partners där vi kan fokusera på kompetens- och produktutveckling som vi licensierar istället för att underhålla kundunika integrationer.

Några utvalda händelser under juli och augusti:
  • MQ utökar med tre nya butiker och är därmed uppe i 22 butiker (26 skärmar) anslutna
  • Elkjöp utökar med tre nya butiker i Norge till totalt 4 butiker
  • J.Lindeberg lanserar som första kund en Vendo-touchskärm på Åhléns
  • Junkyards konceptbutik lanseras
  • Signerar avtal med Bergqvist skor, Junkyard, Clas Ohlson för Vendo
  • Clas Ohlson utökar med tre Lima-licenser till Clas Ohlson museet och till butik i Finland
  • Anställer ny säljare, med lång erfarenhet från retail-branschen, till försäljningsavdelningen
  • Lanserar The Fitting Room på Retail Arena-eventet

Jag ser fram emot en intensiv och händelserik höst. Vår målsättning är att fortsatt teckna avtal med fler retailers och framförallt i nära samarbete med våra befintliga kunder förbättra vår lösning och därmed öka möjligheten till att ansluta fler butiker i snabbare takt.

Vi ser också fram emot den 11:e oktober då vi slår upp portarna till The Fitting Room i Nordstan, Göteborg. Ett nytt butikskoncept som vill förena styrkorna mellan fysisk och digital handel med potentialen att förändra retail i grunden. Vårt syfte med detta initiativ är att utvärdera nya lösningar, driva utvecklingen i branschen och ta del av konsumenternas respons och feedback på konceptet.

För mer om The Fitting Room besök www.thefittingroom.store.

Vi hörs i samband med nyhetsbrev om en månad.

Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban
deniz@touchtech.com