13:44:38 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-11-14 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-31 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2024-05-30 Årsstämma 2024
2024-05-16 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-21 Extra Bolagsstämma 2023
2024-02-15 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2023-05-25 Årsstämma 2023
2023-05-17 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 Bokslutskommuniké 2022
2023-01-26 Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-17 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-20 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-10 Årsstämma 2022
2022-05-09 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2022-02-18 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-20 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2021-02-19 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-19 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-10-02 Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-28 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-12 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2020-06-11 Årsstämma 2020
2020-05-20 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-21 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-26 Årsstämma 2019
2019-05-31 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2019-05-22 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-21 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-28 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-01 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2018-05-31 Årsstämma 2018
2018-05-23 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-20 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-30 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-31 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-19 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2017-06-16 Årsstämma 2017
2017-05-31 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-24 Bokslutskommuniké 2016
2017-02-23 Extra Bolagsstämma 2017
2016-11-30 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-10-18 Split UMIDA B 100:1
2016-08-31 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-06-14 Årsstämma 2016
2016-05-31 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-05-09 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2016-02-19 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-20 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-11-20 Extra Bolagsstämma 2015
2015-08-20 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-20 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-23 Årsstämma 2015
2015-04-17 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2015-02-19 Bokslutskommuniké 2014
2014-12-19 Extra Bolagsstämma 2014
2014-12-09 15-7 2014
2014-11-25 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-10-03 Split UMIDA B 50:1
2014-08-26 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-23 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-16 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2014-04-15 Årsstämma 2014
2014-02-14 Bokslutskommuniké 2013
2013-12-04 15-7 2013
2013-11-20 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-16 Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-23 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-23 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-28 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2013-03-27 Årsstämma 2013
2013-02-22 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-23 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-11-22 Extra Bolagsstämma 2012
2012-08-24 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-25 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-03-20 Årsstämma 2012
2012-02-17 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-16 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-17 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-11 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-13 Ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2011-04-12 Årsstämma 2011
2011-02-23 Bokslutskommuniké 2010

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Umida Group är ett dryckesbolag. Genom diverse dotterbolag produceras, marknadsförs och säljs vin, sprit, blanddryck, glögg och andra alkoholhaltiga drycker samt flytande livsmedel i både egna och externa uppdragsgivares varumärken. Umida Group verkar på en internationell marknad med kunder och uppdragsgivare i flera olika länder. Bolaget grundades år 2007.
2019-01-31 08:59:51

Detta blir mitt sista VD-brev och det är med lite blandade känslor jag idag lämnar min roll som VD i Umida Group. Det har varit en mycket intensiv och spännande resa och jag känner fortfarande stort engagemang för bolaget och dess framtid. Jag har dock kommit fram till att nu när mitt två-årskontrakt löper ut så är det dags för mig att gå vidare för att ägna mig åt uppdrag utanför bolaget som lockar. Jag vill i detta VD-brev passa på att blicka bakåt på mina två år som ansvarig för Umida Group, men även rikta blickarna framåt och berätta lite mer om planerna för 2019. 

Jag utsågs till VD för Umida Group den 1 februari 2017 och tog över ledarskapet från Henrik Sundewall som hade gjort ett fantastiskt arbete med dåvarande Cefour och bl.a. påbörjat bolagets ambitiösa förvärvresa. Som ny VD började jag med att staka ut en tydlig framtida riktning för bolaget med vision, strategier och affärsplan som kommunicerades i mars 2017. Sedan fortsatte det viktiga arbetet med att integrera de förvärvade bolagen Vinfabriken och Götene Vin & Spritfabrik. En milstolpe i det arbetet var konsolideringen av produktionen till Götene. Under sommaren 2017 flyttades produktionslinjen för de färdigfyllda glasen från Åhus till Götene och fabriken i Åhus stängdes ned, och vi kunde genom detta realisera synergier och kostnadsbesparingar. Jag gjorde även en översyn av organisationen, vilket resulterade i en neddragning av personal i produktion. Men också identifiering av vilka resurser och kompetenser bolaget var i behov av för den ambitiösa framtida tillväxtresan. Sedan dess har nyckelkompetens rekryterats in till bolaget och bolaget har idag en stark, engagerad och kompetent ledning. 

En annan viktig del av affärsplanen var att förbättra portföljmixen och öka fokuset på egna varumärken med god marginalstruktur. Det stora lego-produktionsuppdraget för Constellation brands med låga marginaler avvecklades succesivt under 2017 och vi ökade istället fokuset på att utveckla en egen produktportfölj och på innovation. Flera nya produkter lanserades under 2017, bl.a Casana Tonic, som var en av Umidas många offertvinster på Systembolaget. Vi etablerade även flera nya säljamarbeten för att stärka bolagets säljkraft, bl.a. samarbetet med Conaxess Trade som startade i augusti 2017. 

Vid årsskiftet 2017/2018 förvärvades Brands For Fans, ett bolag med en unik, stark affärsidé och stor internationell potential. Under 2018 har vi sedan arbetat med att integrera Brands For Fans i bolagsgruppen och dra nytta av Umidas kompetens inom bl.a. produktutveckling, produktion och inköp för Brands For Fans portföljen. Men framför allt har vi haft fokus på att utveckla och växa Brands For Fans affären. En global tillväxtplan för Motörhead togs fram och vi utökade produktportföljen med nya produkter, en ny Motörhead vodka och Motörhead Premium Dark Rom. Motörhead romen, som var en offertvinst på Systembolaget, lanserades i december och har kraftigt överträffat förväntningarna, vilket visar på den stora potentialen i Motörhead varumärket. Flera nya Motörhead produkter finns också i pipe-line för lansering på internationella marknader, och de presenterades igår kväll på ett mycket lyckat globalt lanseringsevent med exportpartners, kunder och journalister. 

Under 2018 genomförde vi även en storsatsning på glögg med en utökad produktportfölj och stärkt säljbearbetning, vilket resulterat i en försäljningstillväxt av glögg på +50%. Innovation är ett prioriterat område för Umida och under 2018 vann vi hela 8 upphandlingar på monopolen i Norden, vilket jag är mycket stolt över. I augusti etablerade vi även ett nytt legoproduktions-samarbete med det internationella bolaget Ceder's Drinks ltd gällande en serie alkoholfria ginprodukter. CEDER'S har varit ett omfattande produktionsuppdrag under hösten och förväntas växa betydligt under kommande år. Det har därmed varit högtryck i produktion under andra halvåret och ett imponerande arbete har genomförts för att producera en stor volym glögg och för att börja producera alkoholfria produkter i vår anläggning i Götene. 

Umida är på en tillväxtresa och för att finansiera den resan genomförde vi under november en företrädesemission. Genom denna fick bolaget ett kapitaltillskott på 15,2 MSEK efter emissionskostnader, som ska användas för att fortsätta bygga varumärkesportföljen, investeringar i fabriken, förvärv och för att betala tillbaka brygglån. 

Umida är idag ett helt annat bolag än när jag började för två år sedan. Bolaget har genomgått en transformation och har nu en ny attraktiv portfölj av varumärken med Brands For Fans i centrum och en stark plattform för framtida lönsam tillväxt.

Jag vill även rikta blickarna framåt och nämna några ord om planen för 2019. Målet är att generera lönsamhet under 2019, genom kraftig organisk tillväxt, förvärv och genom att stärka marginalerna ytterligare. Vi har definierat några viktiga fokusområden för Umida under 2019 för att leverera på målsättningarna. 
  • Driva kraftig tillväxt av Brands For Fans - med global expansion av Motörhead och Scorpions i fokus 
  • Etablera nya strategiska säljsamarbeten för att växa kraftfullt på exportmarknader 
  • Driva pro-aktivt innovationsarbete och genomföra framgångsrika lanseringar
  • Växa inom vin genom egna varumärken, legoproduktionsuppdrag och förvärv 
  • Utveckla och effektivisera i produktion för att bättre kunna hantera vin, alkoholfritt och växande volymer
  • Genomföra förvärv som kompletterar Umidas verksamhet, generar tillväxt och lönsamhet
  • Fortsätta stärka organisationen med rätt struktur, resurser, kompetens, processer och gemensam kultur  

Det har varit en intensiv tid som VD för Umida och jag vill tacka för det hårda arbete som medarbetare, ledning och styrelse har lagt ned och för vad vi tillsammans har åstadkommit. Jag vill önska er alla lycka till med den offensiva resa Umida är på. 

Jag vill även tacka alla aktieägare för visat förtroende och för ert engagemang i Umida. Jag har uppskattat de kontakter vi har haft och de frågor, synpunkter och idéer jag har fått under min tid som VD. Tack för den tid som varit och lycka till!

Stockholm 31 januari 2019

Katarina Nielsen

Verkställande direktör