08:27:33 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-08-30 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2024-05-23 Årsstämma 2024
2024-02-23 Bokslutskommuniké 2023
2023-08-25 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-24 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2023-05-23 Årsstämma 2023
2023-03-29 Extra Bolagsstämma 2022
2023-02-24 Bokslutskommuniké 2022
2022-08-26 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-25 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2022-05-24 Årsstämma 2022
2022-02-25 Bokslutskommuniké 2021
2021-08-27 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-12 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2021-05-11 Årsstämma 2021
2021-02-19 Bokslutskommuniké 2020
2020-08-28 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-08-21 Split ELN 100:1
2020-06-18 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2020-06-16 Årsstämma 2020
2020-02-20 Bokslutskommuniké 2019
2019-05-10 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2019-05-09 Årsstämma 2019
2018-08-30 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-24 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2018-04-23 Årsstämma 2018
2018-02-15 Bokslutskommuniké 2017
2017-08-25 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-22 Årsstämma 2017
2017-04-21 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2017-02-16 Bokslutskommuniké 2016
2016-07-27 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-24 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2016-04-21 Årsstämma 2016
2016-02-11 Bokslutskommuniké 2015
2015-07-20 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-24 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2015-04-23 Årsstämma 2015
2015-01-28 Bokslutskommuniké 2014
2014-07-31 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-07 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2014-04-04 Årsstämma 2014
2014-02-20 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-20 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-20 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-21 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2013-05-20 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-05-20 Årsstämma 2013
2013-03-13 15-7 2013
2013-02-20 Bokslutskommuniké 2012
2012-10-26 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-20 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-19 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-04-19 Årsstämma 2012
2012-02-21 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-10 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-23 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-15 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2011-04-14 Årsstämma 2011
2011-04-14 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-21 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-24 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-25 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-18 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2010-05-17 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-18 Bokslutskommuniké 2009
2009-11-18 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-05-08 Ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHälsovård
IndustriLäkemedel & Handel
Ellen är specialiserat inom bioteknik. Idag är bolaget inriktade mot produkter för kvinnors hälsa. Bolaget utvecklar och säljer sanitetsskydd för kvinnor baserade på probiotika (mjölksyrebakterier). Produkterna säljs under separata varumärken. Störst verksamhet innehas inom den nordiska- och europeiska marknaden där försäljning sker via licensierade distributörer. Bolaget etablerades under 2000 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2017-11-20 08:00:00
Ellen AB
Pressmeddelande

Intimhälsomarknaden har tillväxtpotential och Ellens varumärke har hög
trovärdighet men låg kännedom

Danderyd, 2017-11-20 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Ellen har låtit genomföra en
undersökning om konsumenters, både kvinnor och mäns, konsumtionsmönster
avseende intimhälsoprodukter och kännedomen om Ellens varumärke. Resultatet
visar att intimhälsa anses vara mycket viktigt både för kvinnor och män.
Intimhälsoprodukter används regelbundet och efterfrågan ökar. Undersökningen
visar också att kännedomen om Ellens varumärke är låg, men bland de konsumenter
som känner till varumärket är inställningen att Ellens produkter och varumärke
är mycket bra. Begreppen ”kliniskt”, ”medicinskt” och ”trovärdigt” förknippas
enligt undersökningen med varumärket Ellen. 

Undersökningen har genomförts av varumärkesbyrån Silver AB och den omfattar mer
än 500 svenska konsumenter, både kvinnor och män. Av de tillfrågade anser sex
av tio kvinnor och fem av tio män att intimhälsa är mycket viktigt för deras
välbefinnande. Hälften av kvinnorna och en tredjedel av männen använder
regelbundet intimhälsoprodukter. Undersökningen visar vidare att nio av tio
anser att intimhälsoprodukter bör vara skonsamma och PH-balanserade. Åtta av
tio anser dessutom att de ska vara naturliga och oparfymerade. Syftet med
undersökningen är att få insikt om hur Ellens framtida positionering ska
utvecklas. 

Ellens produkter är oparfymerade och består av naturliga ingredienser.

Det innebär att Ellen kan växa vidare med den bas av de sex produkter vi nu har
idag. Ellen har som vision att vara ledande inom intimhälsa och vår affärsidé
är att erbjuda innovativa, unika, naturliga och miljövänliga premiumprodukter
som bygger på vetenskap och beprövad användning och därigenom skapa
välbefinnande och god intimhälsa Det innebär vidare att vår varumärkesstrategi
ligger rätt. Ett mål framåt är nu att öka dess kännedom. 

"Den genomförda studien bekräftar att vår produktutvecklingsstrategi är rätt.
Studien visar också att kännedomen om vårt varumärke är låg men att de värden
som förknippas med Ellens varumärke överensstämmer med de värden vi vill
signalera med varumärket. Det visar också att vi nu ska öka kännedomen och
bygga vidare på de budskap vi valt förknippas med. Undersökningen visar också
att den strategi vi lagt att växa genom marknadsföringsinvesteringar och att
bygga upp ett starkt varumärke på vår hemmamarknad har en tillväxtpotential. Nu
återstår att jobba vidare på den inslagna vägen för att vända den ekonomiska
trenden 2018”, säger Ingrid Atteryd Heiman, arbetande styrelseordförande hos
Ellen AB. 

För ytterligare information:

Ingrid Atteryd Heiman, styrelsen ordförande på telefon 0705 122505 eller via
epost ia@ellenab.com 



Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Ellen AB är
skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr
596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 20 november 2017 kl. 08.00. 

Om Ellen

Bioteknikföretaget Ellen erbjuder bland annat patenterade produkter med
probiotika för att förbättra kvinnors intimhälsa. Unika produkter i Ellens
produktportfölj idag är den probiotiska tampongen ellen® som innehåller Lacto
Naturel ® (LN®), som består av humana mjölksyrabakterier och ellen® Probiotisk
Utvärtes Intim Crème som också innehåller Lacto Naturel ® (LN®). Krämen
innehåller också naturligt fett som ger en skyddande och smörjande effekt. Båda
produkterna är unika och ensamma i sitt slag på marknaden. I produktsortimentet
finns också ett självdiagnostiserande pH-test (pH-Control®), en intim foam och
en intim deo. Foamen och deon är båda baserade på ekologiska råvaror med Salvia
som aktiv substans. Produkterna säljs genom ett globalt nätverk av
distributörer. Ellen är noterat på First North (Ticker: ELN). Erik Penser Bank
är bolagets Certified Adviser. För ytterligare information: www.ellenab.com