09:12:09 Europe / Stockholm

SAS

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-12-12 Bokslutskommuniké 2024
2024-09-12 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-05-30 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-03-19 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2024-03-07 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-01-10 Extra Bolagsstämma 2024
2023-11-30 Bokslutskommuniké 2023
2023-09-01 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-06-01 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-03-17 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2023-03-16 Årsstämma 2023
2023-02-24 Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-11-30 Bokslutskommuniké 2022
2022-08-26 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-05-31 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-03-18 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2022-03-17 Årsstämma 2022
2022-02-22 Kvartalsrapport 2022-Q1
2021-11-30 Bokslutskommuniké 2021
2021-09-01 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-05-27 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-03-17 Årsstämma 2021
2021-03-09 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2021-02-25 Kvartalsrapport 2021-Q1
2020-12-03 Bokslutskommuniké 2020
2020-09-22 Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-25 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-05-28 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-03-13 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2020-03-12 Årsstämma 2020
2020-02-26 Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-12-05 Bokslutskommuniké 2019
2019-08-27 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-05-28 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-03-14 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2019-03-13 Årsstämma 2019
2019-02-27 Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-12-05 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2018-12-04 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-02 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2018-08-31 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-02 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2018-05-30 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-03 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2018-04-10 Årsstämma 2018
2018-02-27 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-02 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2017-12-12 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-03 Extra Bolagsstämma 2017
2017-11-02 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2017-09-05 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-03 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2017-06-21 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2017-03-08 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-23 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2017-02-22 Årsstämma 2017
2017-02-02 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2016-12-13 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-03 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2016-09-08 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-04 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2016-06-10 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-03 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2016-03-09 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2016-03-08 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-03-08 Årsstämma 2016
2016-02-04 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2015-12-16 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-04 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2015-09-08 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-04 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2015-06-18 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-03-05 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-20 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2015-02-19 Årsstämma 2015
2015-02-04 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2014-12-18 Bokslutskommuniké 2014
2014-10-04 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2014-08-01 Kvartalsutdelning SAS PREF 12.5
2014-02-19 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2013-12-19 Bokslutskommuniké 2013
2013-09-04 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-06-11 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-03-21 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2013-03-20 Årsstämma 2013
2013-03-08 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-15 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-12 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-08 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-03 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-04-20 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2012-04-19 Årsstämma 2012
2012-02-08 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-08 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-17 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-10 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-12 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2011-04-11 Årsstämma 2011
2011-02-09 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-10 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-18 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-06-07 Split SAS 30:1
2010-04-22 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-13 Årsstämma 2010
2010-04-08 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2010-02-09 Bokslutskommuniké 2009
2009-11-05 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-12 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-28 Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-04-01 Ordinarie utdelning SAS 0.00 SEK
2009-03-31 Årsstämma 1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
SAS är ett skandinaviskt flygbolag. Flygrutterna består av inrikes- och utrikesflyg, med Europa, Nordamerika och Asien som dominerande resmål. Övrig verksamhet som bolaget bedriver förutom passagerarflyg innefattar även transport- och frakttjänster, samt markhantering och tekniskt underhåll. Idag är bolaget en del av Star Alliance koncernen. SAS grundades 1946 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2021-02-25 08:00:25
NOVEMBER 2020-JANUARI 2021

· Intäkter: 2 282 (9 707) MSEK
· Resultat före skatt (EBT): -1 936 (-1 087) MSEK
· Resultat före skatt och jämförelsestörande poster: -1 948 (-1 078) MSEK
· Periodens resultat: -2 050 (-861) MSEK
· Resultat per aktie: -0,28 (-2,33) SEK

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

· Rickard Gustafson beslutar sig för att lämna SAS efter tio år. Han lämnar
företaget senast den första juli 2021.
· SAS och Apollo förlänger chartersamarbete genom ett avtal som sträcker sig
över tre år med ett kontrakts­värde uppgående till 3,4 miljarder SEK.
· SAS tecknar och utnyttjar en ny kreditfacilitet på 1,5 miljarder NOK med en
löptid på tre år, garanterad till 100 % av Garantiinstituttet for Eksportkreditt
(GIEK).


VD-ORD

Pandemin fortsätter att kraftigt påverka hela flygbranschen negativt. Ökad
smittspridning har lett till striktare reserestriktioner, vilket minskat
efterfrågan under kvartalet och bromsat återhämtningen för resebranschen som
helhet. Utvecklingen av vaccin och vaccinationsprogram ger dock förhoppningar om
lättade restriktioner och ett ökat resande framåt sommaren 2021.

KVARTALETS RESULTAT NEGATIVT PÅVERKAT AV PANDEMIN

Kvartalet har präglats av en ökad smittspridning och en tilltagande oro för nya
mutationer av coronaviruset, vilket resulterat i allt hårdare reserestriktioner
över hela världen. Generellt sett råder just nu mer strikta reserestriktioner än
under våren 2020.

Rådande omständigheter gör att SAS löpande tvingas anpassa kapacitet och
avgångar till en svag och volatil efterfrågan. För kvartalet minskade
kapaciteten med 75 % mot föregående år och 29 % jämfört med föregående kvartal.
Antalet passagerare under kvartalet var 5,3 miljoner färre än första kvartalet
2020 och 900 000 färre än föregående kvartal.

Den negativa trafikutvecklingen har lett till att intäkterna stannade på endast
2,3 miljarder SEK, en minskning med 7,4 miljarder SEK jämfört med föregående år.
Samtidigt har SAS lyckats motverka stora delar av intäktstappet genom minskade
kostnader, vilka är nästan 60 % lägre än motsvarande kvartal föregående år.
Kostnadsbesparingarna kompenserar dock inte helt intäktsbortfallet och
resultatet för kvartalet uppgår till -1,9 miljarder SEK, vilket är 0,8 miljarder
lägre än föregående år.

SAS förmåga att hantera likviditet är avgörande för bolagets möjligheter att
navigera säkert igenom pågående pandemi, och vid kvartalets utgång uppgick
likviditeten till 4,7 miljarder SEK. Som planerat har SAS kraftsamlat för att
säkerställa återbetalning till kunder för inställda resor, vilket uppgår till
2,1 miljarder SEK under kvartalet. Vi har dessutom haft engångsutbetalningar
uppgående till cirka 0,7 miljarder SEK avseende framskjutna betalningar från
2020 samt genomförd omstrukturering. För att stärka likviditeten ytterligare i
vår säsongsmässigt svagaste period, har SAS utnyttjat en kreditfacilitet
uppgående till 1,5 miljarder NOK, till 100 % garanterad av Garantiinstituttet
for eksportkreditt (GIEK).

ANPASSAT KUNDERBJUDANDE UTIFRÅN RÅDANDE FÖRUTSÄTTNINGAR

Vi noterar ett uppdämt behov av resande framöver och i takt med att
vaccineringen tar fart världen över bör också rådande reserestriktioner kunna
lättas och därmed göra det möjligt att resa igen. I avvaktan på detta förbereder
SAS för att återöppna 180 direktlinjer till sommaren, företrädesvis inom
Skandinavien och Europa, om rådande reserestriktioner då återigen tillåter
människor att resa.

För att minska osäkerheten kring att boka resor har SAS infört än mer flexibla
biljettregler och ombokningsalternativ. Som alltid är våra Plus-biljetter
naturligtvis helt omboknings och avbokningsbara. Därutöver kan övriga
internationella biljetter nu också ombokas utan avgift fram till tre dagar före
avgång. Vill man istället avboka kan man välja en SAS Travel Voucher, som gäller
som betalning på alla SAS-destinationer. För inrikesresor i Sverige, Norge och
Danmark finns nu även en SAS Go Flex-biljett, som möjliggör ombokning utan
avgift fram till en timme innan avgång. För kunder som väljer att betala sina
biljetter med EuroBonus-poäng, gäller som vanligt fri avbokning fram till 24
timmar före avgång. Att SAS nu också är i fas med återbetalning till kunder för
inställda resor gör att SAS återigen lever upp till kravet om återbetalning av
inställda flyg inom en sjudagarsperiod, vilket ger en extra trygghet till våra
kunder. Efter att vi genomfört dessa initiativ har vi också haft ett antal
kampanjer med positiv respons och ett ökat antal bokningar främst till sommar
och höst, men givetvis från låga nivåer jämfört med vad som är normalt för denna
tid på året.

Flygfrakt har fyllt en viktig funktion under pandemin och har också utvecklats
till ett allt viktigare komplement till uteblivna passagerarintäkter, inte minst
vad gäller SAS interkontinentala flygningar. Många företagskunder har också
stort behov av att säkra viktiga logistikflöden i sina verksamheter där SAS
aktivt medverkar. Exempelvis har SAS Cargo under kvartalet etablerat luftbroar,
inom Europa och till Sydamerika, av komponenter för två stora industribolags
räkning.

I januari tecknade SAS och Apollo ett avtal om att förlänga sitt etablerade
samarbete med tre år, med möjlighet till förlängning med ytterligare två år.
Avtalet gäller chartertrafik från Danmark, Norge och Sverige till destinationer
inom Europa, motsvarande ett värde av cirka 3,4 miljarder SEK under de första
tre åren.

FORTSATT ARBETE MED OMSTÄLLNING AV VERKSAMHETEN

SAS har genomfört ett antal åtgärder under kvartalet, för att dimensionera
verksamheten till rådande efterfrågan, samt för att positionera bolaget inför de
marknadsförutsättningar som förväntas efter pandemin.

En kontinuerlig justering och anpassning av trafikprogrammet har minskat SAS
rörliga kostnader med över 70 procent. Den stora övertalighetsprocessen
motsvarande ca 5 000 positioner har slutförts, samtidigt som SAS fortsätter att
nyttja korttidspermitteringar i hela Skandinavien. Dessa beklagliga, men
nödvändiga, åtgärder har haft stor effekt och minskat personalkostnaderna med
nästan 45 procent jämfört med samma period föregående år.

För att ytterligare stärka SAS förmåga till säsongsanpassning, ökad
produktivitet och långsiktig konkurrenskraft, fortsätter dialogen med samtliga
fackförbund inom SAS-koncernen. Under kvartalet har nya avtal tecknats för delar
av vår norska personal och överenskommelser om frysta lönenivåer har också
ingåtts med flera yrkesgrupper.

Vidare har SAS omförhandlat ett stort antal leverantörsavtal vilket resulterat i
framskjutna betalningar under 2021 på närmare 700 miljoner SEK, vilket
ytterligare stärker SAS finansiella beredskap.

Som tidigare nämnts har SAS skjutit fram leveranser av nya flygplan från Airbus
och ökat takten i utfasningen av äldre och mindre bränsleeffektiva flygplan,
vilket stärker vår likviditet på kort och medellång sikt. Under de senaste tre
månaderna har vi fasat ut eller sålt fem stycken Boeing 737 och parallellt tagit
leverans av tre nya Airbus A320neo.

Den ökade takten på övergången till nya, bränsleeffektiva flygplan gör också att
vi minskar våra utsläpp och gör framsteg mot våra hållbarhetsmål. Under de
senaste tolv månaderna har de totala koldioxidutsläppen minskat med 74 %.
Merparten är kopplad till den reducerade trafiken, men användningen av nya, mer
bränsleeffektiva flygplan har också bidragit med 2,1 procentenheter. Vi har
nyligen även utökat vårt framtida leveransåtagande med Gevo för att säkra minst
20 % av vårt planerade behov av hållbart flygbränsle till år 2025.

FRAMÅTBLICK

Den mest avgörande faktorn för att myndigheter ska våga lätta på gällande
reserestriktioner och därmed möjliggöra för flygindustrins återhämtning, är en
hög vaccinationsgrad. Därför följer SAS vaccinationsutvecklingen noga runtom i
världen, för att stå redo att snabbt växla upp kapaciteten när förutsättningarna
tillåter. I närtid kommer dock efterfrågan med stor sannolikhet att vara ytterst
begränsad, men vi förväntar oss fortsatt att efterfrågan når mer normala nivåer
under 2022.

Passagerarmixen kommer framöver att präglas av en ökad andel fritidsresenärer än
tidigare, vilket ställer än större krav på flexibilitet och säsongsanpassning av
verksamheten. SAS är genom sitt kunderbjudande, sin förnyelse av flottan, sitt
hållbarhetsarbete och sin operativa modell väl positionerat för den marknad som
formas efter pandemin. Tack vare den operativa modellen och de tillhörande
produktionsenheterna som SAS utvecklat de senaste åren, står SAS starkt också i
konkurrensen framöver. Modellen gör det möjligt för SAS att erbjuda ett komplett
nätverk och en tidtabell anpassad efter skandinaviska behov, till såväl affärs-,
fritids- som regionala destinationer, genom tillgång till flexibla och
ändamålsenliga produktionsresurser.

Jag vill återigen uttrycka min uppskattning till alla kollegor på SAS för deras
engagemang och insatser under denna svåra tid. Jag vill också tacka våra kunder
för det förtroende vi åtnjuter som Skandinaviens ledande flygbolag. Vi ser alla
fram emot att snart återigen få nöjet att önska våra resenärer välkomna ombord!

Rickard Gustafson

Vd och koncernchef

Stockholm, 25 februari, 2021

Denna information är sådan information som SAS AB är skyldigt att offentliggöra
enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för
offentliggörande av Michel Fischier den 25 februari 2021 kl. 08:00 CET.