Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Fordon & Transport |
2021-09-01 08:00:12
MAJ 2021?-?JULI 2021
· Intäkter: 3 982 (2 507) MSEK
· Resultat före skatt (EBT): -1 358 (-2 071) MSEK
· Resultat före skatt och jämförelsestörande poster:
-1 237 (-784) MSEK
· Periodens resultat: -1 355 (-2 365) MSEK
· Resultat per aktie: -0,19 (-6,18) SEK
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET
· SAS tecknade kreditram om 3 miljarder SEK
· Anko van der Werff började som vd och koncernchef
VIKTIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET
· SAS har undertecknat ytterligare en finansiering av förskottsbetalningar om
ca. 100 miljoner USD, för 10 x A320neo flygplan med leveranser som sträcker sig
in i Q2 FY2023
· SAS har genomfört 22 flygningar på uppdrag av de skandinaviska myndigheterna
och bidragit till evakueringar från Afghanistan
NOVEMBER 2020?-?JULI 2021
· Intäkter: 8 196 (17 478) MSEK
· Resultat före skatt (EBT): -5 655 (-6 880) MSEK
· Resultat före skatt och jämförelsestörande poster:
-5 546 (-5 576) MSEK
· Periodens resultat: -5 838 (-6 696) MSEK
· Resultat per aktie: -0,82 (-17,66) SEK
VD-ORD
Vi noterade uppmuntrande tecken under sommarsäsongen på en gradvis ökande
efterfrågan. Vaccinationsgraden ökar också, men stora utmaningar finns kvar
framöver när antalet nya fall av deltavarianten ökar och försenar
återhämtningen. De införda reserestriktionerna gäller fortfarande och fortsätter
att negativt påverka efterfrågan på flygresor.
KVARTALET NEGATIVT PÅVERKAT AV DEN PÅGÅENDE PANDEMIN
Efterfrågan fortsatte att gradvis öka under den viktiga sommarsäsongen och vi
ökade vår kapacitet med 94 % jämfört med andra kvartalet. Antalet passagerare
ökade med 144 % jämfört med det senaste kvartalet och kabinfaktorn nådde 52 %,
vilket är en ökning med nästan 23 procentenheter jämfört med det tidigare
kvartalet. Osäkerheten kring covid-19-pandemin är dock långt ifrån över.
Insatserna för att omvandla hela SAS verksamhet måste fortsätta för att
kompensera den lägre efterfrågan med lägre kostnader. Resultatet före skatt
slutade på -1,4 miljarder SEK, vilket ändå är en förbättring med 0,7 miljarder
SEK jämfört med föregående år.
De totala intäkterna ökade med 106 % jämfört med andra kvartalet. Det är en
förbättring med omkring 1,5 miljarder SEK jämfört med föregående år, men
fortfarande 70 % lägre än tredje kvartalet 2019, som var opåverkat av covid-19.
MINSKAR KOSTNADERNA OCH SÄKRAR LIKVIDITETEN
SAS firar 75 år i branschen och har en historia av att framgångsrikt anpassa sig
till ändrade marknadsvillkor - något som ännu en gång blivit nödvändigt på grund
av pandemin. Kostnadsbesparingar som sänkta personalkostnader och
effektivisering av verksamheten fortsätter att leverera. De totala
rörelsekostnaderna kontrollerades strikt under kvartalet och landade på 4,9
miljarder SEK. Vi fortsätter också att utveckla våra operativa plattformar för
att bli ännu mer konkurrenskraftiga.
Arbetet med att säkra likviditeten fortsätter och vid slutet av kvartalet hade
vi likvida medel om 4,4 miljarder SEK, vilket motsvarar kassan vid slutet av
andra kvartalet. Under kvartalet undertecknades dessutom en kreditram med
huvudägarna, den danska och svenska staten, vilket ger tillgång till ytterligare
3,0 miljarder SEK i likviditet vid behov. Kreditfaciliteten kan användas fram
till utgången av 2022 och ger SAS en likviditetsbuffert under återhämtningsfasen
efter covid-19-pandemin. Kreditfaciliteten kompletterar de pågående
aktiviteterna med kostnadsbesparingar.
FÖRENKLAR RESANDET OCH ÖPPNAR NYA LINJER
De införda reserestriktionerna gör det svårt att resa och SAS gör allt vi kan
för att skapa en smidig reseupplevelse för passagerarna. Med vårt digitala
verktyg, SAS Travel Ready Center, kan passagerarna följa uppdateringar av
reserestriktionerna och förbereda sin resa på nätet, vilket säkerställer att
allt är klart när de kommer till flygplatsen. Vi erbjuder också mer flexibla
biljettregler och generösa ombokningsalternativ.
Samtidigt som vi anpassar oss till en ny marknadsrealitet, fortsätter vi att
öppna nya linjer. SAS ökar antalet flygningar mellan de skandinaviska
huvudstäderna och andra viktiga destinationer i nätverket för att ytterligare
förbättra tillgängligheten. Dessutom är fler av våra nya bränsleeffektiva
flygplan planerade att levereras under året, vilket gör vår flotta till en av de
modernaste i Europa. Vi är också stolta över att ha fått flyga skandinaviska
idrottare till OS i Tokyo under kvartalet.
FRAMÅTBLICK
Återhämtningen för flygbranschen beror i hög grad på osäkerheten kring hur
pandemin utvecklas. Vi förväntar oss att resandet gradvis ökar när allt fler
människor vaccineras runt om i världen, men vi är också medvetna om att
efterfrågan har ändrats under pandemin. SAS förväntar sig i framtiden fler
fritidsresenärer och en ännu hårdare konkurrens. Dessutom bokar kunderna sina
biljetter närmare inpå avresedatum, vilket innebär att förmågan att flexibelt
skala upp och ner kommer att vara en avgörande framgångsfaktor för flygbranschen
framöver.
Jag är väldigt glad över att få vara en del av SAS framtid och jag känner mig
hedrad över uppdraget som vd och koncernchef för Skandinaviens ledande
flygbolag, något jag tar mig an med stor entusiasm. Det är naturligtvis en svår
tid, både för kunder och anställda, då vi måste anpassa oss till regler och
restriktioner som ständigt ändras. Så därför vill jag lyfta fram mina SAS
-kollegors hårda arbete för att upprätthålla en hög nivå på vår verksamhet och
hjälpa kunderna så mycket det går.
Tillsammans med ett starkt team av hängivna kollegor, strävar vi efter globalt
ledarskap inom hållbart flygresande, samtidigt som vi tar oss igenom
återhämtningsperioden efter pandemin. Det kommer att ta tid och kräva hårt
arbete, och vi kommer att behöva göra anpassningar längs vägen, men tack vare
vårt fantastiska team, starka varumärke och en hög kvalitet på vår leverans,
kommer vi att lyckas.
Alla vi på SAS ser fram emot att hälsa er välkomna ombord på våra flygningar!
Anko van der Werff
Vd och koncernchef
Stockholm, 1 september 2021
Denna information är sådan information som SAS AB är skyldigt att offentliggöra
enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för
offentliggörande av Louise Bergström den 1 september 2021 kl. 08:00 CET