Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

2023-04-28 Ordinarie utdelning MENTOR 0.40 NOK
2022-05-10 Ordinarie utdelning MENTOR 0.60 NOK
2021-03-10 12:00:19
PRESSEMELDING ONSDAG 10. MARS 2021

Polaris Media blir deleier i Mentor Medier og partene inngår en strategisk samarbeidsavtale

- Gjennom den strategiske samarbeidsavtalen skal vi finne frem til løsninger som kan styrke begge parter, sier Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media og Per Magne Tveiten, konsernsjef i Mentor Medier.

Polaris Media og Mentor Medier inngår en strategisk samarbeidsavtale. Gjennom samarbeidet vil Mentor Medier få tilgang til større ressurs- og utviklingskapasitet og være bedre rustet i den pågående digitale transformasjonen. Polaris Media vil med dette få økt volum, noe som gir potensiale for enda bedre produkter og tjenester i fremtiden. Som en del av dette er det inngått en egen samarbeidsavtale om annonsetjenester, som i første omgang gjelder for Dagsavisen. Videre er det også avtalt at flere av avisene til Mentor Medier skal trykkes desentralisert i Polaris Trykk på Stord og i Trondheim. Konkretisering av øvrige samarbeidsområder skal partene arbeide videre med.

Polaris Media kjøper også 12 % av aksjene i Mentor Medier. Mentor Medier har en aksjepost på 17,8 % egne aksjer, og det er en del av denne aksjeposten som nå selges til Polaris Media. Transaksjonen omfatter 690.977 aksjer, til en pris på kr 41,- pr aksje. Total kjøpesum for aksjeposten er dermed 28,3 millioner kroner.

- Vi er godt fornøyde med at Mentor Medier har fått en publisistisk deleier som er langsiktig og opptatt av å styrke og utvikle mediemangfold. Mentor Medier har hatt en svært god utvikling de siste årene. Med kjøpet av Morgenbladet i fjor har vi blitt en enda større mediegruppering. Vi har god utvikling i antall abonnenter, ikke minst som følge av sterk digital vekst. Samtidig ser vi behovet for å samarbeide med et miljø som gjør at vi kan være bedre rustet for fremtiden enn vi klarer på egen hånd, sier konsernsjef i Mentor Medier Per Magne Tveiten.

- Vi ser med spenning frem til et tettere samarbeid med Mentor Medier, som består av sterke mediehus med en lang historie. Vi håper særlig å kunne bidra i den digitale transformasjonen. Mediehusene i Mentor Medier er godt i gang med dette arbeidet, men kravene til å kunne jobbe stadig mer analytisk og innsiktsbasert, gjør det viktigere enn noen gang å være med i et større fellesskap. Derfor har vi tro på at dette partnerskapet vil være av stor verdi for både Mentor og Polaris, sier Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media.

Mentor Medier har nærmere 1.000 aksjonærer. Polaris Media vil med dette aksjekjøpet bli den største aksjonæren i selskapet. De 25 største aksjonærene eier til sammen ca. 80 % av aksjene etter transaksjonen.

Om Mentor Medier:
Mentor Medier er et skandinavisk mediekonsern med hovedkontor i Oslo. Ambisjonen er å være det beste eiermiljøet for medieselskaper med ulike verdimessige og ideologiske ståsteder. De største avisene i konsernet er Vårt Land, Dagsavisen, Morgenbladet, samt Dagen i Sverige. Konsernet eier også blant annet Mediaconnect som er en sentral leverandør til mediebransjen. Mentor Medier har til sammen ca. 90.000 abonnenter, og konsernet har en årlig omsetning på ca. 550 millioner kroner, og er notert på NOTC-listen.

Om Polaris Media:
Polaris Media er et av Skandinavias største mediehus- og trykkerikonsern. Konsernet har virksomhet i store deler av Norge, samt på vestkysten i Sverige, totalt 59 mediehus, 7 trykkeri og 6 regionale distribusjonsselskaper. Polaris Media er eier i store mediehus som Adresseavisen, Fædrelandsvennen og Göteborgs-Posten, og har totalt ca. 574.000 abonnenter. Konsernet har en årlig omsetning på ca. 3,4 mrd. kr, og er notert på Oslo Børs.

Kontaktinformasjon:
Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media AS: 481 20 000