Bifogade filer
Prenumeration
Beskrivning
| Land | Sverige | 
|---|---|
| Lista | First North Stockholm | 
| Sektor | Informationsteknik | 
| Industri | Programvara | 
Tredje kvartalet 2025 jämfört med 2024, koncern
- Nettoomsättningen uppgick till 72,7 MSEK (93,8) vilket innebar en nettoomsättningsminskning om -22 % (91 %)
 - Den valutajusterade tillväxten för kvartalet uppgick till en minskning om -18 % (93 %)
 - Mjukvaruintäkterna uppgick till 48,5 MSEK (72,3). I relation till nettoomsättningen är det 67 % (77 %)
 - Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -11,7 MSEK (16,3), detta motsvarar en justerad EBIT-marginal om -16 %, jämfört med 17 % under samma period föregående år
 - Periodens resultat uppgick till -13,3 MSEK (11,1)
 - Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,35 kr (0,32) och efter utspädning -0,35 kr (0,32)
 
Första nio månaderna 2025 jämfört med 2024, koncern
- Nettoomsättningen uppgick till 239,3 MSEK (230,0) vilket innebar en nettoomsättningstillväxt om 4 % (3 %)
 - Den valutajusterade tillväxten för de första nio månaderna uppgick till 8 % (2 %)
 - Mjukvaruintäkterna uppgick till 140,9 MSEK (152,2). I relation till nettoomsättningen är det 59 % (66 %)
 - Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -14,7 MSEK (-32,4), detta motsvarar en justerad EBIT-marginal om -6 %, jämfört med -14 % under samma period föregående år
 - Periodens resultat uppgick till -31,7 MSEK (-27,8)
 - Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,83 kr (-0,79) och efter utspädning -0,83 kr (-0,79)
 
Vd-ordet:
Vi fortsätter att stärka vår position inom försvar och beredskap, men samtidigt utvecklas vårt erbjudande inom Resilience svagare än förväntat. Under tredje kvartalet minskade vår omsättning jämfört med samma kvartal föregående år, vilket också påverkade resultatet negativt. För att säkerställa maximalt fokus på de områden där vi är starkast i dag och ser störst möjligheter framöver kommer vi genomföra en strategisk förändring med ett mer renodlat fokus på produkter för Försvar, Totalförsvar och tillhörande experttjänster.
Sedan starten för drygt två decennier sedan har 4C Strategies bidragit till att bygga motståndskraft i samhällen, företag och försvarsmakter. Den historiska upprustning som sker i Europa börjar nu även inriktas mot de områden där vi är verksamma, och vi ser att denna utveckling kommer att tillta under 2026 och framåt. Samtidigt har vår satsning inom Resilience-domänen vuxit långsammare än förväntat. Vi var tidiga i området och satsade på flera geografier, men trots ett högt intresse i marknaden och samhället i stort har detta inte omvandlats till nya kontrakt och kunder i den takt vi förutspått. Vi har under en längre tid följt utvecklingen noggrant inom området och har nu beslutat att minska ambitionsnivån. Vår Resilience-verksamhet kommer framöver att drivas mer selektivt och lönsamhetsorienterat, vilket innebär effektiviseringar på cirka 40 MSEK årligen. Det gör oss mer fokuserade, snabbare i genomförandet och bättre rustade att investera där efterfrågan och tillväxt är som störst framöver. Vårt produkterbjudande inom försvar har en stor potential, såväl inom ren försvarsverksamhet, men vi ser även att intresset för förmågeuppbyggnad, övning och träning växer även i angränsande områden. Det ger oss möjligheter framöver att luta oss mot vår kunskap och erfarenhet från försvarsverksamheten och erbjuda dessa produkter och tjänster till en bredare kundbas med god tillväxtpotential.
Kvartalet i korthet 
EBIT-resultatet uppgick till –11,7 MSEK (16,3), främst till följd av ett osäkert marknadsläge och fördröjda kundbeslut i USA. Under motsvarande period föregående år påverkades resultatet positivt av enskilda stora avtal, vilket påverkar jämförelsen. Nettoomsättningen uppgick till 72,7 MSEK (93,8), och mjukvaruintäkterna stod för 67 procent av totalen. 
 
Nordamerika 
Under kvartalet fortsatte vi att fokusera på direktförsäljning till slutkunder inom det amerikanska försvaret. Vi ser tydligt att intresset finns och vi tecknade också nya avtal samt inledde nya leveranser under perioden. Samtidigt har vi under 2025 upplevt en ökad osäkerhet och större utmaningar i att faktiskt stänga affärer. Detta hänger samman med osäkra anslag och växlande prioriteringar under den nya amerikanska administrationen. Läget har dessutom förvärrats efter kvartalets slut i och med budgetnedstängningen i USA som nu går in på sin andra månad. Vår strategi att bygga en bred kundbas ligger dock fast. Parallellt fortsätter vi bearbeta partners och myndigheter inom större program som fortfarande är aktuella. På det hela taget går utvecklingen åt rätt håll, och vi ser att vårt erbjudande är väl i linje med den inriktning som man nu lyfter fram från högsta ledning i USA. Viss osäkerhet avseende affärer och konvertering av avtalstillgångar bedöms fortsätta in slutet på året, men vi förväntar oss att det vänder till det positiva igen när nedstängningen avslutats inom amerikanska staten. 
 
EMEA 
I EMEA präglas tredje kvartalet traditionellt av semestertider hos många kunder, vilket bidrog till en lägre aktivitetsnivå. Vi levererade ny kapacitet till NATO, som testades i fält och resulterade i ytterligare avrop och förlängningar på cirka 15 MSEK för leverans under återstoden av 2025 och in i 2026. Detta avtal är positivt i sig självt men ger också möjligheter framåt, eftersom vår mjukvara Exonaut nu används som standardsystem för att utvärdera nya system inom NATO. Vi har dessutom genomfört framgångsrika tester med ytterligare tre europeiska NATO-länder, samtidigt som vi fortsätter en aktiv kundbearbetning i regionen i sin helhet. Efterfrågan på övning och träning ökar i takt med att försvarssatsningarna nu inriktas på att omsätta nya materielanskaffningar till faktisk förmåga, samt på att kunna redovisa vilken effekt som uppnås. 
 
APAC 
I APAC var nettoomsättningen under kvartalet lägre än samma period föregående år, främst till följd av timing i pågående leveranser. Samtidigt har vi stärkt relationerna med försvarskunder och tecknat ett förlängt och utökat avtal med en strategiskt viktig kund. Detta har varit ett av årets huvudfokus i regionen och förväntas bidra positivt till resultatet under flera år framöver. Vi har även fördjupat samarbeten med offentliga aktörer, bland annat genom leveranser inom marinskydd samt nya projekt inom terrorbekämpning i Australien och Nya Zeeland. Under kvartalet förstärkte vi dessutom teamet i Australien med två seniora mjukvaruutvecklare. Det är en viktig satsning för att säkerställa framgång i kommande projekt och stärka vår långsiktiga närvaro i regionen. 
 
Expert Services 
Expert Services-verksamheten utvecklades stabilt under kvartalet, även om vissa större projekt påverkades av resursbrist. Denna brist hänger delvis samman med att många av våra kunder nu bygger upp sina egna beredskaps- och säkerhetsorganisationer, vilket tillfälligt påverkar tillgången på kompetens. Trots detta kunde vi behålla goda marginaler och vi går in i nästa kvartal med en stabil orderbok. I en tid av ökad global osäkerhet spelar vårt Expert Services-team en central roll i att stödja organisationer och företag med att stärka sin beredskap och förmåga att hantera risker och kriser. Expert Services är en viktig del av vår verksamhet och kompletterar våra mjukvarulösningar med praktisk erfarenhet och rådgivning som stärker kundernas helhetsförmåga. 
 
Framåt med tydlig riktning 
När världen förändras snabbt måste också vi förändras. 4C Strategies står väl rustat för den nya försvars- och beredskapsera som nu tar form. Genom att fokusera våra resurser på områden med starkast tillväxtpotential skapar vi en mer effektiv och skalbar organisation som står bättre rustad för framtiden. Förändringen handlar inte om att begränsa, utan om att växa där vi gör störst skillnad och ser störst möjligheter. Med en tydlig strategi, ett engagerat team och stark efterfrågan inom våra kärnsegment står vi redo att gå in i nästa fas för att stärka våra kunders förmåga och driva lönsam tillväxt över tid. 
Jonas Jonsson
VD