Tisdag 26 November | 08:00:11 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-07-18 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-22 - Årsstämma
2025-04-29 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-14 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-19 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 - X-dag ordinarie utdelning 4C 0.00 SEK
2024-05-15 - Årsstämma
2024-04-29 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-01 - X-dag ordinarie utdelning 4C 0.00 SEK
2023-05-31 - Årsstämma
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-15 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-15 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-23 - Kvartalsrapport 2022-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
4C Group är ett IT-bolag. Bolaget är en leverantör av mjukvarulösningar och rådgivning för krisberedskap och samhällssäkerhet. Bolaget erbjuder verktyg för organisationsberedskap genom sin digitala plattform. Lösningarna används av ett flertal företagskunder inom olika sektorer. Utöver huvudverksamheten erbjuds diverse kringtjänster. Bolaget är verksamt på global nivå med huvudkontor i Stockholm.
2023-10-31 07:50:00

Finansiell utveckling, kvartal 3 2023:

  • Nettoomsättningen uppgick till 49,1 Mkr (81,0) vilket innebär en nettoomsättningstillväxt om -39% (30%)
  • Den valutajusterade tillväxten för andra kvartalet uppgick till -42% (16%)
  • Mjukvaruintäkterna uppgick till 26,2 Mkr (58,7). I relation till nettoomsättningen är det 53% (72%)
  • Kvartalet belastades av jämförelsestörande poster om 0,1 Mkr (0,5) (IPO-relaterat)
  • Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -34,2 Mkr (13,6)
  • Den justerade EBIT-marginalen uppgick till -70% (17%)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -18,5 Mkr (-14,0)
  • Periodens resultat uppgick till -34,2 Mkr (13,3)
  • Resultat per aktie före utspädning, uppgick till -1,01 kr (0,40) och efter utspädning -1,01 kr (0,38)

VD-ordet:

Det tredje kvartalet präglas av försenade och förlängda säljprocesser där vi inte lyckats konvertera förväntade affärer till nya stora mjukvarukontrakt. Vi meddelade därför preliminärt resultat den 10 oktober 2023. Aktivitetsnivån och intresset för nya affärer från alla regioner är dock fortsatt hög.

Resultatet i tredje kvartalet
Det osäkra omvärldsläget fortsätter att utmana företag och organisationer. Även om vårt erbjudande blir alltmer relevant tar inköps- och upphandlingsprocesserna lång tid. Detta har resulterat i att flertalet mjukvaruaffärer har försenats, inte förlorats, under tredje kvartalet. Nettoomsättning nådde 49,1 Mkr (81,0) under tredje kvartalet, vilket innebär en negativ tillväxttakt trots en positiv valutaeffekt om 3% (14%). Aktivitetsnivån är fortsatt hög och intresset för 4C Strategies produkter och tjänster är fortsatt stort i alla regioner, vilket dessvärre inte syns i tredje kvartalets nettoomsättning.

4C Strategies har en stor och stabil global kundbas som genererar löpande återkommande intäkter. ARR vid utgången av kvartalet uppgick till 110,5 Mkr jämfört med 99,8 Mkr föregående år, dvs. en tillväxt på 11%. Lönsamheten, justerad EBIT, uppgick till -34,2 Mkr (13,6) under tredje kvartalet. Den negativa resultatutvecklingen beror på den svaga försäljningsutvecklingen i kvartalet. Lönsamheten på RTM-basis uppgick till -12,7 Mkr, en marginal på -4%.

Vad händer i säljprocesserna?
I segmentet North America förväntade vi oss att pågående projekt/program skulle övergå i permanenta utrullningar under det tredje kvartalet. I dessa projekt/program, som leds av ”prime-contractors”, har förhandlingarna med US Government försenats, vilket resulterat i att färre kontrakt etablerats tills permanent utrullning eller fullständigt köp kan genomföras. Upphandlingarna befinner sig därmed i vänteläge och vi förväntar oss mer klarhet under kommande kvartal. Under det tredje kvartalet har dock säljaktiviteten varit hög, vilket resulterat i flera nya potentiella kontrakt i både USA och Kanada.

En annan bidragande orsak till det tredje kvartalets sämre prestation är kopplat till segmentet Nordics. Till följd av försenade beslutsprocesser hos en befintlig försvarskund har leverans inte kunnat påbörjas under kvartalet. Vi har dock goda förhoppningar att det ska ske under kommande kvartal.

Till skillnad från svagare prestationer i North America och Nordics har segmentet International, som täcker resterande delar av Europa samt APAC, levererat ett starkt kvartal med flera nya kontrakt i alla kundvertikaler.

För vårt erbjudande till icke-militära kunder får vi ett positivt gensvar från nya och befintliga kunder när vi demonstrerar vår produkt, Exonaut Resilience Platform, men samtidigt ser vi att marknaden just nu är något avvaktande till större IT-investeringar. Vår uppfattning är att vi har rätt erbjudande för att möta efterfrågan som finns på marknaden. Vi fortsätter därför enligt plan med sälj och marknadsaktiviteter och förväntar oss bättre konvertering kommande kvartal.

Ny ledning i Nordamerika
Inom vårt segment North America tillträder i november Guy Jones rollen som VD för vår militära verksamhet. Med en lång och framstående karriär inom den amerikanska armén där han varit verksam under 32 år är jag övertygad om att Guy besitter den kunskap och erfarenhet som krävs för att expandera vår verksamhet inom försvarssektorn i Nordamerika.

Förstärkt säljorganisation och ökad konvertering
4C har förstärkt sin säljorganisation, i all tre segment. Fokus har varit att stärka teamen med en kombination av mjukvaruförsäljnings erfarenhet och gedigen sakkunskap. Vi har lagt mycket kraft på att dessa nyckelindivider snabbt skall kunna bidra i pågående och kommande försäljningsprocesser. 4Cs koncernledning har under tredje kvartalet ökat fokus ytterligare i monitoreringen av befintliga säljprocesser, då dessa är i många fall komplexa i sin natur.

Ökat fokus på optimering och effektivisering
Under det tredje kvartalet har majoriteten av de investeringar som annonserades i samband med börsintroduktionen i maj 2022 slutförts. Investeringar som till stor del allokerats till geografisk expansion, säljresurser och säljaktiviteter samt i ett förbättrat erbjudande. Fokus under årets sista kvartal och framförallt under 2024 är att få ut full effekt av dessa investeringar samt optimera och effektivisera stödfunktioner.

Nöjda kunder och stark pipeline med potentiella affärer skapar möjligheter
Vi har en stark pipeline med nya potentiella kunder och kontrakt. Vår kundbas med fler än 150 kunder i USA, Europa och APAC ger oss styrka. Kundnöjdheten är hög och befintliga kunder förlänger sina avtal och uppgraderar mjukvaran. Fokus ligger nu på att konvertera försenade affärer till nya kundkontrakt och jag har stark tro på att säljorganisationen kommer att leverera.

Vår ambition är att på medellång sikt uppnå en genomsnittlig årlig valutajusterad organisk nettoomsättningstillväxt som överstiger 20%, att 70% av total nettoomsättning genereras av mjukvaruintäkter samt att vi når en justerad EBIT-marginal på minst 20%.

Vi är övertygade om att vi med en stark global säljorganisation, i kombination med ett utökat erbjudande, kan behålla och attrahera nya kunder och nå våra finansiella mål.

Magnus Bergqvist
VD

Inbjudan till webbinarium för presentation av 4C Strategies kvartalsrapport, kvartal 3 2023

4C Strategies kvartalsrapport för kvartal 3 2023 publiceras tisdagen den 31 oktober 2023, kl. 07:50.

Under samma dag kl. 09:30 kommer en presentation hållas där analytiker, investerare, media och övriga intressenter hälsas välkomna att delta. Presentationen kommer vara ett webbinarium där 4C Strategies Magnus Bergqvist (VD) samt Anders Nordgren (CFO) kommenterar den publicerade rapporten och besvarar frågor. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Efteråt kommer presentationsmaterialet att finnas tillgängligt på 4C Strategies hemsida under ‘Rapporter och Presentationer’.

För deltagande vid presentationstillfället:
Anmäl dig här