Tisdag 26 November | 07:42:09 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-07-18 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-22 - Årsstämma
2025-04-29 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-14 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-19 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 - X-dag ordinarie utdelning 4C 0.00 SEK
2024-05-15 - Årsstämma
2024-04-29 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-01 - X-dag ordinarie utdelning 4C 0.00 SEK
2023-05-31 - Årsstämma
2023-05-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-15 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-15 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-23 - Kvartalsrapport 2022-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
4C Group är ett IT-bolag. Bolaget är en leverantör av mjukvarulösningar och rådgivning för krisberedskap och samhällssäkerhet. Bolaget erbjuder verktyg för organisationsberedskap genom sin digitala plattform. Lösningarna används av ett flertal företagskunder inom olika sektorer. Utöver huvudverksamheten erbjuds diverse kringtjänster. Bolaget är verksamt på global nivå med huvudkontor i Stockholm.
2024-10-31 07:50:00

Kvartal 3 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 93,8 Mkr (49,1) vilket innebar en nettoomsättningstillväxt om 91% (-39%)
  • Den valutajusterade tillväxten för kvartalet uppgick till 93% (-42%)
  • Mjukvaruintäkterna uppgick till 72,3 Mkr (26,2). I relation till nettoomsättningen är det 77% (53%)
  • Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 16,3 Mkr (-34,2)
  • Den justerade EBIT-marginalen uppgick till 17% (-70%)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -17,8 Mkr (-18,5)
  • Periodens resultat uppgick till 11,1 Mkr (-34,2)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,32 kr (-1,01) och efter utspädning 0,32 kr (-1,01)

VD-ordet:

Under tredje kvartalet har vi sett en tydlig vändning i Nordamerika. Utöver ett stort driftsavtal för en tidigare projektfinansierad produkt har vi även erhållit avtal för leverans av vår standardmjukvara till försvarskunder. Tillsammans öppnar dessa avtal upp möjligheter för framtida affärer i regionen. Samtidigt har vi börjat se resultatet av den organisationsförändring och effektivisering av verksamheten som påbörjades i Q2. Nu fortsätter arbetet med att realisera avkastningen från tidigare investeringar och fokusera organisationen mot lönsam tillväxt.

Marknaden
Vi har fortsatt att befästa vår position inom den militära övnings- och träningsmarknaden. Utvecklingen i Nordamerika är särskilt positiv. Utöver ett driftsavtal med ett initialt värde på cirka 101 Mkr över tre år och en option på ytterligare cirka 100 Mkr för två år, ser vi ett ökat intresse för vår standardiserade mjukvara inom försvaret – ett område som tidigare dominerats av specifikt utvecklade lösningar.

I APAC, har kvartalet präglats av leveranser av tidigare sålda projekt och bearbetning för nya affärer, bland annat genom vårt deltagande på Land Forces i Melbourne. I EMEA är kvartalet påverkat av säsongsfaktorer men intresset vid flera marknadsevent bekräftar att vårt erbjudande inom försvarssektorn är fortsatt efterfrågat såväl i Storbritannien, Kontinentaleuropa och NATO. Även om dessa marknader fortsatt fokuserar mer på investeringar i materiel än mjukvara, ser vi att detta nu börjar ändras.

Under kvartalet har vi även deltagit på flera stora marknadsevents inom Resilience-området och trots en något långsammare utveckling ser vi positiva marknadstrender och ett ökande intresse hos företag och organisationer för att stärka sin beredskap och motståndskraft. Detta börjar märkas i efterfrågan på såväl våra tjänster som våra mjukvarulösningar.

Kvartalet i korthet
Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 93,8 Mkr, en ökning med 91 procent jämfört med samma period 2023. Rörelseresultatet landade på 16,3 Mkr med en marginal på 17 procent.

Implementeringen av vår nya operativa struktur har förbättrat våra interna processer och lagt grunden för en mer effektiv verksamhetsstyrning.
Vår OPEX minskade, både jämfört med föregående år och tidigare kvartal, tack vare de genomförda optimeringsåtgärderna. Vi förväntar oss att dessa förändringar kommer ge bra effekt även under kommande kvartal. Även om vi har sett en fortsatt negativ likviditetsutveckling under detta kvartal, bedömer vi nu att den trenden har vänt, och vi förväntar oss förbättringar framöver.

Vår verksamhet i North America har haft en avsevärd intäktsökning jämfört med
samma period förra året. Intresset för vår standardiserade mjukvara inom försvarssektorn ökar, vilket stärker vår position på denna viktiga marknad. Samtidigt fortsätter vi att bygga vår Resilience-närvaro i Nordamerika där vi fortfarande befinner oss i en tidig etableringsfas.

I APAC såg vi en ökning jämfört med samma period förra året, även om den är på en låg nivå, främst drivet av leverans av tidigare sålda projekt. Sedan vi 2022 tog steget att investera med egen närvaro i Australien har vi tecknat ett flertal viktiga kontrakt inom försvarssektorn, såväl utökningar hos vår kund inom Armén, men även inom flygvapnet och inte minst på Joint-nivån, kontrakt som sätter oss som en central aktör inom övning och träning i Australien och ger oss en god potential för fortsatt tillväxt i regionen. Vi förväntar oss dock fortsatt att enskilda kvartal kan komma att ha blygsamma försäljningssiffror givet hur marknaden fungerar.

I EMEA påverkades omsättningen, som landade på 15,2 Mkr, av säsongsmässigt lägre aktivitet under sommaren. Vi förväntar oss dock en ökad aktivitet under kommande kvartal.

Inom Expert Services-segmentet uppgick omsättningen till 12,5 Mkr, i nivå med föregående år. Efterfrågan på våra konsulttjänster inom resiliens och beredskap är fortsatt stark, och vi ser ett ökat behov av stöd för hantering av krav på höjd beredskap i en alltmer osäker omvärld.

Fokus framåt
Med vändningen i Nordamerika i ryggen och den långsiktiga utvecklingen hos våra övriga försvarskunder fortsätter vi att stärka vår position som ledande leverantör inom övning, träning och förmågeuppbyggnad på den globala försvarsmarknaden. Vårt produktutbud är redan idag starkt och vi har tagit ett antal spännande steg avseende hur vi vidareutvecklar vårt erbjudande med stöd av nya teknologier inom AI och ML, som blir mer och mer kompetenta för varje dag som går.

Teknikutvecklingen går fort, och många aktörer försöker hitta sin position. Vår styrka är vår sedan tidigare implementerade plattform hos flera ledande försvarsmakter och vår förmåga att arbeta i miljöer som inte är uppkopplade mot internet, med så kallade on-prem lösningar, något som kommer vara en viktig faktor vad gäller användandet av AI-teknologi inom känsliga användningsområden. Vi har idag, en i det närmaste unik marknadsposition för att fortsätta resan inom försvarsegmentet.

Under året har vi gjort ett omfattande arbete att förtydliga vårt erbjudande och optimera paketeringen av våra produkter inom Resilienceområdet. Med en tydlig målsättning att förenkla för kunder att köpa och börja användandet av vår mjukvara. Inför årets sista kvartal är vår målsättning tydlig: att driva tillväxt genom vår förbättrade produktportfölj och våra starka kundrelationer.

Efter mina första sex månader som VD på 4C börjar jag se effekterna av vårt förnyade fokus på produktförsäljning, en mer effektiv operationell struktur och initiativen för att stärka vår position inom försvarssektorn i Nordamerika. Organisationen globalt är engagerad i vår förändringsresa, och jag känner ett starkt driv för vår fortsatta utveckling. Nu gäller det att hålla riktningen och fortsätta arbeta i linje med vår mer renodlade strategi för att skapa långsiktigt värde för våra kunder, anställda och aktieägare.

Jonas Jonsson
VD

Inbjudan till webbinarium för presentation av 4C Strategies kvartalsrapport, kvartal 3 2024

4C Strategies kvartalsrapport för kvartal 3 2024 publiceras torsdagen den 31 oktober 2024, kl. 07:50.

Under samma dag kl. 09:30 kommer en presentation hållas där analytiker, investerare, media och övriga intressenter hälsas välkomna att delta. Presentationen kommer vara ett webbinarium där 4C Strategies Jonas Jonsson (VD) samt Anders Nordgren (CFO) kommenterar den publicerade rapporten och besvarar frågor. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Efteråt kommer presentationsmaterialet att finnas tillgängligt på 4C Strategies hemsida under ‘Rapporter och Presentationer’.

För deltagande vid presentationstillfället:
Anmäl dig här